CREATIVITY AS A COMPONENT OF HIGHER EDUCATION PROFESSIONAL TRAINING
creativity, creative competence, personal approach, subject-subject interaction, methods of creativity development, applicants for higher education
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.19.16421Keywords:
creativity, creative competence, personal approach, subject-subject interaction, methods of creativity development, applicants for higher educationAbstract
The study urgency is due to the fact that today the higher education system is intensively transitioning to new educational standards, implementing an individual personality-oriented approach in the educational environment, the priority tasks include educating creative individuals capable of creative activity in various life spheres. its competitive in the labor market worldwide. Effective communication, mobility and creativity are the main requirements of modern market for graduates of higher education institutions. Therefore, nowadays, HEI teachers should organize the educational environment creatively, improve and modernize classical teaching methods, develop creativity and critical thinking of applicants for higher education. The purpose of the article is to substantiate the importance of developing creativity in the training of applicants for higher education. The activity of teachers is aimed primarily at deepening the cognitive interest of applicants for higher education, their involvement in creative independent activities, ensuring a high level of training of future professionals, the development of their competitiveness and the formation of creative activity. methods that we used are: theoretical analysis, synthesis - to characterize the key research concepts ; analysis of documents - to study scientific sources, regulations, legislation; systematization and generalization - to formulate conclusions and recommendations that allowed to clarify the creativity benefits in the higher education training; empirical (interviews, questionnaires, observation of the educational process). The research results showed that this problems solution is relevant especially in the process of professional training of applicants for higher education. Furthemore, It is very important for graduates to think independently, propose non-standard ideas, show a creative approach to various situations. It determines the direction of modern education towards the development of creativity. After all. we concluded that the development of creativity of applicants for higher education contributes to their successful employment in the future
References
Антонова О. Є. (2012). Сутність поняття креативності: проблеми та пошуки. Теоретичні і прикладні аспекти розвитку креативної освіти у вищій школі: монографія / за ред. О.А. Дубасенюк. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 14–41.
Вишнякова Н. Ф. (1996). Психологические основы развития креативности в профессиональной акмеологии: дис. ... доктора психол. наук : спец. 19.00.13. Москва, 394.
Гриненко І. В. (2008). Педагогічні умови розвитку креативності майбутніх учителів гуманітарного профілю у процесі фахової підготовки : дис. канд. пед. наук : 13.00.04. Тернопільський нац. пед.. ун-т ім. В.Гнатюка. Тернопіль, 192.
Дімітрова-Бурлаєнко С. Д. (2017). Дефініції понять «творчість» і «креативність» у сучасному науковому дискурсі. Педагогічні науки, 135, 82-89.
Литвиненко С. (2006). Креативність як загальна здібність до творчості: сучасні підходи. Збірник наукових праць полтавського державного педагогічного університету імені В.Г. Короленка. Полтава. Серія «Педагогічні науки», 3 (50), 215-219.
Лобода О. В. (2011). Психолого-педагогічні умови розвитку творчого потенціалу особистості майбутнього практичного психолога : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Київ, 21.
Малахова Н. Н. & Бессарабова О. Н. (2014). Формирование креативной компетентности в системе образования инновационного общества. Гуманитар., соц.-экон. и общест. науки, 1, 139-143.
Малій Н. Ю. (2011). Психолого-педагогічні особливості розвитку креативної складової професійного мислення у майбутніх педагогів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Хмельницький, 20.
Словарь практического психолога (1998). Ред. С. Ю. Головин. Мн: Харвест, 800.
Павлюк Р. (2006). Критеріальна готовність майбутніх вихователів до використання казки при навчанні іноземної мови дошкільників. Наукові здобутки студентів і магістрантів – школі XXI століття: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Полтава, 14-15 березня 2006 року : ПДПУ, 16-17.
Кокарєва А. (2019) Особливості системи інженерної підготовки студентів у закладах вищої технічної освіти зарубіжних країн. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. Класич. приват. ун-т. Запоріжжя: [б. в.], 2019, №66, ІІ (11), 17-23.
Кокарєва А. (2019) Професійний розвиток особистості інженера. Вища освіта України, 2019, 2 (27), 234-240.
Саврасов М. В. (2012). Емоційно-мотиваційні складові креативності особистості : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.01 «Загальна психологія, історія психології». Харків : Б.в., 18.
Соловьева, О. В. & Халилова, Л.А. (2010). Креативность в структуре педагогического мышления будущих преподавателей высшей школы. Прикладная психология и психоанализ : научное издание 2. https://ppip.idnk.ru/index.php/-2-2010/6-2011-02-24-12-27-14/-2-2010/129-2011-05-16-10-49-27
Энгельмейер П.К. (2009). Теория творчества. Москва : ТЕРРА, Книжный клуб, Санкт-Петербург: Северо-Запад, 256.