THEORETIC ANALYSIS OF USING MODELING METHOD IN PSYCHOLOGY

Authors

  • Iryna Volzhentseva Grigory Skovoroda University in Pereyaslav; Academician of the Ukrainian Academy of Technology

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.20.16918

Keywords:

model; modeling in psychology; system analysis; structural and functional analysis of modeling

Abstract

In the article results of the theoretical analysis of modeling as a method of psychological research and its methods (methods) of scientific cognition are given. The purpose of the study is to theoretically determine the specifics of the use of modeling as a method of psychological research, to develop a general functional scheme for the implementation of modeling procedures in psychology. The theoretical analysis of the main directions of modeling in psychology, the connections of the structure and functions of its complex objects is carried out. It is determined that modeling is a means of creating and researching a model, and a model is an object of scientific knowledge. Using the method of theoretical analysis of domestic and foreign scientific sources, materials on the problem of using modeling in scientific activity have been identified, generalized and systematized. With the help of modern ideological psychological and pedagogical research, the task of determining the principles in the experimental work of scientists has been solved. Results. The main types of models and their essence are schematically presented, the modeling algorithm as a model creation process is identified and characterized. The main directions of modeling in psychology are presented, the general functional system of modeling in psychology is developed, schematically presented and analyzed according to various criteria. It is concluded that modeling is a creative, scientific, purposeful process of constructive - projective, analytical - synthetic activity based on the processing of existing information in order to reflect the object as a whole or its characteristic components; modeling is integrated because it combines theoretical, empirical, developmental and practical aspects and allows deeper insight into the essence of the object research; as a process of education and development of ideas and technologies, as a method of scientific cognition, modeling is multifunctional, multidimensional, multidimensional, as it performs a large number of presented functions of theoretical and empirical research procedures, the use of empirical methods that are aimed at obtaining scientific psychological knowledge and reflect the appearance, structure of the object of research, its behavior, internal or external connections; reveals the systemic organization of the human psyche and many complex objects and psychological neoplasms

Author Biography

Iryna Volzhentseva, Grigory Skovoroda University in Pereyaslav; Academician of the Ukrainian Academy of Technology

Professor of the Department of Psychology, professor of the department of psychology and pedagogy of preschool education

References

Анохин, П.К. (1966). Кибернетика и интегративная деятельность мозга. Вопросы психологии. 3, 10 - 32.

Анохин, П.К. (1935.) Проблема центра и периферии в современной физиологии нервной деятельности. Проблема центра и периферии в физиологии нервной деятельности. Горький. 9-70.

Бернштейн, Н. А. (1934). Физиология движения. Бюл. Моск. фил. ВИЭМ. 1/2, 20-21; 25.

Вертгеймер, М. (1925). «О гештальт-теории» Режим доступу: https://psychosearch.ru/napravleniya/geshtaltpsikhologiya/783-gestalt-psychology

Волженцева, І.В., & Храченко, Н.В. (2021). Загальна психологія. (Навч. посіб. у 2-х ч.). (Частина 1). Університет Григорія Сковороди в Переяславі. Переяслав (Київська обл.): Домбровська Я. М. 359 с.

Волженцева, І.В. (2009). Магістерські роботи з психології: навчально-методичний посібник МЕГІ. Донецьк: Дмитренко Л.Р. 88 с.

Волженцева, І.В. (2015). Математическая статистика в психологии: некоторые параметрические и непараметрические методы: учебное пособие Макеевский эконом.-гуманит. ин-т. Изд-ль : Донецк, ООО «Східний видавничий дім», 2015. 158 с.

Довгань, Л.Є., & Ситник, Н.І. (2014). Креативний менеджмент: Навчальний посібник. К.: НТУУ «КПІ». 248 с.

Дьяков, Д. Г. (2017). Методология, теория и методы психологических исследований: учеб.-метод. пособие. 2-е изд. Минск: БГПУ. 168 с.

Киричук, О. (2006). Основи психології. К. : Либідь. 632 с.

Моделювання професійної підготовки фахівців в умовах євроінтеграційних процесів (2019). Монографія / За ред. С.С. Вітвицької, доктора педагогічних наук, професора. Житомир: Вид. О.О. Євенок. 304 с.

Ньюэлл, А. (1972). Теория «задачного пространства». Режим доступу: https://studopedia.ru/7_131922_teoriya-zadachnogo-prostranstva-a-nyuell-g-saymon.html

Психологічні аспекти професійної підготовки конкурентоздатних фахівців (2012). Монографія. [Дегтярьова Г. С., Козяр М. М., Матійків І. М., Руденко Л. А., Шиделко А. В.; за ред. Руденко Л. А.]. Київ. 170 с.

Рузавин, Г. И. (1996). Логика и методология научного поиска. М. : Наука. 278 с.

Сафонов, А. А. (2000). Основы научных исследований: учеб. пос. / Владивостокский гос. ун-т экономики и сервиса. Владивосток: Изд-во ВГУЭС. 168 с.

Семиченко, В. А. (2003). Системно-структурне моделювання складних об’єктів у психолого-педагогічних дослідженнях // Післядипломна освіта в Україні. 3, 26-30.

Столяренко, О. Б. (2012.) Психологія особистості. Навч. посіб. К.: Центр учбової літератури. 280 с.

Чорний, Є.В. (2010.) Психология моделирования поликультурного образования: монографія. Симферополь: Сонат. 540 с.

Simon, H.A., & Kadane, J.B. (1975). Optimal Problem-Solving Search: All-or-None Solutions // Artificial Intelligence. 6, 235–248.

Published

2022-11-04 — Updated on 2022-11-04

Versions

Issue

Section

Статті