ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ АРХІТЕКТОРІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.18.15483Ключові слова:
архітектурна освіта, екологічна компетентність, компетентнісна модель підготовки фахівця архітектора, педагогічні умови, професійна підготовка майбутніх архітекторівАнотація
Представлено результати теоретичного аналізу й практичної роботи у сфері професійної підготовки майбутніх архітекторів, що дозволили встановити шляхи екологізації їхніх професійних функцій, а саме ціннісно-змістовних екологічних установок, які є засобом сучасного ноосферного наукового підходу. Метою дослідження стала розробка педагогічних умов формування екологічної компетентності студентів архітектурних, будівельних та дизайнерських факультетів закладів вищої освіти у структурі компетентнісної моделі підготовки фахівця-архітектора, елементи якої сформовані на основі державних стандартів, галузевих кваліфікаційних вимог, опитуванні експертів, представників галузі, наукових та проєктних організацій. У якості завдань дослідження визначено такі: подати порівняльний аналіз поняття «педагогічні умови» для різних напрямів освіти; запропонувати авторське трактування цього терміну для особливостей архітектурної підготовки; визначити місце і роль екологічної компетентності у забезпеченні ефективної професійної компетентності майбутніх архітекторів в умовах оновлення змісту навчання відповідно до сучасних екологічних вимог, науково-технічних досягнень, зорієнтованих на розвиток творчої особистості, здатної до зростання й самореалізації. З використанням методів анкетування, порівняння, спостереження, системного аналізу даних педагогічного експерименту та контент-аналізу програм і змісту навчальних дисциплін було визначено й обґрунтовано чотири педагогічні умови, у результаті застосування яких виявлено зміни особистісних якостей студентів архітектурних спеціальностей та підвищення рівня їхньої фахової підготовки. Зроблено висновок, що усі означені педагогічні умови розвитку екологічної компетентності взаємопов’язані й взаємообумовлені, тому до їх застосування варто підходити послідовно, виважено, наполегливо, комплексно, неперервноПосилання
Андреев, В.И. (2006). Педагогика: учебный курс для творческого саморазвития / 2-е изд. Казань: Центр инновационных технологий.
Ашеров, А.Т., & Логвіненко, В.Г. (2005). Методи і моделі оцінки педагогічного впливу на розвиток пізнавальної самостійності студентів. Харків: УІПА.
Булгакова, Н.Б., & Рахманов, В.О. (2012). Методика викладання у вищій школі: навч. посіб. К.: НАУ.
Висоцький, С.В. (1999). Структура психолого-педагогічних умов формування пошуково-творчої направленості особистості у процесі навчання. Одеса: ПДУ ім. К.Д. Ушинського.
Лузік, Е.В. (2011). Філософія і методологія. Розвиток вищої освіти України в контексті євроінтеграційних процесів. Монографія. К.: Педагогічна думка.
Максимов, В.Г. (1996). Технология формирования профессионально-творческой личности учителя. Чебоксары: ЧГПИ.
Манько, В.М. (2000). Дидактичні умови формування у студентів професійно-пізнавального інтересу до спеціальних дисциплін / Соціалізація особистості. Київ: Логос. С. 153-161.
Негруца, Н.А. (2003). Формування екологічного світогляду студентів вищих навчальних закладів І–ІІ рівнів акредитації аграрного профілю у процесі вивчення економічних дисциплін: дис… канд. пед. Наук: 13.00.04. Київ.
Освітньо-професійна програма «Дизайн архітектурного середовища» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (2018) за спеціальністю 191 Архітектура та містобудування галузі знань 19 Архітектура та будівництво [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/9120.
Пєхота, О.М. (2003). Підготовка майбутнього вчителя до впровадження педагогічних технологій: навч. посібник / О. М. Пєхота та ін. К.: А. С. К.
Пономарьова, Г.Ф. (1997). Педагогічні умови формування екологічної культури студентів педагогічного коледжу: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Харків.
Федорова, О. Ф. (1970). Некоторые вопросы активизации учащихся в процессе теоретического и производственного обучения. М.: Высшая школа