СЕМАНТИЧНА ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ СВІТУ ПРОФЕСІЇ МАЙБУТНІМИ ФІЛОЛОГАМИ

Автор(и)

  • Анатолійович Сергій Пустовий

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.2(17).15036

Ключові слова:

професійна свідомість, професійна картина світу, психосемантика, семантичний диференціал, філолог

Анотація

З метою психосемантичної реконструкції образу світу філології у професійній свідомості студентів було виконано емпіричне дослідження. Методологічною базою дослідження обрано психосемантичний підхід, який дозволяє реконструювати імпліцитні структури картини світу філологічної професії у свідомості студентів-філологів. Метод. Порівняння специфіки професійної свідомості молодших та старших курсів бакалаврату здійснювалося на результатах застосування семантичного диференціала. Нами було створено 18-шкальний семантичний диференціал, врівноважений за показниками оцінки, сили та активності. Результати. Порівнюючи характеристики світу філології студентів першого та четвертого курсу бакалаврату можемо констатувати наступні факти. Світ філології в цілому сприймається студентами як важливий, великий, активний та швидкий, радісний, безпечний, емоційний, хороший, правдивий, барвистий та новий. У семантичній структурі світу філології тісно пов’язані за змістом характеристики безпечності та м’якості, приємності та барвистості, простоти та розслабленості, активності та швидкості. Відтак, загалом для обох груп студентів характерна тенденція позитивного сприйняття світу філології. Значною мірою безпечність світу філології пов’язана з кінестетичною м’якістю, а приємність – з різнобарвністю, простота – з розслабленістю, а швидкість – з активністю. В обох досліджуваних групах спостерігається внутрішня неузгодженість характеристик свіу філології, відзначається певна хаотичність та неповнота світу філології. Для студентів першого курсу характерна семантична близькість індикаторів безпеки та новизни, радісності та активності, а також поганості та розслабленості. Для четвертокурсників професійний світ філології більш певний, поряд з тим, їм характерні особливі зв’язки: поганості та хибності, гидкості, правдивості та простоти. Зроблено висновок про динаміку розвитку професійної свідомості студентів філологічних спеціальностей у процесі їх професіоналізації. Якщо для першокурсників світ філології цікавий, захоплюючій, веселий, потрібний та яскравий, то студенти старших курсів вбачають у ньому цікавість, різноманітність, велич, відповідальність і складність

Посилання

Артемьева, Е. Ю. (1999). Основы психологии субъективной психосемантики. Москва : Наука ; Смысл. 350 с.

Выготский, Л. С. (2019). Психология развития. Избранные работы. Москва : Юрайт, 281 с.

Дробот, О.В. (2007). Семантична диференціація візуальних аналогів Я та майбутньої професії. Проблеми загальної та педагогічної психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. Київ: Логос. Т.7, Вип.12. 67-72.

Дробот, О.В. Психосемантичні особливості змісту професійної свідомості інженерів. Psycholinguistics. 2019. Vol. 25, Iss. 1. С. 72-89. DOI: https://doi.org/10.31470/2309-1797-2019-25-1-72-89

Климов, Е.А. (1995). Образ мира в разнотипных профессиях: учебное пособие. Москва: Издательcтво Московского университета, 224 с.

Леонтьев, А. Н. (2004). Деятельность. Сознание. Личность. Москва: Академия, 352 с.

Лозова, О.М. (2013). Структура самоставлення майбутніх психологів як основа конструювання образу світу професії. Проблеми сучасної психології. вип. 21. Кам’янець-Подільський: Аксіома. С.338-348. https://doi.org

Мороховська, У. Л. (2011). Розвиток мотиваційних складових професійного самовизначення майбутніх психологів: автореф. дис. ... канд. психол. наук; Ун-т менедж. освіти. Київ, 19 с.

Петренко, В. Ф. (2009). Основи психосемантики. 3-е изд. доп. Москва: Эксмо, 480 с.

Рубинштейн, С. Л. (2015). Основы общей психологии. Санкт-Петербург: Питер, 705 с.

Смирнов, С. Д. (1985). Психология образа: проблема активности психического отражения. Москва: Издательcтво Московского университета, 231 с.

Ханина, И.Б. (2009). Образ мира и профессиональный мир. Мир психологии: научно-методический журнал. №4 (60). 179-187.

Чуприкова, Н. И. (1999). Мозг, психика, сознание. Мир психологии. научно-методический журнал. №1 (17). 84-97.

Шевченко, Н.Ф. (2012). Професійна свідомість психолога: методологічний та прикладний аспекти. Проблеми сучасної психології. № 1. 16-23.

Drobot, O.V. Managerial Mentality: Scientific Paradigm of Research. Middle-East Journal of Scientific Research. 2013. Nr 13. 101-107.

Stoklasa, J., Talasek, T., & Stoklasova, J. (2018). Semantic differential for the twenty-first century: scale relevance and uncertainty entering the semantic space. Quality & Quantity, 35, P. 1–14. http://dx.doi.org/10.1007/s11135-018-0762-1.

Velmans, M. A. (1993). Reflexive science of consciousness. Experimental and theoretical studies of consciousness: Ciba Foundation Symposium, 81-99

Downloads

Опубліковано

2020-12-01

Номер

Розділ

Статті