ANALYSIS OF PROFESSIONALLY IMPORTANT QUALITIES OF IT-SPECIALISTS
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.10.12480Keywords:
an IT-specialist, professionalism, professionally important qualities, competence, professionally important qualities of the future IT-specialistAbstract
The article analyzes the essence and theoretical basics of the concept of «professionally important qualities of the future IT-specialist» taking into account modern professional requirements to future professionals. It considers a number of domestic and foreign scientific, journalistic sources, where a special attention is paid to the concept of «professionally important qualities». As a result of study conducted on the basis of theoretical understanding scientific papers, the concept of «professionally important qualities of the future IT-specialist» is defined. We can state that professionally important qualities of these professionals are the complex of personal properties, individual psychophysiological and socially important qualities that contribute to the successful implementation of professional activity, the effective solution of professional problems, personal and professional growth and improvementReferences
Бодров В. А. Психология профессиональной пригодности : учеб. пособие для вузов /
В.А. Бодров. – М.: ПЕР СЭ, 2001. – 356 с.
Брукс Ф. П. Как проектируются и создаются программные комплексы / Ф.П. Брукс [пер. с англ.]. – М. : Наука, 1979. – 151 с.
Власюк А. Підготовка фахівців з інформаційних технологій у контексті сучасних вимог [Електронний ресурс] / А. Власюк, П. Грицюк. – Режим доступу: http://urls.by/32sj.
Зеер Э. Ф. Психология профессий / Э.Ф. Зеер. – Екатеринбург : УГППУ, 1997. – 244 с.
Климов Е. А. Образ мира в разнотипных профессиях : учеб. пособие / Е. А. Климов. – М.: МГУ, 1995. – 223 с.
Клищевская M. B. Профессионально-важные качества как необходимые и достаточные условия прогнозирования успешности деятельности / М. В. Клищевская, Г. Н. Солнцева // Вестник МГУ. – Сер. 14. Психология. – 1999. – №4. – С. 21–34.
Концепція розвитку освіти в галузі інформаційних технологій до 2015 року [Електронний ресурс] / Європейська бізнес-асоціація. – Режим доступу : http://www.eba.com.ua/sites/default/files/files/ comm_files/IT/EBA_IT_Annex_4_%20education_concept.pdf.
Кокун О. М. Психологія професійного становлення сучасного фахівця : монографія /
О. М. Кокун. – К. : ДП «Інформ.-аналіт. агенство», 2012. – 200 с.
Маркова А. К. Психология профессионализма / А. К. Маркова. – М. : «Знание», 1996. – 308 с.
Пряжников Н. С. Психологический смысл труда : Учеб. пособие к курсу «Психология труда и инженерная психология»/ Н. С. Пряжников. – М. : Издательство «Институт практической психологии»; Воронеж: НПО «МОДЭК», 1997. – 352 с.
Психологічний тлумачний словник найсучасніших термінів. – Харків : Прапор, 2009. – 672 с.
Сыманюк Э. Э. Психологические барьеры профессионального развития личности. Практико-ориентированная монография / Э. Э. Сыманюк. – М. : Московский психолого-социальный институт, 2005. – 252 с.
Смульсон М. Л. Психологія розвитку інтелекту : монографія / М. Л. Смульсон. – К., 2001. – 276 с.
Шадриков В.П. Новая модель специалиста: инновационная подготовка и компе-тентностный подход / В. П. Шадриков // Высшее образование сегодня. – 2004. – № 8. – С. 26 – 31.
Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник / В. Б. Шапар. – Харків: Прапор, 2005. – 640 с.
Ясюкова Л. А. Взаимосвязь индивидуально-психологических характеристик в структуре профессиональных способностей / Л.А. Ясюкова // Вопросы психологии. – 1990. – № 5. – С. 37 – 45.