USE OF INFORMATIVELY-COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN TEACHING OF FOREIGN LANGUAGES MIXED LEARNING AS OPTIMAL AND EFFECTIVE FORM OF MODERN EDUCATION

Authors

  • М. А. Желуденко
  • А. Сабітова

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.12.12916

Keywords:

e-learning, distance learning, information and communication technologies, learning and teaching of foreign languages, multimedia, mixedlearning, Internetresources.

Abstract

The article is dedicated to mixed learning as an optimized form of today education, the basis of modernization which prospective vector of development presupposes application of information and communication technologies.

The article considers the possibilities of using modern information and communication technologies in the process of learning foreign languages in order to improve education quality through rational workload planning, selection of correspondent training material and monitoring of acquired knowledge; studies the experience of introducing e-learning, its advantages and disadvantages; analyzes the peculiarities of the use of electronic teaching aids during in-class activities and as the means of individual independent work; defines the specific features and necessary conditions for applying mixed learning; specifies definitions of the terms 'e-learning', 'mixed learning', and 'distance learning', and also defines terminological options for the definition of the notion of mixed learning; determines the range of issues regarding development of mixed learning models; describes main characteristics of mixed learning (flexibility, mobility, availability).

The authors discuss positions of modern specialists concerning the use of information technology in teaching foreign languages, well as introduce their own examples of the implementation of mixed learning in the training process; explore the practical aspect of using Deutsche Welle information Internet resource while teaching German as the second foreign language at the National Aviation University; emphasize the role of a teacher as an individual consultant in the process of acquiring knowledge through implementing elements of mixed learning. Furthermore, the authors define further directions of development and implementation of mixed learning and e-learning, state the necessity of developing academic complexes and renovating curricula with elements of mixed learning.

References

Ерошкин С. Ю. Перспективы социально-экономического и инновационно-технологического развития государства. / C. Ю. Ерошин // Ценности и интересы современного общества: мат-лы междунар. науч.-практ. конф.: Московский гос. ун-т экономики, статистики и информатики. М., 2014. – С. 145-149.

Желнова Е. В. 8 этапов смешанного обучения (обзор статьи «Missed Steps» Дарлин Пейнтер // Training & Development). [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.obs.ru/ interest/publ/?thread=57.

Зенина Л. В., Каменева Н. А. Обучение студентов деловой переписке на английском языке / Л. В. Зенина, Н. А. Каменева // Открытое образование. – 2013. – № 6. – С. 76-79.

Каменева Н. А. Использование компьютерного перевода как средства межкультурной коммуникации при обучении иностранным языкам / Н. А. Каменева // Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота. – 2014. – № 4. – Ч. 1. – С. 99-102.

Малінко О. Г. Сучасні підходи до вивчення іноземної мови у ВНЗ світу. / О. Г. Малінко, З. А. Циганок // Сучасні концепції та тенденції навчання іноземної мови у глобальному світі : зб. матеріалів Міжнар. міжвуз. наук.-метод. конф., 5 жовт. 2010 р. : ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана». – Київ : КНЕУ, 2010. – С. 90-95.

Никитина М. С. Модель смешанного обучения в системе высшего образования [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://www.rae.ru/forum2012/10/3052

Поляков О. Г. Об иностранном языке как учебном предмете и дисциплине в школе и вузе, языковых специальностях и науках о языке и его преподавании / О. Г. Поляков // Иностранные языки в школе. – 2009. – № 1. – С. 18-21.

Лозовицький Д. Про суть технології змішаного навчання [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://aphd.ua/pro-sut-tekhnolohi-zmishanoho--navchannia-/

Семеріков С. О. Теоретико-методичні основи фундаменталізації навчання інформатичних дисциплін у вищих навчальних закладах : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.02 – теорія та методика навчання (інформатика) / С. С. Олексійович. - Національний педагогічний ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К., 2009. – 536 с.

Akkoyunlu, B. & Soylu, M.Y. A Study on Students’ Views About Blended Learning Environment. Hacettepe University, Faculty of Education, Department of Computer Education and Instructional Technology, Ankara, Turkey. – 2006. – 221 р.

Moebs, S. & Weibelzahl, S. (2006). Towards a good mix in blended learning for small and medium sized enterprises – Outline of a Delphi Study. Proceedings of the Workshop on Blended Learning and SMEs held in conjuction with the 1st European Conference on Technology Enhancing Learning Crete, Greece, p. 1-6.

Purnima V. Blended Learning Models [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.learningcircuits. org/2002/aug2002/valiathan.html.

Published

2018-01-01

Issue

Section

Статті