ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ ОСОБИСТІСНОЇ САМОРЕГУЛЯЦІЇ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.13.13413Ключові слова:
особистісна саморегуляція, соціальний працівник, механізми (важелі) саморегуляції, рівні психічних дій, стресостійкість, важка життєва ситуація, соціальні «групи ризику»Анотація
У статті розглядається проблема удосконалення особистісної саморегуляції соціальних працівників. На основі аналізу наукової літератури досліджується специфіка змін сфери саморегуляції соціального працівника як в період адаптації до професії, так і в залежності від особливостей професійної діяльності. Наведена класифікація механізмів саморегуляції на різних рівнях психічних дій. Визначаються закономірності впливу особливостей соціальної ситуації батьків дітей з особливими потребами на сферу саморегуляції даної категорії дорослих. Підкреслюється необхідність усвідомлення соціальними працівниками, що працюють з такими клієнтами, специфіки тих змін, що відбуваються у їхній психологічній сфері. Пропонуються такі шляхи удосконалення особистісної саморегуляції соціальних працівників, як оволодіння навичками саморегуляції в процесі тренінгової работи. Презентується програма Тренінгу активного соціально-психологічного навчання для специалистов, що працюють з родинами дітей-інвалідів. Визначається місце даного тренінгу в навчальному процесі. Дається перелік очікуваних практичних результатів Тренінгу особистісного зростання для спеціалістів. Наводяться результати дослідження рівня стресостійкості соціальних працівників до та після проведення тренінгу. Підкреслюється ефективність такої форми роботи зі спеціалістами з урахуванням специфіки соціальної ситуації клієнтівПосилання
Гримак Л.П. Общение с собой: Начала психологии активности. – М.: Речь, 2001. – 300 с.
Иванников Вячеслав Андреевич. Психологические механизмы волевой регуляции: Учеб. пособие / Университет Российской академии образования. – 2.изд., испр. и доп. – М. : Изд-во УРАО, 2008. – 144с.
Карпенко О. Г. Вступ до спеціальності «Соціальна робота» : навчально-методичний посібник. - К. : Видавничий Дім «Слово», 2011. -248 с.
Никандров В.В. Антитренинг, или Контуры нравственных и теоретических основ психотренинга: Учеб. пособие. – СПб.: Речь, 2003. – 176с.
Сатир Вирджиния. Вы и ваша семья. Руководство по личностному росту. Пер. с англ. – М.: Апрель Пресс, Изд-во ЭКСМО – Пресс, 2000. – С. 70 – 90
Ткачева В.В. О некоторых проблемах семей, воспитывающих детей с отклонениями в развитии // Дефектология. – 2008. – №4. – С.3 – 9.
Франкл Виктор. Психотерапия на практике / М. Паньков (пер.с нем.), В. Певчев (пер.с нем.). – СПб. : Речь, 2001. – 251с.
Journal of Traumatic Stress. – 2003, Volume 7, Number 2
Hoenig, I., & Hamilton, M.W. (1966). The schizophrenic patient in the community and his effect on the household. International Journal of Social Psychiatry, 12, 165 – 176