PECULIAR FEATURES OF CASE APPLICATION IN THE DEVELOPMENT OF CULTURAL AND CREATIVE COMPETENCE OF LECTURERS OF HIGHER MILITARY EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS

Authors

  • Олена Валеріївна Жарова кандидат психологічних наук, доцент кафедри педагогіки та психології професійної освіти Національного авіаційного університету

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.8.12328

Keywords:

professional competence, cultural and creative competence, case technology, interactive teaching technologies, a «live case», a «dead case

Abstract

The article is devoted to an actual problem of cultural and creative training of competent lecturers applying case technology in the system of higher military education. Based on the research of the problem under consideration, it has been established that the situational analysis technology presupposes students to be involved to the in-class substantive examination of specially designed cases containing real problem-based situations that may arise in the future professional activity. The author considers peculiar features of variously structured ‘dead’ and ‘live’ cases to be used in the development of cultural and creative competence of lecturers of the higher military educational establishment of Ivan Chernyakhovskyi National Defense University of Ukraine. On the ground of the material set forth, it has been proved that the application of cases, based on pedagogical situations and cultural and creative materials, ensures proper cultural and creative competence to be gained by the lecturers of higher military educational establishments, which allows them to quickly, comprehensively and flexibly solve professional issues, thus achieving efficient results in training military specialists

References

Десятов Т. М. П. Професійні стандарти : теоретичні аспекти і методика: методичний посібник / Т. М. Десятов, М. І. Пальчук, Н. П. Паршина // За ред. Ничкало Н. Г. – К. : Видавництво «Арт Економі», 2011. – 234 с.

Жарова О. В. Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору / О. В. Жарова // Педагогічні умови формування інформаційної компетентності майбутніх радіотехніків К., 2014. – С. 56 – 61.

Жарова О. В. Формування інформаційної компетентності майбутніх радіотехніків у процесі професійної підготовки в технічному університеті: дис. кандидата пед.наук: 13.00.04 / О. В. Жарова. – К, 2015. – 191 с.

Професійні стандарти: теорія і практика розроблення / авт. кол. Л. І. Короткова, Л. Б. Лук’янова, Г. І. Лук’яненко та ін. – К.: Педагогічна думка, 2011. – 220 с.

Розроблення освітніх програм. Методичні рекомендації / Авт.: В.М. Захарченко, В. І. Луговий,

Ю. М. Рашкевич, Ж. В. Таланова / За ред. В. Г. Кременя. – К. : ДП «НВЦ «Пріоритети», 2014. – 120 с.

Ткачук О. В. Стандартизація професійного розвитку катрів: світовий досвід та можливості використання в Україні / О. В. Ткачук // Механізм регулювання економіки. – 2008. – № 3. – Т. 2. – С. 220–226.

Published

2016-01-01

Issue

Section

Статті