МІСЦЕ І РОЛЬ КУРСУ «ОСНОВИ ПСИХОЛОГІЇ ТРАВМИ» У ПРОФЕСІНІЙ ПІДГОТОВЦІ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Автор(и)

  • М. Радченко

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.15.14407

Ключові слова:

психологічна травма, посттравматичний стресовий розлад (ПТСР), концентричний принцип, лінійний принцип, «аверсивні» методи, метод «знакової економії», лист самоконтролю

Анотація

У статті визначається роль та місце навчальної дисципліни «Основи психології травми» у професійній підготовці соціальних працівників. Підкреслюється особлива роль соціального працівника в сучасних умовах зростання кількості психотравмуючих ситуацій. На основі аналізу наукової літератури досліджується зміст поняття «психологічна травма», простежується історія виникнення терміну «посттравматичний стресовий розлад» (ПТСР). Визначається специфіка роботи соціального працівника в процесі допомоги психотравмованим людям та обґрунтовується актуальність викладання даного курсу майбутнім соціальним працівникам. Перераховуються методи дослідження запропонованих автором статті завдань. Наводиться інформація про одне з джерел даної дисципліни - тренінговому курсі з психології травми, який провела канадська дослідниця Дарія Шевчук. Пропонується тематичий план курсу «Основи психології травми» та «Лист самоконтролю», використання якого спрямовано на поліпшення навичок саморегуляції майбутніх фахівців. Наведені результати анкетування студентів: визначаються їх очікування від вивчення курсу, найкорисніші та найцікавіші теми, навички, що мають бути сформовані, принципи подання навчального матеріалу, співвідношення практичної та теоретичної частин курсу, а також ставлення студентів до системи оцінювання, що впроваджується автором курсу. Розкрито зміст програми «знакової економії». Наводяться приклад «Листа самоконтролю» та типові  висловлювання студентів, які брали участь в анкетуванні. Пропонуються етапи роботи з дітьми та дорослими особами, які зазнали впливу психотравмуючих чинників. Визначається специфіка запропонованої дисципліни, основні вимоги до викладання навчального матеріалу. Окреслюються перспективи подальших пошуків у даному напрямку, які полягають у поглибленні практичної складової даного курсу

Посилання

Волкан Вамик Д., Зинтл Э. (2017). Жизнь после утраты. Психология горевания. Киев: СВАРОГ.

Кириленко Т.С. (2013). Психологія травмуючих ситуацій. Навчально-методичний комплекс. Київ.

Кузьміна Т. (2019). Як допомогти вчителю зберегти своє здоров'я та подолати стрес. Психолог, №29-30 (365-366).

«Reflections of 30 years of Working with individuals Who Sexually Abuse Others» by Daria Shewchuk Published BC Psychologist, Volume 4, Issue 2, Spring 2015 edition

Романчук О. (2011). Cім’я, що зцілює: основи терапевтичного батьківства дітей, що зазнали скривдження та емоційного занедбання. Львів: Колесо.

Романчук О. (2018). Психотравма та спричинені нею розлади: прояви, наслідки й сучасні підходи до терапії. Львів: Колесо.

Семенова Ю.С. (2011). Психотравма (психологічна травма): дискусійні питання медицини та психології. Український науково-медичний молодіжний журнал -Спеціальний випуск № 3, Актуальні проблеми сучасної медичної психології: Матеріали V науково-практичної конференції. Київ, 11- 12 травня 2011 р.: Національний медичний університет імені О.О.Богомольця, 50-54.

Шеремет О. (2007). Вийдемо зі стресу разом. Соціально-психологічний тренінг. Психолог, №23-24 (263-264).

Ермошин А. (2018). Фобии, утраты, разочарования: как исцелиться от психолоческих травм. Киев: СВАРОГ.

Опубліковано

2019-12-01

Номер

Розділ

Статті