ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА УЧИТЕЛІВ ГУМАНІТАРНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ В УМОВАХ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ: РЕФЛЕКСИВНА ПАРАДИГМА

Автор(и)

  • Н. Г. Сєнчина Південноукраїнський Національний педагогічний університет ім. К.Д. Ушинського

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.11.12570

Ключові слова:

педагогічна рефлексія, післядипломна педагогічна освіта, рефлексивний дидактичний метод, рефлексивний практикум, учитель гуманітарних спеціальностей.

Анотація

Статтю присвячено виявленню сутності професійної підготовки учителів гуманітарних спеціальностей в умовах післядипломної освіти до здійснення рефлексивної діяльності. У результаті ретроспективного аналізу цілей і завдань вітчизняної післядипломної педагогічної освіти доведено зміщення освітніх акцентів з когнітивного на особистісний, обґрунтовано необхідність реалізації в освітньому процесі рефлексивного підходу. Розкрито основні парадигмальні характеристики сучасної післядипломної педагогічної освіти (домінування у змісті освіти ціннісних, змістотвірних компонентів; розгляд професіоналізму педагога з позиції рефлексії; опора на емпіричний професійний і соціальний досвід суб’єктів навчання). Педагогічна рефлексія розглядається як складний психологічний феномен, що виявляється в здатності педагога займати аналітичну позицію відносно своєї діяльності. Доведено, що ефективний розвиток професійної педагогічної рефлексії в післядипломній освіті можливий за умови використання в практиці рефлексивних механізмів діяльності, представлених у вигляді рефлексивних методик, що проектуються на основі рефлексивного дидактичного методу. Рефлексивні методики в післядипломній освіті забезпечують оптимальний рівень професійно-предметного й особистісного розвитку. Значна частина рефлексивних методик реалізується в групових формах роботи, найбільш високу результативність забезпечують рефлексивні практикуми.

Біографія автора

Н. Г. Сєнчина, Південноукраїнський Національний педагогічний університет ім. К.Д. Ушинського

аспірант кафедри теорії та методики дошкільної освіти ДЗ «Південноукраїнський Національний педагогічний університет ім. К.Д. Ушинського»

Посилання

Вульфов Б.З. Педагогика рефлексии. Взгляд на профессиональную подготовку учителя / Вульфов Б.З., Харькин В.Н. – М. : Просвещение, 1995. – 111 с.

Зязюн І.А. Педагогічна майстерність : підручник (2-е вид., допов. і переробл.) / І.А. Зязюн, Л.В. Крамущенко, І.Ф. Кривонос. – К. : Вища школа, 2004. – 422 с.

Кузьмина Н.В. Профессионализм личности преподавателя и мастера производственного обучения / Н.В. Кузьмина. – М. : Просвещение, 1990. – 119 с.

Метаева В.А. Развитие профессиональной рефлексии в последипломном образовании: методология, теория, практика : дис. … док. пед. наук : 13.00.08 – теория и методика профессионального образования / В.А. Метаева; ГОУ ВНО «Росс. гос. проф.-пед. ун-т». – Екатеринбург, 2006. – 357 с.

Падерно В.В. Формування професійної ідентичності в майбутніх учителів гуманітарних дисциплін : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / В.В. Падерно; Миколаївськ. нац. ун-т ім. В.О. Сухомлинського. – Миколаїв, 2017. – 237 с.

Примакова В.В. Розвиток післядипломної освіти вчителів початкових класів в Україні

(1948 – 2012 рр.) : дис. … док. пед. наук : 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки / В.В. Примакова; КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти». – Херсон, 2016. – 487 с.

Семенов И.Н. Психология рефлексии: проблемы исследования / Семенов И.Н., Степанов С.Ю. // Вопросы психологии. – 1985. – № 3. – С. 31-41.

Стеценко И.А. Педагогическая рефлексия: теория и технология развития : дис. … док. пед. наук: 13.00.01 – Общая педагогика, история педагогики и образования / И.А. Стеценко; ГУ ВПО «Таганроск. гос. пед. ин-т» – Таганрог, 2006. – 381 с.

Downloads

Опубліковано

2017-07-01

Номер

Розділ

Статті