ОЛІМПІЙСЬКА ОСВІТА І ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ: КРЕАТИВНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ВЗАЄМОВПЛИВУ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.16.14675Ключові слова:
фізична культура, фізичне виховання, студентська молодь, види виховання, олімпійська освітаАнотація
Нарівні з позитивними тенденціями розвитку сучасного постіндустріального суспільства вчені спостерігають негативні сигнали та передумови щодо подальших перспектив людства. У педагогічному просторі ці передумови знаходять вирішення в недалекоглядній орієнтації на короткострокові інтереси та побажання того, хто навчається, підтримки паттерна «раціональної людини» та заміни ідеалів на цінності під час формування світоглядної позиції студентів. На думку науковців, сучасна система освіти більше зорієнтована на створення особистості, яка має оптимально функціонувати у суспільстві споживання та, водночас, задовольняти бажання клієнтів (як сфера освітянських послуг). Відтак, вітальні аспекти біологічного розвитку та вдосконалення студентів розглядаються переважно в контексті власного вибору того, хто навчається, а в соціально-антропологічній площині – прерогативою медичних працівників. Олімпійська освіта репрезентує суспільству не тільки інформацію, історичні матеріали та посилання на досягнення видатних діячів спорту, але й апелює до перевірених часом ідеалів олімпізму, зокрема всебічного розвитку людини. Фізичне виховання як антропологічна константа педагогічних конструктів у суспільстві потребує не тільки короткострокових, тактичних орієнтирів. У сучасному суспільстві надмірного споживання та універсальних цінностей молодої людини бракує ідеалів, пов’язаних із чеснотами, що акумулюють моральні, етичні та вольові аспекти виховання з імпульсом удосконалення біологічної природи людини та самовдосконалення. Тож, метою статті є визначення потенціалу взаємозв’язку і взаємовпливу Олімпійської освіти і фізичного виховання студентів. Дослідження присвячене аналізу взаємозв’язку базових чинників античної олімпійської традиції і сучасних уявлень щодо використання потенціалу олімпійської освіти в системі фізичного виховання студентської молоді. Специфіка дослідження передбачала використання філософсько-антропологічного, системного, соціокультурного підходів у контексті міждисциплінарного дослідження. Розглядаються полемічні питання складних підтекстів щодо ідеалів та цінностей олімпізму в сучасних педагогічних конструктах. Розглянуто педагогічні, філософсько-антропологічні та соціальні передумови ідей олімпізму в контекстах як системного, так і селективного підходів. На матеріалі теоретичних узагальнень з’ясовано характер педагогічних впливів «олімпійської освіти». Виявлено потенціал симбіозу олімпійської освіти та фізичного виховання в контексті ретрансляції ідеалів всебічного гармонійного розвитку людиниПосилання
Булатова, М. & Бубка, С. (2012). Культурное наследие Древней Греции и Олимпийские игры. Киев, Олимпийская литература.
Вржесневський, И., Лукашова, И. & Пахомов, В. (2019). Когнитивный диссонанс в проблемном поле физического воспитания. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. Київ: Вид-во Нац. авіац. ун-ту «НАУ-друк», Вип. 1(14). 22-28.
Кубертен, П. (1997). Олімпійські мемуари. The Olympic memoirs. Київ: Олімпійська література.
Круглик, И.И. (2018). Эволюция идей олимпизма от античности до современности. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 4. 96-101.
Поликарпова, Г.М. (2003). Олимпийское образование и воспитание как предмет педагогического исследования. Великий Новгород.
Amour, K. & Dagkas, S. (2012). Olympism and education: a critical review. Educational Review, 64(3), 261.
Binder, D.L. (2012). Olympic values education: evolution of a pedagogy. Educational Review. 64(3), 275-302.
Kellis, I. (2001). Presentation of a cultural activity of Olympic education program (рр.513-519). In Report on the IOA`s Special Sessions and Seminars.
Lipiec, J. (1999). Filozofia olimpizmu (The Fhilosophy of Olympism). Warsaw: Polskie Wydawnictwo Sportowe Sprsnt.
Makris, A. & Georgladis, K. (2017) Athens 2004: Olympic education in Greece during the Athens 2004 Olympic Games. Olympic education: an international review. New York: Taylor & Francis. 47-59.
Naul, R., Binder, D., Rychtecky, A. & Culpan, I. (2014). Olympic education: on international sport and education. Olympizm, Olympic education and learning legacies. Newcastle upon Tyne: Cambridge scholars Publishing. 2-13