ДОСВІД ВИКОРИСТАННЯ МАЛЮНКОВОЇ ТЕРАПІЇ ЯК МЕТОДУ ПОДОЛАННЯ АГРЕСИВНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.16.14691Ключові слова:
малюнкова терапія, молодший шкільний вік, агресивність, емоційна сфера, емоційний стан, методи психокорекціїАнотація
У статті висвітлено досвід використання малюнкової терапії як арт-терапевтичного методу діагностики та психокорекції агресивності дітей молодшого шкільного віку. Здійснено теоретичний аналіз специфіки використання методу малюнкової терапії із застосуванням різних видів образотворчого мистецтва в роботі з емоційною сферою, зокрема з проблемами агресивної поведінки як реакції на незадоволені потреби дитини. Проаналізовано погляди психологів арт-терапевтів на питання доцільності використання малюнкової терапії в роботі з дітьми. Розглянуті причини та види агресивності молодших школярів, можливі негативні наслідки агресивної поведінки дитини, а також особливості й переваги використання малюнкової терапії з подолання агресивності та агресивної поведінки молодших школярів. Представлено результати емпіричного дослідження: виявлено зниження рівнів агресивності молодших школярів внаслідок реалізації психокорекційної програми з використанням методу малюнкової терапії. Наведено практичні рекомендації психологам, педагогам, батькам, учням щодо зниження рівня агресивності молодших школярів засобами малюнкової терапії. Малюнкова терапія є різновидом арт-терапії, це універсальний метод психологічного впливу на людей різного віку, що мають різні проблеми. Малювання активізує роботу головного мозку дитини, оскільки в процесі малювання координується як наочно-дійове, так і образне мислення, а в процесі обговорення з дитиною створених малюнків – абстрактне. Малюнкова терапія є прогресивним методом психокорекції, психотерапії та психологічного консультування з використанням мистецтва, творчості, сприяє розвитку уяви та креативності. Головна мета і цінність такої терапії в тому, що вона розвиває здатність дитини до самовираження і самопізнання, завдяки чому гармонізується її психічний стан. За допомогою мистецтва можна на символічному рівні висловити і досліджувати найрізноманітніші почуття та емоції: любов, ненависть, образу, злість, страх, радість тощоПосилання
Дідич, М. Г. (2001). Програма психокорекційної роботи з агресивними дітьми молодшого шкільного віку. Позакласний час, 7, 5-6.
Водинская, М. (2002). Арт-терапия с агрессивными детьми. Дошкольное образование, № 12, 19-20.
Каяшева, О. И. (2014). Техники арт-терапии в психологическом консультировании клиентов. Психология в вузе, 4, 127-134.
Копытин, А. И. (2010). Руководство по детско-подростковой и семейной арт-терапии. Санкт-Петербург: Питер.
Лебедева, Л. Д. (2003). Практика арт-терапии: подходы, диагностика, система занятий. Санкт-Петербург: Речь.
Лящук, Л. (2008). Програма курсу корекційних занять зі зниження агресії у дітей. Психолог, 30-32.
Смирнова, Т. П. (2004). Психологическая коррекция агрессивного поведения детей: Серия «Психологический практикум». Ростов н/Д: Феникс.
Ферс, Г. Ф. (2003). Тайный мир рисунка. Исцеление через искусство: учебное пособие. Санкт-Петербург: Деметра.