СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД ПРОФЕСІОНАЛІЗАЦІЇ ФАХІВЦЯ З СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.13.13388Ключові слова:
соціальна робота, соціально-психологічні особливості, соціально-психологічний супровід, професіоналізація, фахівецьАнотація
У роботі висвітлюються особливості соціально-психологічного супроводу професіоналізації фахівця з соціальної роботи на етапі професійної підготовки у закладах вищої освіти. Обґрунтовано необхідність створення сприятливих умов для життєвого самовизначення й самореалізації кожної особистості, підготовку висококваліфікованого, конкурентоспроможного, здатного до постійного самовдосконалення, успішного розвитку як особистості і професіонала, реалізації творчого потенціалу, забезпечення гармонійного професійного становлення фахівця, підтримку його інноваційної діяльності та громадської активності у процесі професіоналізації фахівця.
Автор зазначає, що соціально-психологічний супровід професіоналізації фахівця з соціальної роботи потребує використання різних видів, форм і методів роботи, що сприятиме формуванню, розвитку й саморозвитку внутрішніх сил особистості фахівця, активізації механізмів саморегуляції, індивідуальному прийняттю фахівцями з соціальної роботи цінностей діалогічної взаємодії, пошуку власного стилю діяльності, підвищенню професійної культури, розширенню практичних можливостей і професійної компетентності, гармонізації його внутрішнього світу і загалом його професійному становленню у сфері соціальної роботи.
Виявлено, що соціально-психологічний супровід професіоналізації як процес соціалізації фахівців уможливлює виокремлення первинної і вторинної професіоналізації, де первинна професіоналізація передбачає сприяння отриманню професійних знань, умінь і навичок, необхідних для успішного здобуття спеціальності, період формування фахівця як суб’єкта професійної діяльності і професійних відносин, вторинна – сприяння формуванню фахівця як професіонала, досягнення «акме», тобто супровід безпосередньо процесу становлення і розвитку професіоналізму у фахівців, формування професійного досвіду і майстерності, самореалізації особистості фахівця у професійній діяльності.Посилання
Балахтар В. В. (2015). Соціально-психологічний тренінг і маніпуляція. Черемош, 432 с.
Балахтар В. В. (2017). Педагогіка і психологія у соціальній роботі. К : Талком, 444 с.
Горішна Н. (2008). Супервізія у практиці соціальної роботи та підготовки соціальних працівників у США. Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія «Педагогіка. Соціальна робота». Ужгород, №15. С. 8-18.
Деркач А. А. Селезнева Е. В. (2006). Акмеологическая культура личности : содержание, закономерности, механизмы развития. М. : Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж : Издательство НПО «МОДЭК», 496 с.
Дуткевич Т. В. Савицька. О. В. (2010). Практична психологія : Вступ до спеціальності. К. : ЦУЛ, 256 с.
Залевский Г. В. (2008). Супервизия: практика в поисках теории. Сибирский психологический журнал. № 30, С. 7-13.
Зеер Э. Ф. (2005). Психология профессий. 3-е изд., перераб. и доп. М.: Академический Проект, Фонд «Мир», 336 с.
Казакова Е. И. (2007). Толерантность – путь к развитию. СПб: Изд-во Ютас, С. 24-36.
Карагодіна О. Г.,Байдарова О. О. (2014). Запровадження супервізії у соціальній роботі: барєри та ресурси. Проблеми соціальної роботи: філософія, психологія, соціологія : збірник / Черніг. нац. технол. ун-т. Чернігів : ЧНТУ, №1(4). С. 29-36.
Кокун О. М. (2009). Методологічні засади та практичні заходи психофізіологічного забезпечення професійного становлення фахівця. Проблеми сучасної психології : зб. наук. праць Кам’янець-Подільського національного ун-ту. ім. І.Огієнка, Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України [за ред. С. Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої]. Вип. 5. Кам’янець-Подільський: Аксіома, С. 214-223.
Кривоконь Н. І. (2015). Роль соціально-психологічного забезпечення в контексті «Психологізації» соціальної роботи. Психологія і особистість. № 2(1). – С. 201-213 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psios_2015_2%281%29__16 // C.204
Кривоконь Н. І. (2016). Супервізія як чинник вдосконалення соціальної роботи. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія : Психологія. Вип. 61. С. 64-68 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhIPC_2016_61_14.
Лапшина В. Л. (2005). Професіоналізація: сутність та структура поняття. Український соціум. № 2/3. С. 54-58.
Лобанова Н. Н., Косарев В. В., Крючатов А. П. (1997). Профессиональная компетентность педагога. Самара – Санкт-Петербург, 106 с.
Панок В., Чепелева Н., Титаренко Т. (2001). Основи практичної психології. К. : Либідь, 536 с.
Проекти стандартів вищої освіти України: [Електронний ресурс] Доступно: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/proekti-standartiv-vishoyi-osviti 231-soczialna-robota-magistr-29.05.2017-1
Савка В. (2013). Супервізія в управлінні недержавними організаціями соціальної сфери: інституційний аналіз. Соціологічні студії. №2(3). С.34-36.
Титаренко Т. М., Кочубейник О. М., Черемних К. О. (2014). Психологічні практики конструювання життя в умовах постмодерної соціальності: монографія; НАПН України, Інститут соціальної та політичної психології. К. : Міленіум, 206 с
Ткач Т. В. (2006). Образовательное пространство в развитии цивилизаций. Актуальні проблеми : зб. наук. праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України ; за ред. С. Д. Максименка. К.: Логос, 2006. Т.7. Вип. 8. С. 454.
Фокин И. В. (2010). Потенциалы супервизии и их актуализация в практике социальной работы. Вестник КГУ им. Н. А. Некрасова: Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология. №2, Т. 16. С. 216-221.
Цвык В. А. (2003). Профессионализация как социальный процесс, [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: // ecsocman.edu.ru/images/pubs/2004/11/16/0000183539/Tsvyk.do
Шегда О. В. (2008). Психологічна служба як елемент освітнього простору ВНЗ. Актуальні проблеми психології : зб. Наук. Праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. Т.7: Екологічна психологія, Вип. 15. Київ, С. 320-325.
Щукина Ю. В. (2004). Актуальные проблемы супервизорской практики (тезисы) Бюллетень Международной научно-практической конференцыии «Европейское качество профессионального высшего образования: критерии оценки и динамики развития». Рига, С.87-89.
Morales A., Sheafor B. (1990). Social Work: A profession of many faces. Boston, 325 p.
French B., Hancock D. and others. (2003). Standards for Clinical Supervision for Social Workers. The Newfoundland and Labrador Association of Social Workers, P. 1-9.
Supervision in Social Care (2009). Social Care Association, P. 1-6. – Retrieved from:http://www.socialcareassociation.co.uk/Portals/0/Public%20Docs/Supervision%20in%20Social%20Care.pdf. – Title from the screen.