SCIENTIFIC PRINCIPLES OF PEDAGOGICAL MODELING FOR THE DEVELOPMENT OF DIAGNOSTIC COMPETENCE OF FOREIGN LANGUAGE TEACHERS AT HIGHER MILITARY EDUCATIONAL INSTITUTIONS WITHIN THE SYSTEM OF POSTGRADUATE EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.23.18169Keywords:
adaptive development methodic; diagnostic competence; education; model; pedagogical modeling; professionalismAbstract
The article analyzes the scientific foundations of pedagogical modeling of the development of diagnostic competence of foreign language teachers of higher military educational institutions within the framework of postgraduate education. It emphasizes that pedagogical modeling is the subject of research for a wide range of Ukrainian and foreign scholars who provide various interpretations of the concept of “pedagogical modeling”. The purpose of the article is to analyze the theoretical and practical foundations of modern pedagogical science regarding the issue of pedagogical modeling of the development of diagnostic competence of foreign language teachers of higher military educational institutions within the system of postgraduate education and to characterize its main stages. Research methods: analysis, synthesis, comparison, systematization of scientific and pedagogical sources dedicated to the study of pedagogical modeling of the formation and development of professional competencies. Results: based on the analysis of scientific studies on the discussed issue, the main stages of pedagogical modeling of the development of diagnostic competence of foreign language teachers of higher military educational institutions were investigated and characterized. These stages include goal setting (analysis of needs and professional context), planning (preparation for program development, creation, or improvement and provision of necessary resources), model design (formulation of specific tasks), methodic development (creation of clear activity algorithms and selection of methods, techniques, tools), determination of criteria for assessing the development of diagnostic competence of foreign language teachers of higher military educational institutions (uniting all aspects of its manifestation, serving to clarify the effectiveness of the model’s functioning), and implementation (integration of defined approaches, principles, methodic, diagnostic tools). The article outlines the prospects for further research on the discussed issue
References
Анісімов, М. В. (2011). Теоретико-методологічні основи прогнозування моделей у професійно-технічних навчальних закладах. ПОЛІУМ. 464.
Арістархова, М. С. (2021). Розвиток іншомовної комунікативної компетентності викладачів вищих військових навчальних закладів (Дис. д-ра філ.). Репозиторій Національного університету оборони України.
Білик, Н. І. (2005). Моделювання процесу навчання в системі підвищення кваліфікації вчителів (Автореф. дис. канд. пед. наук). Репозиторій Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти АПН України.
Вітвіцька, С. С. (2019). Моделювання як метод системного дослідження та проектування освітнього простору у вищому навчальному закладі. Моделювання професійної підготовки фахівців в умовах євроінтеграційних процесів). Житомир: Видавець О. О. Євенок, 15-28. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/195390039.pdf.
Гончаренко, С. У. (1997). Український педагогічний словник. Київ. Либідь, 373. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0009714.
Дубасенюк, О. А. (2008). Концептуальні моделі педагогічної освіти: наукові пошуки і здобутки. Професійно-педагогічна освіта: сучасні концептуальні моделі та тенденції розвитку. Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 8–28.
Дубасенюк, О. & Іванченко, А. (2002). Практикум з педагогіки. ЖДПУ (2-ге вид.). URL: http://eprints.zu.edu.ua/7574/1/Practic_pos.pdf.
Єжова, О. В. (2014). Класифікація моделей в педагогічних дослідженнях. Наукові записки. 2 (5), 202–207. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/228636549.pdf.
Застело, О. В. (2018). Розвиток діагностичної компетентності викладачів іноземних мов вищих військових навчальних закладів у системі післядипломної освіти (Дис. д-ра філ.). Репозиторій Національного університету оборони України.
Кива, В. Ю. (2020). Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності викладачів системи військової освіти у процесі дистанційного навчання (Дис. д-ра філ.). Репозиторій Національного університету оборони України.
Ковальчук, Л. О. (2020). Моделювання науково-педагогічних досліджень. Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка. URL: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/09/Koval-chuk-L.-Modeliuvannia-naukovo-pedahohichnykh-doslidzhen-.-Posibnyk.pdf.
Крикун, В. Д. (2018). Формування іншомовної професійної компетентності майбутніх магістрів військового управління (Дис. канд. пед. наук). Репозиторій Національного університету оборони України.
Лодатко, Є. (2023). Педагогічне моделювання: моделювання. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан.
Михайлов, В. М. (2021). Педагогічне моделювання розвитку професійної компетентності фахівців із питань цивільної безпеки в системі післядипломної освіти. Академічні студії. Серія “Педагогіка”. 3 (1), 50–58. URL: http://academstudies.volyn.ua/index.php/pedagogy/article/view/59/53.
Олійник, В. В. (2012). Сьогодення та перспективи розвитку післядипломної педагогічної освіти. Пост Методика. 4 (107), 2–6.
URL: https://core.ac.uk/reader/32307910.
Осадчий, І. Г. (2016). Педагогічне моделювання: що важливо знати педагогу? Електронне наукове фахове видання “Народна освіта”. 1 (28), 60–68.
URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=3969.
Підласий, А. І. (1995). Педагогічні умови створення та застосування діагностичних експертних систем (Дис. канд. пед. наук). Репозиторій Черкаського інженерно-технологічного інституту.
Рибчук, О. О. (2020). Розвиток фахової компетентності викладачів спеціальних дисциплін вищих військових навчальних закладів у системі післядипломної освіти (Дис. д-ра філ.). Репозиторій Національного університету оборони України.
Спірін, О., Вакалюк, Т., Олексюк, В., Іванова, С., Мінтій, І., & Кільченко, А. (2023). Модель використання інформаційно-цифрових технологій для оцінювання результативності педагогічних досліджень. Електронне наукове фахове видання “Відкрите освітнє Е-середовище сучасного університету”, 14. 50–62.
URL: https://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/446/435.
Султанова, Л. Ю. (2016). Обґрунтування методу моделювання у дослідженні процесу розвитку полікультурної компетентності майбутніх викладачів. Витоки педагогічної майстерності. Педагогічні науки. 17, 169–174.
URL: https://lib.iitta.gov.ua/709658/1/vpm_2016_17_30.pdf.
Ягупов, В. В. (2003). Моделювання навчального процесу як педагогічна проблема. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 1, 28–37.
Clarke, D., & Hollingsworth, H. (2002). Elaborating a model of teacher professional growth. Teaching and Teacher education. 18, 947–967.
Delozanne, É., Prévit, D., & Grugeon-Allys, B. et al. (2010). Vers un modèle de diagnostic de compétence. Technique et Science Informatiques. 29, 899–938.
Freeman, D. (1989). Teacher Training, Development, and Decision Making: A Model of Teaching and Related Strategies for Language Teacher Education. Teachers of English to Speakers of Other Languages. 23 (1), 27–45. https://doi.org/10.2307/3587506.