СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНА МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ АРХІТЕКТОРІВ У НАВЧАЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ ТЕХНІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
architectural education; environmental competence; environmental education; professional training of future architects; structural and functional model of training a specialist architect
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.19.16244Ключові слова:
архітектурна освіта; екологічна компетентність; екологічна освіта; професійна підготовка майбутніх архітекторів; структурно-функціональна модель підготовки фахівця архітектораАнотація
Представлено результати теоретичного аналізу й практичної роботи у сфері професійної підготовки майбутніх архітекторів, що дозволили встановити шляхи екологізації їхніх професійних функцій. Метою дослідження була розробка структурно-функціональної моделі підготовки фахівця-архітектора на основі формування його екологічної компетентності у навчальному середовищі технічного університету на базі розроблених педагогічних умов (стаття у попередньому номері журналу). У якості завдань дослідження визначено такі: формування професійних та особистісних якостей, що забезпечують готовність фахівця до умов, видів і форм професійної архітектурної діяльності; формування стійких мотиваційних настанов; механізмів саморегуляції і самоорганізації; професійно орієнтованих екологічних навичок у самостійній діяльності з реалізації навчально-пізнавальної і професійної діяльності; здатності до ефективної творчості, зростання, самореалізації, екологічної свідомості, мислення, етики, культури, загалом сучасного ноосферного наукового світогляду. З використанням методів анкетування, порівняння, спостереження, системного аналізу даних педагогічного експерименту та контент-аналізу програм і змісту навчальних дисциплін було визначено й обґрунтовано структурно-функціональна модель, що базується на вимогах Держстандартів вищої освіти (ОКХ, ОПП спеціальності), вітчизняного й міжнародного ринків праці до випускника ЗВО/університету і включає основні структурні блоки: методологічно-цільовий, змістово-процесуальний та діагностичний, які дають можливість більш чітко уявити цілеспрямований процес формування екологічної компетентності майбутнього архітектора. Розроблена модель розглядається з позицій наукового, нормативного, культурологічного, діяльнісного, середовищного, особистісно-орієнтованого, рефлексивного, системно-синергетичного, компетентнісного, семіотичного, акмеологічного, аксіологічного підходів, як сукупність закономірно пов’язаних компонентів, що складають цілісну систему. Зроблено висновок, що означені структурні блоки моделі взаємопов’язані між собою і діють як цілісна педагогічна система, що формує екологічну компетентність майбутніх архітекторів. Системоутворювальним ядром моделі є обґрунтовані організаційно-педагогічні умови, а сама модель є ефективним інструментом формування екологічної компетентності студентів та характеризується цілісністю, відкритістю, динамічністю
Посилання
Андрущенко, В. П., Бех, І. Д., Волощук & ін. (2009). Педагогіка вищої школи : підручник. АПН України. Інститут вищої освіти. К. : Педагогічна думка.
Аніщенко, В. & Падалка, О. (2010). Андрагогічні засади підготовки педагогів / Освіта дорослих : теорія, досвід, перспективи : зб. наук. праць. Київ, Ніжин : Видавець ПП Лисенко М.М.
Бех, І.Д. (2003). Виховання особистості: у двох кн. Книга 2: Особистісно-орієнтований підхід: науково-практичні засади. К. : Либідь.
Бондаревская, Е. В. (2000). Теория практика личностно-ориентированного образования : монография. Ростов н/Д : РГПУ.
Бугаев, А. Ф. (2020). Кодекс новой цивилизации : основы экологической безопасности. К.: Вид-во «СПД Павленко».
Вознюк, А. В. (2017). Педагогическая аксиоматика как теоретическая педагогика: монография. Житомир : Вид-во Євенок О.О.
Глухова, Г. Г. (2007). Аксіологічний підхід до формування екологічної культури студентів вищої технічної школи / Педагогічні науки : зб. наук. пр. Херсон : Видавництво ХДУ, 45, 203-208.
Гурська, О. О. (2017). Особливості професійної підготовки майбутніх ІТ-фахівців у технічних університетах. Вісник НАУ. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. праць. К: НАУ, 1(10), 46–51.
Гурська, О. О. (2015). Сучасні інформаційні технології навчання іноземної мови в технічному ВНЗ в умовах компетентнісного підходу. Актуальні проблеми вищої професійної освіти. Міжнар. наук.-практ. конф., 19 березня 2015 р. : тези доп. К., 111–112.
Дахин, А. Н. (2003). Педагогічність моделирование: сущность, эффективность и … неопределенность / Педагогика, 4, 21-26.
Зимняя, И. А. (2003). Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования. Высшее образование сегодня, 5, 36–42.
Ильин, Е. П. (2010). Психология творчества, креативности, одаренности. СПб.: Питер. 496 с.
Козак, Т. М. (2007). Організаційно-педагогічні засади впровадження кредитно-модульної системи підготовки фахівців у вищих педагогічних навчальних закладах III-IV рівнів акредитації : дис... канд. пед. наук : 13.00.01 / Дрогобич, 278 с.
Ладогубець, Н. В. (2003). Імовірна модель процесу навчання. / Наукові записки: зб. наук. статей національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. К.: НПУ, LII (52), 72–79.
Лузік, Е. В. (2012). Компетентнісний підхід – як основа ефективності професійної підготовки у вищих навчальних закладах України. Українська культура та ментальність: самобутність в умовах глобалізації / Матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції 26–28 січня 2012 р. Сімферополь: Кримський інститут бізнесу УЕУ, 85–93.
Лузік, Е. В., Євтух, М. Б., & Дибкова, Л. М. (2010). Інноваційні методи оцінювання навчальних досягнень. Монографія. К. : КНЕУ, 248 с.
Лузік, Е. В. (2016). Системно-синергетичне діагностування готовності майбутніх фахівців авіаційної галузі до професійної діяльності. Вісник НАУ. Серія : Педагогіка. Психологія : зб. наук. праць. К : НАУ, 2 (9), 103–108.
Мелодинский, Д. Л. (2011). Архитектурная пропедевтика: история, теория, практика. 2-е изд. Москва: URSS: ЛИБРОКОМ, 264 с.
Мещанінов, О. П. (2005). Сучасні моделі розвитку університетської освіти в Україні: монографія. Миколаїв : Вид-во МДГУ ім. Петра Могили, 460 с.
Ничкало, С. А. (2013). Виховний потенціал архітектури. Педагогічна майстерність як система професійних і мистецьких компетентностей: зб. матеріалів Х Міжнар. пед.-мист. читань пам’яті проф. О.П. Рудницької. Чернівці: Зелена Буковина, 4 (8), 279–281.
Новиков, А. М. & Новиков, Д. А. (2007). Методология. Москва: СИН-ТЕГ, 663 с.
Осипенко, О. Ю. (2013). Інноваційні технології навчання у вищій школі. Архітектура та екологія: тези доп. міжнар. наук.-практ. конф. Київ, 80–83.
Осипенко, О. Ю. & Пивоваров, О. Г. (2017). Структура і зміст фахово-екологічної підготовки майбутніх архітекторів в університеті. International Scientific and Practical Conference «World Science», 10(26). Vol. 3. October, 57-60. ISSN 2413-1032.
Осипенко, О. Ю. & Саєнко, Т. В. (2012). Особливості екологічного виховання у вищих технічних навчальних закладах. Вища освіта України: теор. та наук.-метод. часопис. К.: Запоріжжя. Класичний приватний ун-т, 1(2). Темат. випуск: «Наука і вища освіта», 286-294.
Осипенко, О. Ю. & Саєнко, Т. В. (2013). Психолого-педагогічні проблеми компетентнісного підходу у екологічній підготовці студентів. Актуальні проблеми вищої професійної освіти : міжн. наукова-практична конф. 21-22 березня 2013р. : тези доп. Київ, 87-90.
Пришупа, Ю. Ю. (2016). Формування самоосвітньої компетентності майбутніх інженерів-будівельників у процесі професійної підготовки: автореф. дис.… канд. пед. наук: 13.00.04. Київ.
Фридман, Л. М. (1984). Наглядность и моделирование в обучении. Москва : Знание, 80 с.
Холстед, М. & Орджи, Т. (2001). Ключевые компетенции в системе Великобритании. Современные подходы к компетентностно-ориентированному образованию: матер. семинара. Самара, 24-27.
Хомич, Л. О. (2009). Професійна освіта: ціннісні орієнтири сучасності. Зб. наук. праць. К. ; Х. : НТУ «ХПІ», 172–178.
Чупахін, С. А. (2018). Формування професійної компетентності майбутніх інженерів-зв’язківців в процесі вивчення спеціальних дисциплін. Дис. канд. пед. наук. К.: Національний авіаційний університет.
Швед, М. С. (2003). Тенденції розвитку зарубіжної екологічної освіти. Вісник Львів. ун-ту. Серія Педагогічна, 17, 167-174.