ОРГАНІЗАЦІЙНІ ЗАСАДИ ПОБУДОВИ ТА РЕАЛІЗАЦІЇ МОДЕЛІ ОСОБИСТІСНО-ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ В УМОВАХ ОСВІТНЬО-ІНФОРМАЦІЙНОГО СЕРЕДОВИЩА ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.16.14683Ключові слова:
освітня модель особистісно-професійного становлення, освітньо-інформаційне середовище, професійна суб’єктність, освітня парадигма, рефлексивний підхід, зворотні зв’язки, критичне мислення, рефлексивна культура, суб’єкти освітнього процесу закладу вищої осАнотація
Дослідження присвячено вирішенню проблеми професійної підготовки майбутніх фахівців в ЗВТО як системного процесу цілеспрямованих особистісних змін в процесі навчання для реалізації студентами повноцінної суб’єктної позиції протягом життя. Застосування в освітньо-інформаційному середовищі закладу вищої технічної освіти (ЗВТО) нової мисленнєво-діяльнісної парадигми сприяло формуванню у майбутнього фахівця певного типу свідомості, який найкращим чином має реалізувати зміст майбутньої професійної діяльності на основі рефлексивного підходу для побудови та реалізації моделі особистісно-професійного становлення майбутнього фахівця в умовах освітньо-інформаційного середовища закладу вищої освіти. Виокремлення найбільш актуальних проблем професійної підготовки майбутніх фахівців ЗВТО підтвердило думку науковців, що із навчальної діяльності сучасної освітньої системи фактично виключено психологічну складову, що призвело до мотиваційного компоненту в отриманні якісної освіти; несформованості критичного ставлення студента до себе; нездатності студентів своєчасно виявляти і вирішувати психологічні проблеми міжособистісних відносин в освітньому процесі. Саме тому суб’єктивні характеристики особистості студента ( розвиток особистості та його психічні новоутворення (потреби, мотиви, цілі)) мають стати системоутворювальними умовами побудови авторської моделі особистісно-професійного становлення суб’єктів навчального процесу ЗВТО на засадах рефлексивного підходу в динамічно-синергетичному просторі при наявності діючих (жорстких і гнучких) зворотних зв’язків. Основна концептуальна думка дослідження полягає в тому, що своєчасне виявлення та усвідомлення як викладачами, так і студентами реальних психологічних тенденцій, що реалізуються у процесі навчання, доведення необхідності використання корекційних заходів щодо чинників, які деструктивно впливають на навчальну активність і професійне становлення студента, будуть сприяти поєднанню перспектив особистісного і професійного розвитку, підвищенню ефективності і результативності навчання та їх професійного становлення в реалізації особистісної траєкторії успішності навчання протягом життяПосилання
Лузік, Е. В. (2012). Дидактичне моделювання як основа компетентнісного підходу до оптимізації процесу навчання у ВТНЗ. VІІІ Міжнародна конференція «Стратегія якості в промисловості та освіті».
Халяпина, Л. П. (1994). Некоторые тенденции по усовершенствованию профессиональной подготовки учительских кадров в высшей школе США. Межвузовский сборник научных трактатов. Издательство Кемеровского университета.
Elliot, J. (1977). Developing hypoteheses about classrooms from teachers’ personal constructs, 7, 1-22.
Joyce, B. & Weil, M. (1986). Models of Teaching. Engelwood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.
Hunter, M. (1982). Mastery Teaghing. El Segundo
Kokarevа, A. & Khomenko-Semenova, L. Analysis of professional motiveness and pedagogical Skills of Teachers (2019). Danish Scientific Journal (DSJ), 28, 17-22.
Luzik, E., Khomenko-Semenova, L., Kokareva, A. & Hurska, О. (2018). University education innovative models in Ukraine: foreign experience. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія, 2(13), 19-25.
Marzano, R., Pickering, D., Arredondo, D., Blackburn, G, Brandt, R. & Moffett, C. (1992). Dimensions of Learning Teachers’ Manual. Alexandria. Association for Supervision and Curriculum Development.
Ogle, D. (1986). K-W-L: A teaching model that develops active reading of expository text. The Reading Teacher, 39, 564-570.
Perkins, D. (1981). The Mind’s Best Work. Cambridge, Mass. Harvard University Press.