FORMATION OF TEMPORARY COMPETENCE OF EDUCATION ACQUISITIONS IN THE CONDITIONS OF SOCIAL CHANGES
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.24.19195Keywords:
Keywords: competence;, temporal competence;, temporary competence of education seekers;, time – management; self-organization.Abstract
The article presents a study of the peculiarities of the formation of temporal competence of education seekers, which is due to the search for new approaches to the quality of training future specialists in the higher education system, taking into account social requirements and individual needs. The purpose of the study is to investigate the peculiarities of the formation of time competence of education seekers in the conditions of higher education institutions and to highlight the main provisions of successful professional time management of future specialists. The task of the research: to determine the original theoretical provisions regarding the formation of the temporal competence of the individual; to analyze the experience and peculiarities of the formation of temporal competence of education seekers; to determine the structural components and the role of the formation of temporal competence of education seekers in the conditions of higher education institutions. The following research methods were used to solve the outlined tasks: analysis of scientific literature; theoretical (analysis, synthesis), pedagogical observations. As a result of the study, it was proved that planning and perception of time in wartime conditions requires from the students the skills of quick and effective determination of time priorities, prompt adjustment of their own activities, regulation of their own time limits when solving educational or professional situations. The positive effect of the formation of temporal competence as a modern meta-competence (Soft Skills) consists in the ability to rationally and effectively organize professional activity and personal life in the temporal dimension.
References
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Болотова, А. К. (2006). Психологія організації часу. Аспект Пресс.
Гаврилюк, А. М. (2018). Тайм-менеджмент як складова успішної комунікативної взаємодії в індустрії туризму України. Ефективна економіка. Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2016/14.pdf
Дудка, Т.М. (2014). Педагогічна технологія «тайм-менеджмент» як засіб формування професійного інтересу студентів до туристичної діяльності. Обрії, 1(38). 20–23.
Заєць, Н.Ю. (2017). Вплив тайм-менеджменту керівника на розвиток позитивного іміджу загальноосвітнього навчального закладу. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г.Шевченка. Педагогічні науки, 142, 45-50.
Кові, С. Р. (2014). 7 звичок надзвичайно ефективних людей. пер. з англ. О. Любенко. 2-ге вид. Харків. Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля». 384 с.
Підручна, І.Б. (2012). Психологічні особливості часової компетентності особистості. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Психологія. 1009(49). 49-52.
URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhIPC_2012_1009_49_12 (Дата звернення 30.05.2024).
Равен, Дж. (2019). Компетентність в сучасному суспільстві. Виявлення, розвиток та реалізація. Київ. Либідь. 396с.
Сорока, О. В. (2016). Арт-терапевтична компетенція як складова професійної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Педагогіка і психологія. Педагогічні науки. 2 (12). 301–306.
Супрун, Д. М. (2018). Теорія та практика професійної підготовки психологів в галузі спеціальної освіти. (Дис. д-ра. пед. наук: 13.00.03). Київ. 657 с.
Терлецька, Л., & Маціонова, Ю. (2018). Усвідомлення часу особистістю на її шляху до психологічного здоров’я. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія, 2(9), 77–80.
Титаренко, Т.М. (2009). Сучасна психологія особистості.: Психологічний інструментарій. 232 с.
Doyle, A. (2012). Temporal Intelligence in Leadership: The Conceptualisation and Evaluation of Temporal Individual Differences among Leaders. PhD thesis, University of Worcester.
Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) [Electronic resource]. Mode of access: https://tax.gov.ua/en/sts-activity/international-cooperation/information-on-cooperation/oecd/
King, R.B.(2016). Does your approach to time matter for your learning? The role of time perspectives on engagement and achievement. Educational Psychology. 36.(7). 1264-1284 с.
REFERENCES
Bolotova, A. K. (2006). Psykholohiia orhanizatsii chasu Psychology of time management. Aspekt Press.
Havryliuk, A. M. (2018). Taim-menedzhment yak skladova uspishnoi komunikatyvnoi vzaiemodii v industrii turyzmu Ukrainy Time management as a component of successful communicative interaction in the tourism industry of Ukraine. Efektyvna ekonomika. Rezhym dostupu: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/1_2016/14.pdf
Dudka, T.M. (2014). Pedahohichna tekhnolohiia «taim-menedzhment» yak zasib formuvannia profesiinoho interesu studentiv do turystychnoi diialnosti Pedagogical technology "time management" as a means of forming students' professional interest in tourist activities . Obrii, 1(38). 20–23.
Zaiets, N.Iu. (2017). Vplyv taim-menedzhmentu kerivnyka na rozvytok pozytyvnoho imidzhu zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu The influence of the manager's time management on the development of a positive image of a comprehensive educational institution. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T.H.Shevchenka. Pedahohichni nauky, 142, 45-50.
Kovi, S. R. (2014). 7 zvychok nadzvychaino efektyvnykh liudei 7 Habits of Highly Effective People. per. z anhl. O. Liubenko. 2-he vyd. Kharkiv. Knyzhkovyi Klub “Klub Simeinoho Dozvillia. 384 s.
Pidruchna, I.B. (2012). Psykholohichni osoblyvosti chasovoi kompetentnosti osobystosti Psychological features of temporal competence of the individual. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Psykholohiia. 1009(49). 49–52.
URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhIPC_2012_1009_49_12 (Data zvernennia 30.05.2024).
Raven, Dzh. (2019). Kompetentnist v suchasnomu suspilstvi. Vyiavlennia, rozvytok ta realizatsiia Competence in modern society. Identification, development and implementation. Kyiv. Lybid. 396s.
Soroka, O. V. (2016). Art-terapevtychna kompetentsiia yak skladova profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv sotsialnoi sfery. Art therapy competence as a component of the professional competence of future specialists in the social sphere. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Pedahohika i psykholohiia. Pedahohichni nauky. 2 (12). 301–306.
Suprun, D. M. (2018). Teoriia ta praktyka profesiinoi pidhotovky psykholohiv v haluzi spetsialnoi osvity Theory and practice of professional training of psychologists in the field of special education.(Dys. d-ra. ped. nauk: 13.00.03). Kyiv. 657 s.
Terletska, L., & Matsionova, Yu. (2018). Usvidomlennia chasu osobystistiu na ïï shliakhu do psykholohichnoho zdorovia A person's awareness of time on his way to psychological health. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Psykholohiia, 2(9), 77–80.
Tytarenko, T.M. (2009). Suchasna psykholohiia osobystosti.: Psykholohichnyi instrumentarii Modern personality psychology.: Psychological toolkit. 232 s.
Doyle, A. (2012). Temporal Intelligence in Leadership: The Conceptualisation and Evaluation of Temporal Individual Differences among Leaders. PhD thesis, University of Worcester.
Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) [Electronic resource]. Mode of access: https://tax.gov.ua/en/sts-activity/international-cooperation/information-on-cooperation/oecd/
King, R.B.(2016). Does your approach to time matter for your learning? The role of time perspectives on engagement and achievement. Educational Psychology. 36.(7). 1264-1284 s.