SPEECH AND LANGUAGE COMPETENCES OF PERSONALITY: THEORETICAL AND PSYCHOLOGICAL PROJECTION

competence; key competences; expertise; language competence; speech competence

Authors

  • Olena Vlasenko Pereyaslav-Khmelnytsky State Pedagogical University named after G. S. Skovoroda

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.19.16252

Keywords:

competence; key competences; expertise; language competence; speech competence

Abstract

The article presents theoretical approaches to the definition of language competence and speech competence. It reveals general properties of these phenomena and the author's approach to the definition of these notions.

The aim of the research is the theoretical study of psychology of the development of language competence and speech competence concepts, as well as the description of the author’s approach to the definition of these notions.

The goal is extrapolated to the need for theoretical substantiation of the author's approach to the definition of these concepts. One highlights the development process of these phenomena and determines the general properties of concepts, their interaction and interdependence.

The article analyzes the correlation of such concepts as key competencies, competence and expertise.

The research procedure involved the use of methods of analysis and synthesis, induction and deduction, in order to explain the author's approach to the definition of language competence and speech competence. This methodology allowed determining the main approaches of other scientists to these definitions. It is found that the above-mentioed definitions of the studied notions have common properties. One determines that language and speech competencies are interrelated as part and whole.

The result of the study was the statement of the general properties of language competence and speech competence phenomena, as well as the explanation of the author's approach to the definition of these notions.

The conclusions summarize the general properties of the definitions of language competence and speech competence. The author's definition of these concepts is described. One concludes that language and speech competencies are interrelated, and one is part of the other

Author Biography

Olena Vlasenko, Pereyaslav-Khmelnytsky State Pedagogical University named after G. S. Skovoroda

doctoral student

References

ANNEX to the Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning (2018). Доступно за URL: https://inlnk.ru/ELzKk

Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти, від «01» червня 2017 № 600 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від «21» грудня 2017 № 1648).

Богуш, А. М., & Гавриш, Н. В. (2007). Дошкільна лінгводидактика: Теорія і методика навчання дітей рідної мови: Підручник / За ред. А. М. Богуш. — К.: Вища шк., 542.

Василевич, А. П. (1983). Проблема измерения языковой компетенции // Лингвистические основы преподавания языка. М.,113-136.

Демська-Кульчицька, О. (2002). Мовна “competence” як об`єкт дослідження (проблема україномовного терміна) // Мовознавство. – К.: Пульсари, 224-228.

Залевская, А. А. (2007). Введение в психолингвистику: Учебник. – Изд. 2-е, дополн. – М.: Российск. гос. гуманит. ун-т, 560.

Зимняя, И. А. (2010). Педагогическая психология : учебник для вузов : учебник для студентов высших учебных заведений, обучающихся по педагогическим и психологическим направлениям и специальностям / И. А. Зимняя. Москва : Изд-во Московского психолого-социального ин-та ; Воронеж : МОДЭК, 447.

Иванова, А. Е. (1989). Языковая компетентность испытуемых в психологическом эксперименте // Язык и личность / Под ред. Д.Н. Шмелева. М., 127 — 131.

Иванчикова, Т.В. (2010). Речевая компетентность в педагогической деятельности: учебное пособие. - Москва: Флинта. Наука, 224.

Кирилина, Л. И. (2005). Современные технологии обучения русскому языку как средство повышения качества образования в условиях модернизации и профессиональная компетентность учителя. Современные наукоемкие технологии, 6, 82–88.

Корніяка, О. М. (2016). Комунікативна компетентність як визначальний чинник професійного самоздійснення викладача вищої школи/ Актуальні проблеми психології. V, 16, 82-92.

Кучерук, О. А. (2007). Шляхи формування мовленнєвої компетентності: психолінгвістичний підхід до навчання рідної мови // Гуманітарний вісник ДВНЗ „Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди”: Науково-теоретичний збірник. – Переяслав-Хмельницький, 12, 37 – 41.

Лапина, В.А. (2012). Проблема формирования речевой компетентности будущих горных инженеров в процессе изучения иностранного (английского) языка // образование через всю жизнь:непрерывное образованик в интересах устойчивого развития. Материалы десятой международной конференции.-Санкт-Питербург: ЛГУ им. А.С. Пушкина. 10 (1), 311-314.

Леонтьев, А.А. (1997). Основы психолингвистики. - М.: Смысл, 287.

Макеева, С.Г. (2011). Языковая компетенция как результат языкового развития / Ярославский педагогический вестник. 4 (ІІ), 7-9.

Манаенкова, М. П. (2014). Речевая компетентность личности: содержание и структура / Социально экономические явления и процессы, 9, 11-19.

Селевко, Г.К. (2005). Энциклопедия образовательных технологий. – М.: Народное образование, 556.

Хомский, Н. (1972). Язык и мышление. − М.: Прогресс, 164.

Шахнарович, О. М., Сорокин, Ю.А. & Тарасов, Е.Ф (1979). Теоретические и прикладные проблемы речевого общения. М.: Наука, 326.

Шмелева. Т.В. (1997). Модель речевого жанра / Т.В. Шмелева // Жанры речи: сб. науч. ст. — Саратов: Колледж, 1, 91—963.

Шумарова, Н.П. (1994). Мовна компетенція особистості: соціопсихолінгвістичний аспект: автореф.: НАН України. Київ, 48.

Published

2022-02-05

Issue

Section

Статті