CONDITIONS FOR THE DEVELOPMENT OF LEADERSHIP QUALITIES OF FUTURE PSYCHOLOGISTS IN THE PERIOD OF MARTIAL LAW WITH THE APPLICATION OF VALEOLOGICAL PRINCIPLES

Authors

  • Oksana Pavliuk National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.22.17616

Keywords:

conditions, developmen, leadership qualities; students (future psychologists); valeological worldview

Abstract

The purpose of the article is to study the set of conditions and peculiarities of the development of leadership qualities of future psychologists in the post-quarantine stage during martial law with the application of valeological principles. The relevance of the research is determined by the realities of toda’s events, the socio-economic, political, socio-psychological situation in Ukraine and beyond.

In the presented article, we implemented the relevant tasks: based on the analysis of domestic and foreign literature, we singled out a set of conditions that contribute to the development of leadership qualities of future psychologists; described the features of the development of these qualities; outlined the importance of developing a valeological worldview in the process of formation and development of leadership qualities; characterized the functions and principles of valeological science, which is a determinant for the conditions in our study.

The research procedure is presented on a complex of scientific methods of analysis, structuring and synthesis, direct observation and systematization. The method of logical generalization was used for theoretical substantiation of the tasks.

The result of the study was confirmation of the possibility of developing the leadership qualities of future psychologists in institutions of higher education during the period of martial law The complex of conditions that ensure the development of relevant qualities was singled out and described, the importance of the development of a valeological worldview in the process of development of leadership qualities in psychology students was emphasized and outlined.

The conclusions of our research are presented in the conclusions, showing the necessity and importance of developing the leadership qualities of future psychologists in higher education institutions with the improvement and expansion of the valeological worldview. It is noted that in order to implement our task, it is necessary to create and ensure a set of conditions, namely: psychological- pedagogical, psychological-supervisory, social-psychological and individual- oriented conditions that will ensure the development of relevant qualities, the importance of developing a valeological worldview in students is emphasized  andoutlined. The importance of valeological science in the context of our research is emphasized, its functions, application and implementation of the principles of this science are described

Author Biography

Oksana Pavliuk, National Aviation University

Associate Professor of the Department of Pedagogy and Psychology of Vocational Education at the National Aviation University

References

Акімова, Т. (2021). Формування лідерських якостей молоді як необхідна умова розвитку держави. Доступно за URL: //www.researchgate.net/publication/358786842_Formuvanna_liderskih_akostej_molodi_ak_neobhidna_umova_rozvitku_derzavi

Апанасенко, Г.Л. (2005). Валеологія. Енциклопедія Сучасної України К. : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. Доступно за URL: https://esu.com.ua/article-32973

Головешко, Б.Р. (2017). Педагогічні умови формування лідерських якостей у майбутніх фахівців з адміністративного менеджменту у вищих навчальних закладах. Дис. канд. пед. наук. Доступно за URL: https://www.vspu.edu.ua/science/dis/des_19_3.pdf

Грибан, В.Г. (2012). Валеологія. К.: «Центр учбової літератури». 342 .

Джоган, В.М. (2017). Культура діалогу як основна характеристика якості професійного спілкування майбутніх психологів. Доступно за URL: https://www.cuspu.edu.ua/ua/ntmd/konferentsiy/vseukrainska-naukovo-praktychna-internet-konferentsiia-psykholohichni-umovy-stanovlennia-osobystosti-u-suchasnomu-suspilstvi/prohrama/6222-kultura-dialohu-yak-osnovna-kharakterystyka-yakosti-profesiynoho-spilkuvannya-maybutnikh-psykholohiv

Зайцева, І. В. (2020). «Soft skills» – невід’ємні аспекти формування конкурентоспроможності студентів у ХХІ століття. "Soft skills" are integral aspects of forming students' competitiveness in the 21st century. Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т. 34-37. Доступно за URL: https://science.uipa.edu.ua/wpcontent/uploads/2021/04/soft-skills-1.pdf.

Конституція Всесвітньої організацї охорони здоров'я (1948). Доступно за URL: https://www.who.int/.

Коцан, І.Я. (2011). Психологія здоров’я людини. Луцьк: РВВ: «Вежа» Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки. 430.

Лозова, О.М. (2014). Компетентнісний підхід у підготовці майбутніх психологів: моногр. авт. кол.. Вінниця: «Віндрук. 186 .

Лукащук-Федик, С.В., Бадюк Р.А., & Циквас Р.С. (2006). Валеологія. Навчальний посібник. Тернопіль. Вид-во: «Економічна думка». 194 .

Міляєва, В.Р. (2021). Освітнє лідерство: від теорії до практики. Київський університет імені Бориса Грінченка. Київ; Кривий Ріг: Вид. Р. А. Козлов. Доступно за URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/36659.

МОН. Психологічна допомога. (2023). Доступно за URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/psikhologichna-dopomoga

МОН. Стратегія розвитку вищої освіти. (2021). Доступно за URL: https://mon.gov.ua/ua/news/opublikovano-strategiyu-rozvitku-vishoyi-osviti-v-ukrayini-na-2022-2032-roki

Павлюк, О.Д. (2017). Психологічні умови розвитку лідерства серед учнів ПТНЗ. Київський наукова-педагогвічний вісник. №11(11), 34-42.

Павлюк, О.Д (2019). Тренінг як метод розвитку лідерських якостей професійно (професійно-технічних) навчальних закладів. Доступно за URL: https://rsglobal.pl/index.php/sr/article/view/1060

Подоляк, Л.Г. (2006). Психологія вищої школи: К.: Філ-студія. 320.

Прищак, О. Й., & Лесько, М. Д. (2016). Психологія управління в організації: навчальний посібник. Вінниця.150.

Менегетті, А. (2006). Психологія лідера. М.: ННБФ «Онтопсихологія». 115.

Bass, B. M. (2006). Transformational leadership. B. M. Bass, R. E. Riggio. 2nd. еd. Mahwah ; NJ : Lawrence Erlbaum Associates. 282 .

Bolden, R., Jones, S., Davis, H., & Gentle., P. (2015). Development and Sustaining Shared Leadership in Higher Education: Stimulus paper . London: LFHE. 47.

Doyle, Alison. (2020). What are Soft Skills? The balance careers available at: Retrieved from https://www.thebalancecareers.com/what-are-softskills-2060852

Ian, McNay. (2012). Leading Strategic Change in Higher Education. Closing the Implementation Gap. Leadership and Governance in Higher Education, Volume 4, 49-69.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. (2018). Mental health: strengthening our response 30March:Retrieved from: https://scholar.google.com.ua/scholar?q=WORLD+HEALTH+ORGANIZATION+(2018).+Mental+health:+strengthening+our+response+30+March&hl=uk&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart

Published

2023-06-06

Issue

Section

Статті