THE PECULIARITIES OF INCLUSIVE EDUCATION PROCESS ORGANIZATION AT HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS OF THE EUROPEAN UNION COUNTRIES

Authors

  • Г. В. Давиденко кандидат філологічних наук, доцент, директор Вінницького соціально-економічного інституту Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна»

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.6.10192

Keywords:

higher inclusive education, didactic methods and techniques, education process organization

Abstract

The prospects of inclusive education process development at higher educational establishments of the European Union are generalized; basic organizational, methodical and didactic measures and facilities that allow generating a higher return from education of disabled students are reflected. Special focus of the article has been on such major didactic aspects of higher inclusive education as distribution of duties between the participants of inclusive education process; technical and didactical procurement of inclusive education process; specific of entrance examinations, current and midterm examinations of disabled students. It is set up that several measures are taken to generate a higher return from education of students with disabilities in the countries of the European Union such as organization of self-paced course, passing of practices, etc. considering the special necessities of students; implementation of an individual educational plan (free attendance, attendance of basic courses, individual, mixed, distance studies); extension of the term of studies; regularly control plugged of disabled into the process of perception; carrying out of current, module and midterm control in the most optimal form taking into account sensory and functional possibilities of student with disabilities ( tests, verbal questioning, writing questioning, computer diagnostic etc)

References

Жаворонков Р. Н. Технология высшего инклюзивного образования инвалидов, применяемая в Соединенных Штатах Америки [Электронный ресурс] : [Электронный журнал «Психологическая наука и образование»] / Р. Н. Жаворонков. – 2010. – № 5. – С. 13 – 22. – Режим доступа : www.psyedu.ru.

Зиновьева В. И. Сопровождение студентов с ограниченными возможностями в вузах Германии (Университета Гумбольдта) / В. И. Зиновьева, М. В. Берснев // Вестник Томского государственного университета. История. – 2011. – № 3. – С. 185 – 187.

Михайлова В. П. Проблемы и вызовы высшего инклюзивного образования – взгляд преподавателя [Электронный ресурс] / В. П. Михайлова. – Режим доступа : http://psyjournals.ru/inclusive_edu/issue/44228_full.shtml.

Отдел по работе с инвалидами Сиракузского университета [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://provost.syr.edu/provost/Units/ academicprograms/DISABILITYSERVICES/index.aspx.

Фассбендер К.-Й. Студенты-инвалиды в немецких вузах: равные права, разные условия : (Материалы конференции «Социальная реабилитация и поддержка инвалидов в Германии» 26 – 30 января 2010 года, г. Кёльн (Германия) [Электронный ресурс] / Карл-Йозеф Фассбендер. – Кёльн, 2010. – С. 22-24. – Режим доступа : http://www.dorogavmir.ru/text/Materialy_konferencii.doc.

European Agency for Development in Special Needs Education. Raising achievement for all learners – Quality in Inclusive Education [Електронний ресурс]. – Brussels, 2012. – 40 p. – Режим доступу : http://www.europeanagency.org/agency-projects/ra4al.

Issue

Section

Статті