FORMATION OF LEADERSHIP QUALITIES IN STUDENTS OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS MAJORINGS IN HUMANITIES

Authors

  • Liudmyla Aleksieienko-Lemovska International European University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.22.17600

Keywords:

leadership qualities; psychological and pedagogic conditions; students of humanitarian specialties; higher educational institution

Abstract

The article examines the peculiarities of the formation of leadership qualities in students of humanitarian specialties, the specifics of the organization of the educational process of a higher education institution. Leadership qualities of a modern specialist are described: general professional, creative, socio-psychological, socio-communicative. The components that define a leader are highlighted. The main personality traits of the future specialist are structured by components: communicative, organizational, gnostic, and constructive. It was determined that the leadership is considered to be a internal state of a motivated person, aimed at achieving success, confident in decisions, purposeful in professional activities. Leadership qualities of an individual are defined as a direct condition for the realization of leadership. Development of the methodology for the formation of leadership qualities on the basis of personal responsibility is based on activity, person-oriented, axiological, system, and competence approaches, the principle of development. The types of technologies that are most effectively used for personal development are presented. It was determined that the psychological and pedagogical conditions for the effective development of leadership qualities of students of humanitarian specialties in a higher education institution are: consideration of individual psychological characteristics and development of students' leadership motivation; development of responsibility; creation of a developmental personal-oriented environment; ensuring targeted development of leadership qualities of future specialists. It is necessary to take into account the features of the social environment, the specifics of professional activity and the challenges facing future specialists

Author Biography

Liudmyla Aleksieienko-Lemovska, International European University

professor of the department of tourism and social and humanitarian disciplines of the International European University

References

Adair, J. (2007). Develop your leadership skills. 2nd ed. MPG Books Ltd, Bodmin, Cornwall, 100.

Bass, B. & Riggio, R. (2005). Transformational Leadership. 2nd Edition. New York. Psychology Press, 296. DOI: 10.4324/9781410617095.

Bennis, W.G. (2009). On Becoming a Leader. Perseus Books Group, 296. DOI: 10.4324/9781410617095.

Вороніна, К. О. (2009). Особливості вивчення рівня лідерських здібностей. Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / За ред. С.Д. Максименка. ХІ(3), 99-107.

Ґоулман, Д., Маккі, Е. & Бояціс Р. (2019). Емоційний інтелект лідера. Пер. з англ. В. Глінка. Київ: Наш формат, 288.

Гура, T. В. & Пономарьов, О. С. (2016). Соціально-психологічні вимоги до особистості лідера та характеру його мислення. Проблеми сучасної психології, 90-102. DOI: 10.32626/2227-6246.2016-34.

Дудка, Т. & Гребенюк В. (2022). Педагогічне моделювання процесу формування професійної компетентності магістрів гуманітарних спеціальностей. Вісник НАУ. Серія: Педагогіка. Психологія, 2(21), 18-22. DOI: 10.18372/2411-264X.21.17076.

Калашнікова, С. А. (2010). Освітня парадигма професіоналізації управління на засадах лідерства. Монографія. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 380.

Maрусинець, M. М. (2016). Рефлексивна парадигма в координатах модернізації підготовки психологів. Наука і освіта, 10, 82-87. DOI: 10.24195/2414-4665-2016-10-16.

Міляєва, В. Р. (2017). Підходи до визначення поняття професійної компетентності на засадах лідерства в сучасній психологічній теорії. Міжнародний науковий журнал Університети і лідерство, 1(1), 1-10.

Miтлош, A. В. (2007). Психологічний аналіз лідерської обдарованості членів молодіжних громадських об’єднань: Автореф. дис. канд. психол. наук. Ін-т психології ім. Г.С. Костюка АПН України, 20.

Романовський, О. Г. (2017). Лідерські якості в професійній діяльності. Харків: НТУ «ХПІ», 143.

Шапар, В. Б. (2007). Сучасний тлумачний психологічний словник. Харків: Прапор, 640.

Yukl, G. (2012). Effective Leadership Behavior: What We Know and What Questions Need More Attention. Academy of Management Perspectives. 26(4), 66-85. DOI: 10.5465/2012.0088

Published

2023-06-06

Issue

Section

Статті