ПРАВДИВІСТЬ ЯК ПРОВІДНА ОСОБИСТІСНА ЯКІСТЬ СОЦІАЛЬНОГО ПРАЦІВНИКА І СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА

Автор(и)

  • Тетяна Леонідівна Опалюк

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.16.14687

Ключові слова:

довіра, компетентність, мораль, особистісні якості, правдивість, соціальний працівник, соціальний педагог, цінності

Анотація

У статті обґрунтовано проблеми ціннісних, моральних характеристик соціального працівника/педагога, зокрема правдивості, у контексті їх професійної підготовки, подальшого саморозвитку, особистісної самоактуалізації. Зазначене зумовлено сучасними підходами до підвищення ефективності соціальної роботи відповідно до вимог часу, детерміновано необхідністю інтенсифікації інтерактивної діяльності всіх рівнів, в основі якої – міжособистісна взаємодія, суб’єкт-суб’єктні взаємовідносини. Обґрунтовано необхідність осмислення фахівцем теоретико-практичних основ формування особистісних характеристик майбутнього соціального працівника, їх основи – правдивості, чесності у взаємовідносинах зі всіма суб’єктами соціальної роботи. Використано такі методи дослідження, як теоретико-методологічний аналіз проблеми для з’ясування сутності особистісних якостей у структурі професійної підготовки, професійної діяльності соціального працівника, соціального педагога, методи інтерпретації та формалізації для конкретизації змісту поняття «правдивість», аксіоматичний метод для дослідження провідних цінностей у контексті міжособистісних відносин, проектні методи для розробки перспектив розвитку досліджуваної якості, змістово-технологічного забезпечення оптимізації її формування в умовах професійного навчання. Досліджено сутність та значення особистісних якостей, пов’язаних з довірою, тобто вірою клієнта у щирість намірів допомогти, а також альтернативних – пов’язаних з найбільш типовими формами прояву професійної брехні соціального працівника. Аргументовано, що цілісність особистості соціального педагога забезпечується інтеграцією соціального, освітнього, професійного просторів соціального працівника на основі «Я-концепції», співпадіння пріоритетів  особистісного розвитку. Доведено, що статус провідної особистісної якості зумовлює цільову спрямованість професійного розвитку фахівця соціальної сфери. Аналіз типів професійної брехні соціального педагога дав можливість трактувати досить типові прояви непрофесіоналізму соціального працівника, соціального педагога, пов’язані з особистісними вадами, дезінтеграцією професійного та життєвого просторів, актуалізуючи механізми професійної, особистісної та соціально-професійної рефлексії

Посилання

Арсенина, О.В. (2014). Этические основы социальной работы: курс лекций. Владимир: Владим. гос. ун-т им. А. Г. и Н. Г. Столетовых.

Битинас, Б.П. (1995). Процесс воспитания. Приобщение к ценностям. Київ: Момент.

Зозуляк-Случик, Р.В. (2011). Етика соціально-педагогічної діяльності. Івано-Франківськ: Симфонія форте.

Котикова, О.М. (2014). Репертуар професійних ролей соціального працівника. Вісник національного авіаційного університету Серія «Педагогіка. Психологія», (5), 65–70.

Краснова, Н.П. (2009). Етика ставлення соціального педагога до своєї праці. Соціальна педагогіка: теорія та практика, (4), 24.

Маслоу, А.Х. (1999). Самоактуализированные люди: исследование психологического здоровья. Мотивация и личность (Гл. 11). Санкт-Петербург: Питер.

Пальчевський, С.С. (2005). Соціальна педагогіка. Київ: Кондор.

Сарри, Р. (1996). Отбор студентов и обучение их социальной работе. За пределами ухода в сообществе: Опыт нормализации и интеграции (59–69). Москва: Аспект Пресс.

Турчанинова, Т. В. (2010). Социально-личностные предпосылки формирования профессиональной компетентности будущого социального работника. Молодой ученый, (10), 305-309.

Шмелева, Н.Б. (1997). Ценностные ориентации, мотивации и психологические установки в профессиональной подготовке соцыального работника. Российский журнал социальной работы, (1), 115–124.

Friedlander, W. (1975). Introduction to Social Welfare. Englewood Cliffs (N.J.): Prentice Hall Inc.,

Soyer, R. (1963). The Right to Fail. Self Determination in Social Work. London: Routledge

Halleck, S. (1980). Handbook of Social Services (pp. 170-180). New York: Jason Aronson

Downloads

Опубліковано

2020-06-01

Номер

Розділ

Статті