ПРОБЛЕМА ВЗАЄМОДІЇ НАУКОВИХ І БУДЕННИХ ЗНАНЬ В ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ ПРАКТИЧНИХ ПСИХОЛОГІВ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.18.15490Ключові слова:
буденні знання, види психологічної інформації, специфіка діяльності практичного психолога, наукові знання, професійна підготовка майбутніх психологівАнотація
В статті розглядається проблема співвідношення наукової і буденної психології в діяльності практичного психолога, а також представленості буденних знань у процесі підготовки практичних психологів. Мета дослідження - з’ясувати смислові відносини, які складаються між буденними і науковими знаннями у професійній свідомості майбутніх практичних психологів. Відповідно завданнями дослідження були: визначення на основі теоретичного аналізу особливостей наукового і буденного знання; емпіричне дослідження уявлень студентів про представленість в їх свідомості буденних і наукових знань; аналіз співвідношення наукових і буденних знань в діяльності практичного психолога; розкриття перспективних шляхів інтеграції буденних і наукових знань у процесі професійної підготовки майбутніх практичних психологів. Для досягання дослідницьких цілей і завдань у дослідженні було використано методи: аналіз наукової літератури, включене педагогічне спостереження, аналіз результатів виконання студентами індивідуальних завдань, анкетне опитування, контент-аналіз психологічних текстів.
Проведений теоретичний аналіз дозволив виділити і охарактеризувати види психологічних знань, які циркулюють в сучасному суспільстві. Розкрито їх якісні відмінності, охарактеризовано конфлікти, які виникають між науковими знаннями і іншими видами. Розкрито інтегративний характер буденних знань, які на рівні конкретних індивідів «вбирають» в себе, всі інші види знань. На основі теоретичного аналізу літературних джерел розкрита важлива роль буденних знань в діяльності практичного психолога. За результатами теоретичного аналізу і емпіричних даних конкретизовано таку проблему професійної підготовки майбутніх практичних психологів, як залучення буденного знання в усіх його різновидах до взаємодії з знанням науковим. Наведено приклади відповідних навчальних завдань для студентів, виконання яких буде активізувати у них побутові знання і поступово підводити до засвоєння знань наукових на засадах їх інтеграціїПосилання
Бондаренко, А. Ф. (1991). Социальная психотерапия личности (психосемантический подход). Киев : КГП ИИЯ.
Семиченко, В. А. (2020). Смислові орієнтири викладання навчального предмету «Методичні та теоретичні проблеми глибинної психології». Вісник національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія»: зб. наук. пр. Київ: Вид-во Нац. авіац. ун-ту «НАУ-друк», Вип. 1 (16), 187-196.
Станкевич, Г.О. (1999). О диалогической природе психотерапевтических изменений. Московский психотерапевтический журнал, 2 (22), 24-27.
Швалб, Ю. М. (2003). Целеполагающее сознание (психологические модели и исследования). Киев : Миллениум.
Джерджен, Кеннет Дж. Технология и трансформация педагогического проекта // Теоретические вопросы образования (2015). Хрестоматия. Ч. 2. Социальный конструктивизм: многообразие образовательных проектов / сост. : А. А. Полонников, А. М. Корбут, Н. Д. Корчалова. Минск : БГУ