ІНТЕГРАЦІЯ ЗАГАЛЬНОПРОФЕСІЙНОЇ ТА ІНШОМОВНОЇ ПІДГОТОВКИ ЯК ОСНОВА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО ВАЖЛИВИХ ЯКОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ІТ-ФАХІВЦІВ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.18.15473Ключові слова:
інтегрований підхід, іншомовна підготовка, професійно важливі якостіАнотація
У статті представлено результати теоретичного аналізу феномену «професійно важливі якості майбутніх ІТ-фахівців» та емпіричного дослідження змісту інтеграції загальнопрофесійної та іншомовної підготовки у формуванні зазначених якостей в технічному університеті. Мета дослідження полягає в теоретичному обґрунтуванні сутності поняття «професійно важливі якості майбутніх ІТ-фахівців» та емпіричному дослідженні змісту інтеграції загальнопрофесійної та іншомовної підготовки у формуванні зазначених якостей спеціалістів ІТ-галузі у закладі вищої технічної освіти. Поняття «професійно важливі якості майбутніх ІТ-фахівців» визначаємо як сукупність інтегрованих характеристик, здібностей та властивостей, що мають бути сформованими в особистості для успішного та ефективного виконання професійних функцій в інноваційній діяльності, досягнення високого рівня компетентностей в процесі особистісного розвитку та професійного становлення в умовах нового соціального і міжкультурного середовища. З використанням методів анкетування, опитування, спостереження з метою вивчення стану проблеми на практиці досліджено зміст інтеграції загальнопрофесійної та іншомовної підготовки у формуванні професійно важливих якостей майбутніх ІТ-фахівців в умовах освітньо-інформаційного середовища технічного університету. Результати. Доведено важливість професійно-зорієнтованого навчання іноземної мови у професійному становленні ІТ-фахівців та обґрунтовано необхідність вибору дисциплін «Іноземна мова», «Іноземна мова (за професійним спрямуванням)» як засобів формування професійно важливих якостей майбутніх ІТ-фахівців та їх готовності до професійної діяльності з урахуванням особливостей використання мобільних технологій та сучасних методів інтерактивного навчання, які сприяють розвитку здатності адаптуватися до технологічних, соціально-економічних та комунікативних змін в інноваційному суспільстві, проявляти професійну компетентність та мотивацію до безперервної освіти. Зроблено висновок, що пріоритетним напрямом у вирішенні завдань дослідження стає реалізація інтегрованого підходу у професійній підготовці майбутніх ІТ-фахівців, який ґрунтується на інтеграції знань із професійних і гуманітарних дисциплін й координації їх навчальних програм; сприяє наступності та професійній спрямованості навчання майбутніх спеціалістівПосилання
Акмалдінова, О.М., Балацька, Н. І., Гурська О. О., Муркіна, Н.І, & Теремінко, Л.Г. (2018). Professional English for IT Students: навчальний посібник. Київ: НАУ, 220 с.
Акмалдінова, О. М., Бугайов, О. Є., Теремінко, Л. Г., Гурська, О. О., Мислива, Т.А., & Муркіна, Н. І. (2015). Professional English. Fundamentals of Software Engineering : навч. посіб. Київ : НАУ, 2015, 300 с.
Аитов, В. Ф. (2007). Проблемно-проектный подход к формированию иноязычной профессиональной компетентности студентов (на примере неязыковых факультетов педагогических вузов) : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.02. Санкт-Петербург, 49 с.
Горбатюк, Л. В., Кравченко, Н. В., Алєксєєва, Г. М., & Розумна, Т. С. (2019). Мобільні додатки як засоби формування іншомовної лексичної компетентності студентів нефілологічних спеціальностей. Інформаційні технології і засоби навчання. Том 74, 6, 150‒164.
Гурська, О. О. (2019). Іноземна мова як засіб формування професійно важливих якостей майбутніх ІТ-фахівцівв умовах освітнього середовища технічного університету. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. Budapest, Hungary. Vol. VII (76), 187, 27–30.
Гурська, О. О. (2020). Методичні функції і дидактичні властивості мобільного додатку «Appinall» для формування складових професійно важливих якостей майбутніх ІТ-фахівців в процесі іншомовного навчання. Лінгвістичні та методологічні аспекти викладання іноземних мов професійного спрямування. Збірник матеріалів ІІ міжнародної науково-практичної конференції. (Київ, 25-26 березня 2020 р). Київ, 29–31.
Давиденко Т. А., Бабій Г. В., & Теремінко Л. Г. Professional English. Software Engineering: Theory and Practice : практикум. Київ : НАУ, 2019, 104 с.
Джеджула, О.М. (2007). Теорія і методика графічної підготовки студентів інженерних спеціальностей вищих навчальних закладів: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04. Тернопіль, 42 с.
Корнєва, З. М. (2018). Система професійно орієнтованого англомовного навчання студентів технічних спеціальностей у вищих навчальних закладах : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.02. Київ, 670 с.
Люта, А. В. (2012). Сучасні методи вивчення іноземних мов. Держава та регіони. Серія «Гуманітарні Науки». 2, 98-106.
Міхненко, Г. Е. (2016). Формування інтелектуальної мобільності майбутніх інженерів в умовах освітнього середовища технічного університету: дис.... канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 245.
Ніколаєва, С. Ю. (2003). Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання. Київ: Ленвіт, 273 с.
Руда, С. В. (2011). Використання мережі Інтернет для формування професійної комунікативної компетентності майбутніх програмістів у вищому технічному навчальному закладі. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 21 (232), ІІ, 11-18.
Тарнопольский, О. Б., & Корнева, З. М. (2013). Интеграция обучения языку и специальности в неязыковом вузе: монография. Заабрюкен, Германия: Lambert Academic Publishing, 324 с.
Тарнопольский, О. Б., Момот, В. Е., & Кожушко, С. П. (2008). Методика англоязычного погружения в обучении английскому языку и специальным дисциплинам в экономических вузах: монография. Дніпропетровськ: ДУЕП, 236 с.
Тітова, В. В. (2001). Модульно-проектна методика навчання англійської мови студентів вищих технічних закладів освіти: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 19 с.
Хейзинг, Й. (1997). Homo ludens: статьи по истории культуры/ Пер., сост. и вступ. ст. Д.В. Сильвестрова; коммент. Д. Э. Харитоновича. Москва: Прогресс-Традиция, 416 с.
Bruner, J. S. (1966). Toward a Theory of Instruction. Cambridge, MA: Harvard University Press, 369 p.
Ellet, W. (2007). The case study handbook: how to read, discuss, and write persuasively about cases. Boston, MA: Harvard Business School Press, 369 p.
Hutchinson, T. (1994). Project English. Student's Book. Oxford, UK: Oxford University Press, 369 p.
Jonassen, D. H. (1995). Supporting communities of learners with technology: A vision for integrating technology with learning in schools. Educational Technology. Vol. 35, 4, 60-63. URL: https://www.jstor.org/stable/44428289.
Luzik, E., Akmaldinova, O., & Tereminko, L. (2019). Developing software engineering students’ readiness for professional mobility through blended learning. Advanced Education, 13, 103-111.
Luzik, E., Kokarieva, A., Hurska, O., Veselska, О., М., & Konivitska, Т. (2019). Information technology for formation and implementation of the personal trajectory of a future specialist's success in the information and educational environment. Cyber Hygiene (CybHyg-2019): proceedings of the international workshop. Kyiv, Ukraine, November 30, 2019. Kyiv, 556-570. URL: http://ceur-ws.org/Vol-2654/
Sharma, P., & Barrett, B. (2007). Blended Learning. Using Technology in and beyond the Language Classroom. Oxford, UK: Macmillan, 369 p.
Snow, M. A., Met, M., & Genesee, F. (1989). A conceptual framework for the integration of language and content in second/foreign language instruction. TESOL Quarterly, 23, 201-217.
Tarnopolsky, O. (2012). Constructivist Blended Learning Approach to Teaching English for Specific Purposes. London, UK: Versita, 369 p