СМИСЛОВІ ОРІЄНТИРИ ВИКЛАДАННЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРЕДМЕТУ «МЕТОДИЧНІ ТА ТЕОРЕТИЧНІ ПРОБЛЕМИ ГЛИБИННОЇ ПСИХОЛОГІЇ»

Автор(и)

  • Валентина Анатоліївна Семиченко

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.16.14697

Ключові слова:

психоаналіз, провідні освітні парадигми, основні проблеми глибинної психології, смислові орієнтири викладання, методика викладання, специфіка глибинної психології як предмету викладання

Анотація

Предмет «Методичні та теоретичні проблеми глибинної психології» (МТПГП) входить до навчального плану підготовки практичних психологів. Досвід засвідчує, що у процесі її викладання перед викладачем виникає ряд труднощів. Тому актуальним є пошук тих смислових орієнтирів, які дозволяють структурувати навчальний матеріал, виділити в ньому світоглядно і професійно важливі моменти. Мета дослідження – визначення тих орієнтирів, які слід враховувати у процесі викладання предмету «Методичні та теоретичні проблеми глибинної психології». Завдання дослідження: проведення теоретичного аналізу робіт у галузі глибинної психології; узагальнення досвіду викладання курсу МТПГП; виділення  основних смислових орієнтирів викладання курсу МТПГП і організація на їх основі навчального процесу; визначення ефективності роботи зі студентами. Методи дослідження: аналіз наукової літератури; логіко-структурне моделювання; включене педагогічне спостереження; аналіз продуктів діяльності студентів; анкетування студентів; педагогічний експеримент. У процесі дослідження було виділено такі смислові орієнтири: визначення методологічної платформи викладання курсу МТПГП на засадах інтеграції основних освітніх парадигм; конкретизація  вихідних позицій для роботи над змістом курсу (мета, завдання, очікувані результати); виявлення ступеня ознайомленості студентів з матеріалом, розгляд якого буде відбуватись у процесі навчання, з метою уникнення повторів; визначення нормативного змісту курсу, його структурно-логічне впорядкування; розширення проблемного поля дисципліни за рахунок оптимізації самостійної роботи студентів; включення у процес обговорення співставлення подій життєвого шляху видатних представників глибинної психології з їх теоретичними поглядами. Організація освітнього процесу на основі визначених смислових орієнтирів дозволила залучити студентів до визначення актуальних проблем глибинної психології, рефлексії власних поглядів, формування критичного ставлення до окремих психологічних теорій, конкретизації індивідуальних імпліцитних теорій щодо структури психіки і чинників психічного розвитку, виявлення проявів несвідомого у власній життєдіяльності

Посилання

Гріньова, Н. В. (2013). Основи глибинної психології. Умань: Візаві. Карвасарский, Б.Д. (Ред.). (1998). Психотерапевтическая энциклопедия. СПб: Питер Ком.

Лейбін, В. (2008). Психоанализ: проблемы, исследования, дискуссии. М.: Канон.

Хрестоматия по глубинной психологии (1996). М.: Изд-во «ЧеРо»

Downloads

Опубліковано

2020-06-01

Номер

Розділ

Статті