ПСИХОЛОГІЧНИЙ ЗМІСТ ОПТИМІЗМУ В КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ КОНСТРУКТИВНОЇ ЖИТТЄВОЇ ПОЗИЦІЇ ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.16.14695Ключові слова:
життєва позиція особистості, оптимізм, песимізм, студентська молодь, розвиток особистості.Анотація
У статті висвітлені результати теоретико-емпіричного дослідження психологічного змісту оптимізму в контексті формування конструктивної життєвої позиції особистості. Конструктивна життєва позиція особистості визначається сформованістю поглядів, суджень, системи оцінок, знань і переконань по відношенню до себе та світу в цілому, усвідомленням власної цінності та цінності оточуючих, мотивацією до побудови та вдосконалення власної життєвої позиції, обґрунтованістю прийнятого рішення щодо визначеної життєвої позиції та шляхів його досягнення, залежить від успішності взаємодії з іншими. Оптимізм як важлива психологічна характеристика, відповідно до моделі поведінкової саморегуляції допомагає людині зробити зусилля, спрямовані на подолання труднощів у досягненні поставлених цілей. Мета статті – висвітлення результатів теоретико-емпіричного дослідження й обґрунтування психологічного змісту оптимізму та його вагомості у контексті конструктивної життєвої позиції. Поданий аналіз емпіричного дослідження, гіпотезою якого стала установка про те, що рівень оптимізму впливає на вибір життєвої позиції студентської молоді. Для проведення емпіричного дослідження були обрані методики Е.Берна «Життєва позиція особистості» та опитувальник визначення диспозиційного оптимізму (LOT) Ч.Карвера, М.Шейер в адаптації Д.А.Цірінга, К.Ю.Євніної. Дані, отримані у ході дослідження, дають можливість підтвердити гіпотезу про те, що рівень оптимізму може бути необхідною складовою у формуванні саме конструктивної життєвої позиції особистості студента. Обґрунтовано необхідність розробки психолого-педагогічних засобів розвитку конструктивної життєвої позиції та створення необхідних умов їх впровадження як у шкільну освіту так і у систему закладів вищоїПосилання
Берн, Э. (2009). Трансакционный анализ в психотерапии. Москва: Эксмо. (Психологический бестселлер).
Головченко, О.В. (2012). Оптимізм і песимізм в етичних концепціях М.Я.Грота, А.Швейцера, Н. Аббаньяно. Філософія: конспект лекцій: збірник праць. Київ: Науковий вісник.
Кудин, В. А. (2015). Энергия оптимизма (Социально-экономические истоки педагогики оптимизма). Киев: Золотые ворота.
Помиткін, Е. О. (2015). Духовний потенціал особистості: психологічна діагностика, актуалізація та розвиток. Київ: Внутрішній світ.
Помиткіна, Л. В. (2014). Стратегічні рішення студентської молоді: визначення власної життєвої позиції. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія, 5(1), 106-112.
Прядко, С. А. (2004). Життєва позиція особистості в аспекті сучасного соціально-філософського осмислення. Мультиверсум. Філософський альманах, 40, 56–63. Київ: Центр духовної культури.
Тофтул, М. Г. (2014). Сучасний словник з етики. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка.
Bolger, N., Davis, A. & Rafaeli, E. (2003). Diary method: Capturing life as it is lived. Annual Review of Psychology, 54, 579-616.
Dreier, O. (2011). Personality and the conduct of everyday life. Nordic Psychology 2011, Vol. 63(2).
Nystrom, E. (2008). The Psychology of Positive Thinking. New York : Xlibris Corp.
Pomytkina, L., Moskalyova, L., Podkopaieva, Y., Gurov, S., Poplota, S. & Zlahodukh V. (2019). Empirical studies of socio-psychological conditions of formation of ideas about the spiritual ideal in primary school children, International Journal of Children's Spirituality, 24:4, 371-388, https://doi.org/10.1080/1366436X.2019.1672626
Pritchett P. (2007). Hard optimism. New York: McGraw-Hill.
Scheier, M. F., Carver, C. S. & Bridges, M. W. (1994). Distinguishing optimism from neuroticism (and trait anxiety, self-mastery, and self-esteem): A re-evaluation of the Life Orientation Test. Journal of Personality and Social Psychology, 67, 1063-1078