CONSTRUCTIVE FACTORS OF HIGHER EDUCATION DEVELOPMENT IN POST-PANDEMIC AND WAR CONDITIONS: THE EXPERIENCE OF UKRAINE

Authors

  • Olena Kovtun National Aviation University
  • Nataliia Melnyk National Aviation University
  • Liubov Pomytkina National Aviation University
  • Nataliia Ladohubets National Aviation University
  • Anzhelika Kokarieva National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.23.18172

Keywords:

adaptability and flexibility; institutional-legal regulation; integration; constructive factors; educational and research space; resilience; technological infrastructure; digitization of education

Abstract

The higher education system of Ukraine has faced significant challenges due to the COVID-19 pandemic and the military aggression of the russian federation. Among these challenges are the loss or destruction of educational infrastructure, the depletion of human capital, the inability to ensure the normal functioning of the education system due to security risks, and more. However, certain positive trends towards the stabilization and development of higher education in Ukraine can also be noted during this challenging period. The objective of the article was to identify and justify constructive factors for the development of higher education in Ukraine in the post-pandemic and war conditions. Research methods: analysis of statistical data from Ukrainian and European analytical and scientific research centers; examination of data of international organizations supporting the Ukrainian educational and scientific community during wartime; organization of factual material regarding the monitoring of constructive factors in the development of the higher education system; drawing conclusions on the main constructive factors for the development of higher education in Ukraine in the post-pandemic and wartime conditions. The results consist of identifying the nomenclature of constructive factors for the development of higher education in the post-pandemic and wartime conditions: 1) adaptability and flexibility of the higher education system, effective institutional-legal regulation of the higher education system during wartime; 2) improvement of technological infrastructure, optimization of approaches to organizing the educational process, implementation of innovative teaching methods, deepening the digitization of education; 3) renewal of Ukrainian science, integration of higher education in Ukraine into the European educational and research space; 4) strengthening the resilience of the educational community. Conclusions. The higher education system of Ukraine has largely managed to cope with the challenges posed by the post-pandemic and wartime circumstances. The decisions adopted were aimed at preserving of the system from possible significant losses and can be considered optimal for the higher education system. Ukrainian higher education institutions promptly responded to the challenging situation, adapted in a timely manner to new requirements, and developed and implemented adequate measures to transition to remote and blended models of organizing the educational process, utilizing modern digital technologies. In research activities, there is a strengthening of the institutional-legal foundations for conducting scientific and innovative activities, modernization of research directions, a trend towards the formation and implementation of new scientific and innovative projects within EU programs, support for national and international academic mobility of students and faculty, etc

Author Biographies

Olena Kovtun, National Aviation University

Head of the Department of Foreign Languages and Translation

Nataliia Melnyk, National Aviation University

Professor of the Department of Foreign Languages and Translation

Liubov Pomytkina, National Aviation University

Professor of the Department of Foreign Languages and Translation

Nataliia Ladohubets, National Aviation University

Dean of the Faculty of Linguistics and Social Communications

Anzhelika Kokarieva, National Aviation University

professor of the department of pedagogy and psychology of professional education

References

Захарін, С.В. (2023). Освіта під час воєнного стану: виклики та сучасний стан. Актуальні питання у сучасній науці, 6(12), 521-530. https://doi.org/10.52058/2786-6300-2023-6(12)-521-530

Карпенко, Н.М. (2022). Інтеграція освіти та науки з бізнесом за лідерства кластерів у післявоєнному відновленні України. Освіта України в умовах воєнного стану: управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти: збірн. тез доповідей IV Між. наук.-практ. конф. (наукове електронне видання), 25 жовтня 2022 р. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 302-305.

Ковтун, О., Кокарєва, А., & Ладогубець, Н. (2022). Виклики щодо забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного стану: Первинна реакція української університетської спільноти. Інноваційна педагогіка, 52(1), 122-127. https://doi.org/10.32782/2663-6085/2022/52.1.23

Копитко, М., & Літвін, Н. (2017). Деструктивні чинники середовища функціонування соціально-економічних систем. Вчені записки Університету "КРОК". Серія "Економіка", 46, 4-15. URL: https://library.krok.edu.ua/ua/kategoriji/statti/627-destruktyvni-chynnyky-seredovyshcha-funktsionuvannia-sotsialnoekonomichnykh-system

Лондар, Л. П. (2022). Щодо забезпечення дистанційного навчання в Україні в умовах війни. Освіта України в умовах воєнного стану: управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти: збірн. тез доповідей IV Між. наук.-практ. конф. (наукове електронне видання), 25 жовтня 2022 р. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 36-40.

Мельник, Н., Ковтун, О., & Помиткіна, Л. (2023). Українська студентська спільнота в умовах війни та після пандемії: моніторинг готовності повернення до навчання офлайн. Актуальнi питання гуманiтарних наук, 67(1), 364-372. https://doi.org/10.24919/2308-4863/67-1-52

Освіта України в умовах воєнного стану. Інформаційно-аналітичний збірник. (2022). Інститут освітньої аналітики. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/education-of-ukraine_2022.pdf

Освіта під час війни: розвиток інформаційно-аналітичного забезпечення, цифрова трансформація, євроінтеграція: збірн. тез доповідей V Міжн. наук.-практ. конф. (наукове електронне видання), 26 жовтня 2023 р. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 2023. 216 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2023/11/book-of-abstracts_ssi-iea_2023.pdf

Помиткіна, Л., Ковтун, О., Мельник, Н., & Кокарєва, А. (2023). Психологічна адаптація викладачів та студентів до освітнього процесу в поспандемічний період та в умовах військових дій. Наукові перспективи (Серія «Державне управління», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Медицина», Серія «Педагогіка», Серія «Психологія»), 8(38), 716-728. https://doi.org/10.52058/2708-7530-2023-8(38)-716-728

Постригач, Н. О. (2022). Переваги використання змішаного навчання в закладах вищої освіти в умовах воєнного стану в Україні. Освіта України в умовах воєнного стану: управління, цифровізація, євроінтеграційні аспекти: збірн. тез доповідей IV Між. наук.-практ. конф. (наук. електронне видання), 25 жовтня 2022 р. Київ : ДНУ «Інститут освітньої аналітики», 28-31.

Про внесення змін до деяких законів України у сфері освіти: Закон України від 24.03.2022 № 2157-ІХ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2157-20#Text

Про деякі питання організації роботи закладів фахової передвищої, вищої освіти на час воєнного стану: наказ МОН України від 07.03.2022 № 735. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0235729-22#Text

Про функціонування галузі освіти в умовах воєнного стану: лист МОН України від 02.03.2022 № 1/3319-22.

URL:https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/622/617/088/622617088b661133060373.pdf

Сахань, О.М. (2011). Деструктивний вектор політичної конфліктності в розвитку сучасного українського суспільства. Український соціум, 2(37), 149-160. https://doi.org/10.15407/socium2011.02.149

Словник-довідник з професійної педагогіки / За ред. А.В. Семенової. Одеса: Пальміра, 2006, 221 с. ISBN 966-8945-02-6

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки. (2022). М-во освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/04/15/VO.plan.2022-2032/Stratehiya.rozv.VO-23.02.22.pdf

Annex – Specific guidance for implementation of the programmes (2022). European Commission.

https://monprojet.erasmusplus.fr/docs/documents/20220804_annex_ukraine_guidance_for_implementation_153.pdf

Carius, A. С. (2020). Network Education and Blended Learning: Cyber University concept and Higher Education post COVID-19 Pandemic. Research, Society and Development. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i10.9340

Digital Education action Plan 2021-2027. Resetting education and training for the digital age (2020). European Commission. Brussels, 30.09.2020. https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/1389-deap_swd_sept2020_en.pdf

ERA4Ukraine (2022). EURAXESS. https://euraxess.ec.europa.eu/ukraine

Horizon for Ukraine (2022). European Commission. https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/ua-opportunities

Nazarenko, Yu., Kohut I., & Zheriobkina T. (2023, April 06). Education and War in Ukraine. Cedos. URL: https://cedos.org.ua/wp-content/uploads/education-and-war-in-ukraine-1.pdf

Nazarenko, Yu. (2023, June 29). Education of Ukrainian refugees abroad (February 24 – June 20, 2022). Cedos. https://cedos.org.ua/wp-content/uploads/education-of-ukrainian-refugees-abroad-february-24%E2%80%93june-20.pdf

Nikolaiev, Ye., Riy, G., & Shemelynets, I. (2023). War in Ukraine: Reshaping the Higher Education Sector. Analytical Report. ОсвітАналітика. https://osvitanalityka.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2023/04/HigherEd-in-Times-of-War-EN.pdf

Ukrainian Cluster Alliance. https://www.clusters.org.ua/klasterni-politiki-ta-programi/resolution-conference-of-scientific-and-educational-institutions-and-clusters/

Published

2024-01-06

Issue

Section

Статті