МОДЕЛІ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Марина Віталіївна Артюшина

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.2(17).15018

Ключові слова:

модель професійно-педагогічної підготовки, неперервна професійно-педагогічна підготовка, підготовка педагогів професійного навчання, професійно-педагогічна освіта, професійно-педагогічна підготовка, ступневість професійно-педагогічної підготовки

Анотація

У статті представлено результати теоретичного аналізу змісту професійно-педагогічної підготовки на різних рівнях вищої освіти. Мета дослідження полягає в обґрунтуванні вимог до сучасного змісту професійно-педагогічної підготовки на різних рівнях освітньої діяльності. Здійснено аналіз понять «професійно-педагогічна підготовка» та «професійно-педагогічна освіта». Показано, що професійно-педагогічна освіта сьогодні має розумітися не лише як особливий різновид педагогічної освіти, спрямованої на підготовку педагогічних працівників для закладів професійної освіти, а й більш широко, як підготовка до професійно-педагогічної діяльності у формальній та неформальній професійній освіті. Інженерно-педагогічна освіта – є складовою професійно-педагогічної освіти. Здійснено аналіз існуючих моделей професійно-педагогічної підготовки. Показано, що цілісні моделі безперервної професійно-педагогічної підготовки, які б забезпечували цілісний, безперервний процес формування сучасного інноваційного педагога, суб’єкта професійно-педагогічної діяльності, поки що відсутні. Наявні моделі характеризуються локальністю, спрямовані на розвиток окремих професійних компетентностей чи підготовку педагогів професійного навчання за окремими спеціалізаціями. Рівні освіти – відірвані один від одного. Найбільш напрацювань стосуються педагогічної чи інженерно-педагогічної освіти, стосовно ж підготовки педагога професійного навчання – представлених моделей підготовки явно недостатньо. Визначено

Загальні вимоги до змісту професійно-педагогічної освіти мають включати орієнтацію на широку підготовку до професійно-педагогічної діяльності у формальній та неформальній професійній освіті, реалізацію професійно-педагогічної підготовки на засадах гуманістичного, особистісно-діяльнісного, компетентнісного, технологічного та акмеологічного підходів, забезпечення ступневості, гнучкості, варіативності та практичної спрямованості підготовки на різних етапах освітньої діяльності.

Посилання

Батечко, Н.Г. (2016). Теоретико-методологічні засади підготовки викладачів вищої школи в умовах магістратури. (дис. д-ра пед. наук). Національний університет біоресурсів і природокористування України, Київ.

Від індустріального технікуму - до Київського професійно-педагогічного коледжу імені Антона Макаренка. ‒ Взято з http://kppk.com.ua/history.php?page=2

Вітвицька, С. С. (2011). Теоретичні і методичні засади педагогічної підготовки магістрів в умовах ступеневої освіти. (автореф. дис. д-ра пед. наук). Житомирський державний університет імені Івана Франка, Житомир.

Гончаренко, С. У. (1997). Український педагогічний словник. К. : Либідь.

Гура, О. І. (2008). Теоретико-методологічні основи формування психолого-педагогічної компетентності викладача вищого навчального закладу в умовах магістратури. (дис. д-ра пед. наук). Класич. приват, ун-т, Запоріжжя.

Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників. Постанова Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 800. Офіційний вісник України від 10.09.2019 — 2019 р., № 69, стор. 189, стаття 2431, код акта 95856/2019.

Концепція розвитку педагогічної освіти (2018). Затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 1 липня 2018 р. № 776.

Олійник, В.В. (2003). Наукові основи управління підвищенням кваліфікації педагогічних працівників профтехосвіти : Монографія. К.: Міленіум.

Отич, О. М. (2014). Основи педагогічної майстерності викладача професійної школи : підручник. Кіровоград: Імекс-ЛТД.

Потапчук, О. І. (2016). Формування готовності майбутніх інженерів-педагогів до професійної діяльності засобами інформаційно-комунікаційних технологій (дис. канд. пед. наук). Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Тернопіль.

Про освіту. № 2145-VIII. (2017).

Про професійно-технічну освіту. № 103/98-ВР (1998).

Дубасенюк, О.А., Антонова, О.Є., Вітвицька, С.С., Сидорчук, Н.Г., Спірін, О.М., Якса, Н. В. & ін. (2006). Професійно-педагогічна освіта: сучасні концептуальні моделі та тенденції розвитку : Монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка.

Гузій, Н. В. & ін. (2018). Теорія та методика професійно-педагогічної підготовки освітянських кадрів: акмеологічні аспекти: монографія. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова.

Титова, Н. М. (2019). Теоретичні і методичні засади психолого-педагогічної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання. (дис. д-ра пед. наук). Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова, Київ.

Хоружа, Л. (2018) Модель педагогічної освіти сучасного університету. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Вип. 3-4. С. 7-13.

Шевчук, Л. І. (2001). Розвиток професійної компетентності викладачів спеціальних дисциплін закладів профтехосвіти у системі післядипломної освіти (дис. канд. пед. наук). Центральний інститут післядипломної педагогічної освіти АПН України, Київ.

Щербак, О. І. (2007). Проблеми професійно-педагогічної освіти в сучасних умовах. Проблеми інженерно-педагогічної освіти: збірник наукових праць Української інженерно-педагогічної академії. Харків, Вип. 18–19. С. 50–56.

Щербак, О.І. (2014). Теоретико-методичні засади підготовки і підвищення кваліфікації педагога професійного навчання для освіти дорослих: монографія К: КППК, 141 с. ‒ Взято з http://kppk.com.ua/Metod

Downloads

Опубліковано

2020-12-01

Номер

Розділ

Статті