A PROGRAM FOR THE PSYCHOLOGICAL CORRECTION OF EMOTIONAL STATES IN ADULTS DURING ARMED CONFLICT

Authors

  • Анастасія Кузняк
  • Наталія Проскурка

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.25.19356

Keywords:

emotional states, cognitive-behavioral therapy, psychological correction, stress, body-oriented therapy, anxiety

Abstract

The article presents the results of an empirical study on adults’ emotional states during an armed conflict and describes a program for psychological correction of negative emotional states in adults.

Purpose of the study. The research aims to develop and implement a program for the psychological correction of negative emotional states in adults.

Research procedure. The empirical study was conducted from September to October 2024 during martial law in Ukraine. The study involved 60 participants, including 38 women and 22 men. Standardized psychodiagnostic methods were used during the ascertaining and formative stages of the experiment: «Self-Assessment of Mental State» (G. Eysenck), «The State-Trait Anxiety Inventory» (C. D. Spielberger, adapted by Y. Khanin), «The Aggressiveness Test» (L. G. Pochebut questionnaire), «The Perceived Stress Scale PSS-10» (S. Cohen), and «The Depression, Anxiety, and Stress Scales» (DASS-21).

Results. At the ascertaining stage of the study, a high level of situational anxiety was found in 61.7% of respondents, a high level of frustration in 18.3%, a high level of rigidity in 23.3%, a high level of aggressiveness in 15.0%, and a high level of self-aggressiveness in 55.0% of adults. Based on these findings, a psychological correction program for adults’ emotional states was developed. It consisted of six weekly sessions, each lasting three hours, and included relaxation and emotional self-regulation techniques, stress management strategies, and more. The effectiveness of the program was tested using methods of mathematical statistics.

Conclusion. The psychological correction program for adults’ emotional states has been proven effective in reducing situational anxiety, stress, self-aggressiveness, frustration, and rigidity. The conclusion was confirmed through statistical data analysis using the paired t-test and the Wilcoxon test.

References

СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

Дацун, О. В., & Черногод, Р. С. (2022). Особливості застосування техніки мандала в психокорекції емоційних станів у жінок-переселенок. Вісник НАУ. Серія: Педагогіка. Психологія, (22), 94-100.

Джеджера, О. & Юрчук, О. (2023). Психологічна корекція емоційних переживань здобувачів вищої освіти в умовах стресу засобами фізичної культури. Психологія: реальність і перспективи. 20, 39 – 47.

Кузняк, А.С. (2024). Психокорекція емоційних станів дорослих. Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня магістр спеціальності 053 «Психологія». ДУ «Київський авіаційний інститут».

Патруль, М.В, & Кузняк А.С. (2023). Психокорекція тривожності дорослих методами тілесно-орієнтованої терапії. Вісник НАУ. Серія: Педагогіка. Психологія. 1 (22), 135 – 144.

Півень, М. (2014). Структурні особливості емоційної сфери особистості з різним рівнем емоційної зрілості. Психологічне консультування і психотерапія. Збірник наукових праць, 1-2, 249 – 256.

Berkowitz, L. (1993). Aggression (1st ed.). University of Wisconsin, Madison. 512.

REFERENCES

Datsun, O. V., & Chernohod, R. S. (2022). Osoblyvosti zastosuvannia tekhniky mandala v psykhokorektsii emotsiinykh staniv u zhinok-pereselenok [Peculiarities of using the mandala technique in the psychocorrection of emotional states in women refugees. Bulletin of the National Academy of Sciences. Series: Pedagogy. Psychology]. Visnyk NAU. Seriia: Pedahohika. Psykholohiia, (22), 94-100.

Dzhedzhera, O. & Yurchuk, O. (2023) Psykholohichna korektsiia emotsiinykh perezhyvan zdobuvachiv vyshchoi osvity v umovakh stresu zasobamy fizychnoi kultury [Psychological correction of emotional experiences of higher education students under stress by means of physical culture. Psychology: reality and prospects]. Psykholohiia: realnist i perspektyvy. 20, 39 – 47.

Kuzniak, A.S. (2024). Psykhokorektsiia emotsiinykh staniv doroslykh. Kvalifikatsiina robota na zdobuttia osvitnoho stupenia mahistr spetsialnosti 053 «Psykholohiia». DU «Kyivskyi aviatsiinyi instytut» [Psychocorrection of emotional states of adults. Qualification work for the degree of master of specialty 053 «Psychology». State Institution «Kyiv Aviation Institute»].

Patrul, M.V, & Kuzniak A.S. (2023). Psykhokorektsiia tryvozhnosti doroslykh metodamy tilesnooriientovanoi terapii [Psychocorrection of adult anxiety by methods of body-oriented therapy. Bulletin of the National Academy of Sciences. Series: Pedagogy. Psychology]. Visnyk NAU. Seriia: Pedahohika. Psykholohiia. 1 (22), 135 – 144.

Piven, M. (2014). Strukturni osoblyvosti emotsiinoi sfery osobystosti z riznym rivnem emotsiinoi zrilosti. Psykholohichne konsultuvannia i psykhoterapiia [Structural features of the emotional sphere of a person with different levels of emotional maturity. Psychological counseling and psychotherapy]. Zbirnyk naukovykh prats, 1-2, 249 – 256.

Berkowitz, L. (1993). Aggression (1st ed.). University of Wisconsin, Madison. 512.

Published

2024-12-22