MODERN EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN THE THEORY AND PRACTICE OF THE PREPARATION OF HIGHER EDUCATION STUDENTS FOR TEACHING

Authors

  • Maryna Artiushyna Vadim Hetman Kyiv National University of Economics
  • Oksana Sarkisova Kyiv National University of Economics named after Vadym Hetman

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.20.16912

Keywords:

innovative educational technology; informational educational technology; classification of educational technologies; educational technology; educational technology; pedagogical technology

Abstract

The article is devoted to the problem of using modern educational technologies in higher education. The purpose of the study was to identify a clear and modern definition of the "educational technology" concept, as well as to substantiate such a classification of modern educational technologies that can be used in the preparation of students of higher education for teaching.

The research was based on the use of several theoretical and empirical methods: analysis, comparison and generalization, as well as the study of pedagogical experience and activity products.

On the basis of theoretical analysis and comparison, the modern interpretation of the essence of the "educational technology" concept was revealed. Its discrepancy with the concepts of "pedagogical", "educational", "innovative" and "information technology" is shown. The comparison of the most famous classifications of educational technologies described by modern Ukrainian researchers was made. The shortcomings of the existing classifications are identified. The importance of the substantiating a clear classification of modern educational technologies for using it in preparing students for teaching has been proven.

Based on the study of the curricula of disciplines used in higher education institutions to prepare future students of higher education for teaching, the practical experience of classifying modern educational technologies was studied.

Based on the generalization, the author's classification of modern educational technologies according to the criterion of innovativeness was developed and the experience of its use in the preparation of students of higher education for teaching at the Vadym Hetman Kyiv National University of Economics was described.

The results of the study proved the effectiveness of using the offered classification of modern educational technologies in the preparation of students of higher education for teaching.

Based on the results of the study, conclusions about the effectiveness and perspective of using the offered classification of modern educational technologies in scientific research and teaching practice were formulated.

Author Biographies

Maryna Artiushyna, Vadim Hetman Kyiv National University of Economics

head of the department of pedagogy and psychology

Oksana Sarkisova, Kyiv National University of Economics named after Vadym Hetman

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки та психології

References

Антонова, О. Є. (2015). Педагогічні технології та їх класифікація як наукова проблема. Сучасні технології в освіті. Ч. 1. Сучасні технології навчання : наук.-допом. бібліогр. покажч. Вип. 2 / НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського ; [упоряд.: Філімонова Т. В., Тарнавська С. В., Орищенко І. О. та ін. ; наук. консультант Антонова О. Є. ; наук. ред. Березівська Л. Д.]. Київ, 8 - 15.

Барладим, В. М. (2013). Педагогічні технології: аналіз та перспективи їх використання. Інформаційні технології і засоби навчання. 37 (5). 116-126.

Грицай, Н. Б. (2016). Сучасні технології навчання у методичній підготовці майбутніх учителів біології. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. 30, 40-48.

Дичківська, І. М. (2004). Інноваційні педагогічні технології : навч. посіб. Київ : Академвидав. 352.

Дубасенюк, О. А. (2001). Технологічний підхід до професійно-педагогічної підготовки: пошуки та перспективи. Технології професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів: Навчальний посібник /За ред. О.А.Дубасенюк. – Житомир: Житомир. держ. пед.ун-тет, 4-12.

Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій (2012). Автор-укладач Н. П. Наволокова. Х.: Вид. група «Основа», 176.

Кадемія, М. Ю. & Кізім, С.С. (2017). Інформаційно-комунікаційні технології навчання: термінологічний словник. Вінниця: ФОП Тарнашинський О. В., 295.

Левитес, Д. Г. (1998). Практика обучения: современные образовательные технологии. Воронеж : МОДЭК ; Москва : Институт практической психологии, 288.

Михайліченко, М. В. & Рудик Я. М. (2016). Освітні технології: навчальний посібник. Київ : ЦП «КОМПРИНТ», 583.

Постоян, Т. Г. (2014). Освітні технології [Текст] : навч. посіб. Одеса : Букаєв Вадим Вікторович, 202.

Прокопів, Л. (2017). Інноваційні технології навчання і виховання у ВНЗ: навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ, 166.

Селевко, Г. К. (2006). Энциклопедия образовательных технологий: В 2 т. Т. 1. Москва : НИИ школьных технологий, 816.

Сисоєва С. О. (2006). Педагогічні технології: коротка характеристика сутнісних ознак. Педагогічний процес: теорія і практика : зб. наук. пр. 2, 127–131.

Стрельніков, В. Ю. & Брітченко, І. Г. (2013). Сучасні технології навчання у вищій школі : модульний посібник для слухачів авторських курсів підвищення кваліфікації викладачів МІПК ПУЕТ. Полтава: ПУЕТ, 309.

Янкович О., Беднарек Ю. & Анджеєвська А. (2015). Освітні технології сучасних навчальних закладів: навчально-методичний посібник. Тернопіль: ТНПУ ім В. Гнатюка. 212.

Education Technology. (2015). Directorate of Distance Education Tripura University. Vikas Publishing House. Retrieved from URL: https://tripurauniv.ac.in/Content/pdf/StudyMaterialsDetail/MA%20Education%201st%20Semester/EDCN-704C-Educational%20Technology.pdf

Glossary of educational technology terms (1986). Paris: UNESCO. 243. Retrieved from URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000071833

Huang, R.J. Spector, M. & Yang, J. (2019). Educational Technology. A Primer for the 21st Century. Springer Nature Singapore Pte Ltd. 2019. 248 p.

Learning Technology The Glossary of Higher Ed. All the terms that matter in post-secondary education. Retrieved from URL: https://tophat.com/glossary/l/learning-technology/

Published

2022-11-04 — Updated on 2022-11-04

Versions

Issue

Section

Статті