ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ НАВЧАЛЬНИХ КУРСІВ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.15.14394Ключові слова:
електронні навчальні курси, організаційно-педагогічні умови, системи управління навчальною діяльністю, формування професійної компетентностіАнотація
У статті обґрунтовано організаційно-педагогічні умови використання електронних навчальних курсів (ЕНК) в освітньому процесі закладів вищої освіти (ЗВО) України. З’ясовано, що спільною ознакою у застосуванні ЕНК у ЗВО є системний, компетентнісний, особистісно-орієнтований та діяльнісний підходи, що свідчить про пріоритетну спрямованість у їх розробленні й використанні на комплексність, практичну зорієнтованість, персоніфікованість в організації освітнього процесу. Особливістю у доборі педагогічних умов застосування ЕНК є акценти на формуванні інформаційно-комп’ютерної грамотності, ціннісних настанов, пізнавального інтересу у майбутніх фахівців різних спеціальностей, що зумовлено специфікою їх професійної підготовки.
Застосовано методи дослідження – логіко-структурний аналіз для визначення структури ЕНК та його побудови на платформі MOODLE у ЗВО; аналітико-системний метод, педагогічний експеримент для обґрунтування й визначення педагогічної доцільності реалізації організаційно-педагогічних умов у процесі використання ЕНК під час професійної підготовки студентів різних галузей знань і спеціальностей у ЗВО.
Схарактеризовано орієнтовну структуру побудови ЕНК «Освітня політика» (Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова) та «Педагогіка загальна» (Київський університет імені Бориса Грінченка) на платформі MOODLE для студентів галузі знань 01 Освіта / педагогіка. З огляду на практичний досвід розроблення й використання досліджуваних ЕНК дидактично логічною визначено таку структуру: інформація про дисципліну; лекційний курс; завдання для семінарських та практичних занять; блок самостійної роботи; блок підсумкового контролю знань студентів. Запропоновано рекомендації щодо удосконалення змістового наповнення ЕНК.
Експериментально досліджено педагогічну доцільність реалізації визначених умов у процесі професійної підготовки студентів, що навчаються за освітньо-професійними програмами у Галузях знань 01 Освіта/Педагогіка та 03 Гуманітарні науки. Наведено аналіз результатів педагогічного експерименту щодо ефективності використання ЕНК, що свідчить про підвищення рівня сформованості професійної компетентності студентів досліджуваних ЗВОПосилання
Бобрицька, В. І. (2011). Застосування інформаційно-комунікаційних технологій у вищій педагогічній освіті. Педагогічна освіта : теорія і практика. Педагогіка. Психологія, (16 (2)), 35-39.
Бобрицька, В. І. (2012). Технологія формування інноваційного освітнього середовища у вищому педагогічному навчальному закладі в умовах Болонського процесу. Теоретичний та науково-методичний часопис "Вища освіта України". Тематичний випуск "Європейська інтеграція вищої освіти України в контексті Болонського процесу", (3) (додаток 2), Т.1, 59-63.
Бобрицька, В. І. (2015). Освітня політика України у сфері інформатизації освіти. Освітня політика: філософія, теорія, практика [монографія], За ред. В.П. Андрущенка; Авт. кол.: В.П. Андрущенко, Б.І. Андрусишин, В.І. Бобрицька, & Р.М. Вернидуб (Eds.), Київ: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 273-316.
Бобрицька, В.І. (2017). Професійна підготовка магістрів у галузі освіти в Україні: сучасні виклики, проблеми, знахідки. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. Київ: Вид-во Нац. авіац. ун-ту «НАУ-друк», Вип. 1(10), 20-23.
Бобрицька, В.І., & Процька, С.М. (2013). Організаційно-педагогічні умови застосування інформаційно-комунікаційних технологій у процесі професійної підготовки студентів гуманітарних спеціальностей. Збірник наукових праць, Житомир, 52-54.
Бобрицька, В.І. & Процька, С.М. (2016). Комп’ютерно орієнтована освіта майбутніх філологів [навчально-методичний посібник для студентів ВНЗ], Полтава: Скайтек, 136 с.
Бобрицька, В.І., & Процька, С.М. (2017). Формування професійних компетентностей майбутніх філологів засобами комп’ютерно орієнтованих технологій. Інформаційні технології і засоби навчання. ( 2 (58)), 59-66, Retrieved from http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/issue/view/87/showToc
Бобрицька, В.І., & Процька, С.М. Освітня політика: електронний навчальний курс. НПУ імені М.П. Драгоманова. Retrieved from https://www.moodle.npu.edu.ua/course/view.php?id=993
Процька, С.М. (2015). Комп’ютерно орієнтована методика формування професійних компетентностей майбутніх філологів у системі дистанційного навчання. Материалы ХІ Междунар. конф. "Стратегия качества в пром-сти и образовании" (г. Варна, 1-7 июня). в 2т. Т.1.-Д, 370-373.
Фруктова, Я.С., & Процька, С.М. Педагогіка загальна: електронний навчальний курс. Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. Retrieved from http://e-learning.kubg.edu.ua/course/view.php?id=83
Швець, Ю.О. (2016). Дидактичні засоби програмного комплексу MOODLE: Комп'ютерні системи управління навчанням. Retrieved from http://mkschool.ciit.zp.ua/mod/book/view.php?id=565
Bobrytska, V. (2016). Axiological Azimuths of the Global Educational Policy. Proceedings of the National Aviation University, 67 (3), 89-97. doi: 10.18372/2306-1472.68.10912
Bobrytska, V.I., & Protska, S.M. (2018). Formation of professional competencies of the future teachers by means of a computer-based methodology: investigational approach». Інформаційні технології і засоби навчання, (5 (67)). 121-133. Retrieved from https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/issue/view/96/showToc
Chaiprasurt, Chantorn, & Esichaikul, Vatcharaporn. (2013). Enhancing motivation in online courses with mobile communication tool support: A comparative study. The International Review of Research in Open and Distributed Learning. (14 (3)). 377–401. doi:10.19173/irrodl.v14i3.1416
Peters. Otto. (2001). Learning and teaching in distance education: pedagogical analyses and interpretations in an international perspective. Open and distance learning series. Routledge, 279 p.
6th Annual LMS Data Update. Edutechnica. Washington, DC. 2018. Retrieved from http://edutechnica.com/2018/10/06/6th-annual-lms-data-update/
Phil Hill. Academic LMS Market Share: A view across four global regions. e-Literate. Los Gatos, CA. 2017. Retrieved 30 May 2019. Retrieved from https://eliterate.us/academic-lms-market-share-view-across-four-global-regions