ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ АНДРАГОГІЧНОГО ПЕРСОНАЛУ ДЛЯ СИСТЕМИ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ У США І КАНАДІ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.13.13421Ключові слова:
андрагогічний персонал, Канада, компетентнісний підхід, освіта дорослих, професійна підготовка, СШААнотація
Досліджено організаційні та змістові особливості підготовки андрагогічного персоналу у США і Канаді; розкрито сутність компетентнісного підходу, особливості його застосування у підготовці андрагогів у північноамериканських країнах; доведено, що саме компетентнісний підхід забезпечує орієнтацію на результат навчання в його діяльнісному вимірі; визначено, що професійна підготовка андрагогічного персоналу для системи освіти дорослих у США і Канаді пройшла досить тривалий шлях історичного розвитку та продовжує розвиватися у відповідності до вимог сучасного суспільства; розкрито багаторівневість та різноспрямованість підготовки андрагогів, яка здійснюється у коледжах та університетах, з можливістю здобуття освітньо-кваліфікаційних рівнів магістра, спеціаліста, доктора за різними напрямами підготовки в галузі освіти дорослих; показано різноманітність та багатоаспектність програм підготовки андрагогів у США і Канаді; проаналізовано зміст програм підготовки андрагогів, які доцільно класифікувати на програми освіти дорослих, лідерства в освіті дорослих, програми міждисциплінарного характеру; доведено, що змістовими особливостями програм підготовки андрагогів є гнучкість, диверсифікація, практико-орієнтованість; проведено компаративістський аналіз програми «Освіта дорослих» за освітньо-кваліфікаційними рівнями магістр та доктор філософії; показано, що різні магістерські програмами вирізняються кількістю дисциплін, змістом, а вимоги до програми магістра наук є більш високими; виявлено, що програми доктора філософії спрямовані на поглиблення знань та набуття андрагогічних компетентностей, формування дослідницьких умінь та навичок, а програми доктора наук у галузі освіти дорослих орієнтовані на підготовку лідерів та вчених-практиків; встановлено, що коледжі та університети США і Канади здійснюють не тільки професійну підготовку майбутніх фахівців у галузі освіти дорослих, а й забезпечують їх подальший професійний розвиток завдяки створенню професійних асоціацій фахівців освіти дорослих, ресурсних освітніх центрів, проведення тренінгів тощоПосилання
Arends R. (2008). Learning to teach. NY : McGraw-Hill.
Auburn University [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.auburn.edu.
Ball State University [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://cms.bsu.edu.
Barnes G. A. (2004). The American University : A World Guide. Philadelphia : IS1 Press.
Bernhardsson N. (2009). Core Competencies of Adult Learning Facilitators in Europe /Nils Bernhardsson, Sussane Lattke // Findings from a Transnational Delphi Survey Conducted by the Project “Qualified to Teach": European Commission.
Bhola H. S. (2008). Programe and Curriculum Development in the Post-Literacy Stages: Indiana.
Bohm J. (2009). Competence Pass for Adult Educators - a new Approach / J. Bohm. - Bonn: German Institute for Adult Education. - Professional Development in Asia and Europe 29-30 June 2009 in Bergisch Gladbach.
Chugai, O., Terenko, O., Ogienko, O. (2017). Methods that work: best practices of adult education in the USA. Advanced Education. Vol. 8, 72-77.
Cochran G. R. (2009). Developing a Competency Model for 21st Century Extension Organization / G. R. Cochran. - Columbus: Ohio Stale University.
Collins M. (1991). Adult education as vocation: a critical role for the adult educator, London: Routledge / M. Collins/ - NY : Routledge.
Commission of Professors of Adult Education. Standards for graduate programs in adult education. (1986). Washington, DC : CPAE; AAAC1.
Division of Adult Education's (DAEL’s) Monitoring and Administration Team (MAT) [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www2.ed.gov/about/offices/list/ovae/pi/AdultEd/dael-monitoring.html.
Houle C. O. (1970). The educators of adults. / C. O. Houle // In R. M. Smith, G. F. Aker, and J. R. Kidd (Eds.), Handbook of adult education. – NY : Macmillan,109–120.
Knowles M. S. (1989). The makіng of an adult educator: аn autobіographіcal journey / Malcolm Shepherd Knowles. – San Francіsco: Jossey-Bass.
Rose A. D. (1998). Challenges in training adult educators . Adult Learning. Vol. 9, Issue 3, 4−5.
Standards of Quality and Effectiveness for Adult Education Teachers.(2010). California: Commission on Teacher Credentialing.