ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.2(17).15019Ключові слова:
заклад вищої технічної освіти, освітньо-професійна програма, підготовка майбутніх інженерів, психолого-педагогічні умови, система фахових компетенцій, суперечності освітнього процесуАнотація
Автор статті доводить важливість врахування психолого-педагогічних умов для якісного здійснення професійної підготовки майбутніх інженерів у закладах вищої освіти. На основі висвітлення окремих засад та суперечностей розглянуто психолого-педагогічні умови вдосконалення підготовки студентів інженерних спеціальностей у технічних університетах. Основними тенденціями підготовки інженерів в умовах технічного університету виступають визначальні соціальні орієнтири, зумовлені сучасними процесами глобалізації та інформатизації. У підготовці освітніх програм українські університети можуть враховувати «маркетинговий комплекс» К. Kalyanam та ін., структура якого подається автором статті. Визначено внутрішні і зовнішні суперечності у підготовці майбутніх інженерів. Вплив суперечностей у процесі надання послуг якісної освіти майбутнім інженерам може простежуватися протягом всього навчального періоду.
Автором статті проаналізовано основні психолого-педагогічні умови вдосконалення процесу підготовки інженерів у закладі вищої технічної освіти, зокрема: 1) психолого-педагогічна готовність учасників освітнього процесу університету якісно здійснювати діяльність; 2) активізація дуальної системи освіти та творчої взаємодії студентів й викладачів, зорієнтованих на розвиток позитивної професійної спрямованості майбутнього фахівця; 3) формування мотиваційної готовності студентів до інженерної спеціальності; 4) позитивна оцінка студентом та викладачем власної діяльності; емоційне ставлення до професійної діяльності викладача університету; 5) самостійність, рефлексія, здатність регулювати психологічний стан, віра у власні можливості, оптимізм студента у правильному виборі професії та активному здобутті освітиПосилання
Андрусь, О. (2011). Сучасні аспекти професійної підготовки студентів у технічних університетах. Проблеми підготовки сучасного вчителя. № 4 (Ч. 2), 283-294.
Волошко, Л. Б. (2006). Формування професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації у процесі вивчення медико-біологічних дисциплін : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. К., 2006, 204.
Галян, І. М. (2009). Психодіагностика. Київ : Академвидав, 464.
Глазкова, І. (2013). Роль і місце педагогічного бар’єру у навчальному процесі ВНЗ. Гірська школа Українських Карпат. № 8-9, 46-49.
Гнатюк, С. (2014). Пріоритетні напрями підготовки в Україні фахівців з інформаційних технологій. Стратегічні пріоритети : науково-аналітичний щоквартальний збірник. К., № 4 (33), 119-123.
Горбатюк, Р. М. (2011). Теоретико-методичні засади професійної підготовки 6.майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Тернопіль, 502.
Гормин, А.С. (2005). Обучение и воспитание одаренный подростков в парадигме барьерной педагогики: дис. . д-ра пед. наук: 13.00.01. Великий Новгород, 429.
Дьяченко, М.И., & Кандыбович, Л.А. (1996). Психологические проблемы готовности студентов к педагогической деятельности. Минск, 175.
Кокарєва, А. М. Особливості професійної підготовки майбутніх фахівців у системі інженерно-технічної освіти України. URL: http:// jrnl.nau.edu.ua
Кокарєва, А. М. Методологічні засади професійної підготовки інженерів в технічних університетах. URL: http://jrnl.nau.edu.ua/index.php
Кокарєва, А. М. (2016). Формування професійно значущих якостей майбутніх інженерів у процесі фахової підготовки в технічному університеті. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. К.: Вид-во Нац. авіац. ун-ту „НАУ-друк”. Вип. 2(9), 77-84.
Кокарєва, А. (2019). Реалізація технологічно орієнтованого підходу в системі професійної підготовки інженерів у технічному університеті. Вісник Національного авіаційного університету. Серія; Педагогіка. Психологія. К.: НАУ. Вип. 15. С. 130-132.
Kokarieva, A., Khomenko-Semenova, L., Glushanytsia, N., Ievtushenko, I., & Odarchenko, R. (2019). Information and Communication Technologies in the Professional Training of Engineers. International Workshop on Conflict Management in Global Information Networks (CMiGIN 2019), Lviv, Ukraine, 29 November, CEUR-WS.org, online.
Карамова, К.Х. (2010). Педагогические условия и барьеры творческой самореализации студентов в обучении на художественно-графических факультетах: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. Казань. 212 с.
Ковальчук, В.Ю. (2004). Професійна та світоглядно-методологічна підготовка сучасного майбутнього вчителя: модернізаційний аналіз. Київ – Дрогобич: Коло. 264 с.
Міністерство освіти і науки України. Дуальна освіта. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/profesijno-tehnichna-osvita/dualna-osvita
Сайт Міністерства освіти і науки України. Дуальна освіта. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/profesijno-tehnichna-osvita/dualna-osvita
Шарата, Н. Г. (2016). Теорія і методика управління інноваційно-педагогічною діяльністю у вищих навчальних закладах: дис. на здобуття наук. ступ. док. пед. наук : 13.00.06 – тeopiя і мeтoдикa упpaвлiння ocвiтoю; ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». Старобільськ. 596 с.
Ярославська, Л.І. (2010). Дидактичні умови подолання педагогічних бар’єрів у процесі навчального співробітництва викладачів і студентів: дис. … канд. пед. наук. Харків. 178 с.
EUR-ACE (EURopean ACcredited Engineer). URL: http://www.feani.org/EUR_ACE/EUR_ACE_Main_Page.htm
Kalyanam, K., & McIntyre, S. (2002). The E–marketing Mix: a Contribution of the E–Tailing Wars. Academy of Marketing Science Journal, 30 (4): 487–499.