STRUCTURAL-FUNCTIONAL MODEL FOR FORMATION OF ECOLOGICAL COMPETENCE OF FUTURE ARCHITECTS IN THE TRAINING ENVIRONMENT OF TECHNICAL UNIVERSITY

architectural education; environmental competence; environmental education; professional training of future architects; structural and functional model of training a specialist architect

Authors

  • Olha Osypenko National Aviation University
  • Tetiana Saienko National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.19.16244

Keywords:

architectural education; environmental competence; environmental education; professional training of future architects; structural and functional model of training a specialist architect

Abstract

The results of theoretical analysis and practical work in the field of professional training of future architects are presented, which allowed to establish ways of greening their professional functions. The aim of the study was to develop a structural and functional model of training a specialist architect based on the formation of its environmental competence in the educational environment of the Technical University on the basis of the developed pedagogical conditions (article in the previous issue of the magazine). The tasks of the research are defined as follows: formation of professional and personal qualities that ensure the readiness of the specialist to the conditions, types and forms of professional architectural activity; formation of stable motivational guidelines; mechanisms of self-regulation and self-organization; professionally oriented ecological skills in independent activity on realization of educational-cognitive and professional activity; ability to effective creativity, growth, self-realization, ecological consciousness, thinking, ethics, culture, in general, the modern noosphere scientific worldview. Using the methods of questionnaires, comparison, observation, systematic analysis of pedagogical experiment data and content analysis of programs and content of academic disciplines, a structural and functional model based on the requirements of State Standards of Higher Education (ECCh, EPP specialty), domestic and international markets was identified and substantiated. work to the graduate of IHE / university and includes the basic structural blocks: methodological-target, semantic-procedural and diagnostic which give the chance to present more accurately purposeful process of formation of ecological competence of the future architect. The developed model is considered from the standpoint of scientific, normative, culturological, activity, environmental, personality-oriented, reflective, system-synergetic, competence, semiotic, acmeological, axiological approaches, as a set of naturally related components that make up a holistic system. It is concluded that these structural blocks of the model are interconnected and act as a holistic pedagogical system that forms the environmental competence of future architects. The system-forming core of the model is reasonable organizational and pedagogical conditions, and the model itself is an effective tool for the formation of environmental competence of students and is characterized by integrity, openness, dynamism

Author Biographies

Olha Osypenko, National Aviation University

Head of the Laboratory "Innovative Technologies of Architectural Design" of the Department of Architecture and Spatial Planning of the Faculty of Architecture, Construction and Design

Tetiana Saienko, National Aviation University

doctor of pedagogical sciences, professor, Professor of Ecology

References

Андрущенко, В. П., Бех, І. Д., Волощук & ін. (2009). Педагогіка вищої школи : підручник. АПН України. Інститут вищої освіти. К. : Педагогічна думка.

Аніщенко, В. & Падалка, О. (2010). Андрагогічні засади підготовки педагогів / Освіта дорослих : теорія, досвід, перспективи : зб. наук. праць. Київ, Ніжин : Видавець ПП Лисенко М.М.

Бех, І.Д. (2003). Виховання особистості: у двох кн. Книга 2: Особистісно-орієнтований підхід: науково-практичні засади. К. : Либідь.

Бондаревская, Е. В. (2000). Теория практика личностно-ориентированного образования : монография. Ростов н/Д : РГПУ.

Бугаев, А. Ф. (2020). Кодекс новой цивилизации : основы экологической безопасности. К.: Вид-во «СПД Павленко».

Вознюк, А. В. (2017). Педагогическая аксиоматика как теоретическая педагогика: монография. Житомир : Вид-во Євенок О.О.

Глухова, Г. Г. (2007). Аксіологічний підхід до формування екологічної культури студентів вищої технічної школи / Педагогічні науки : зб. наук. пр. Херсон : Видавництво ХДУ, 45, 203-208.

Гурська, О. О. (2017). Особливості професійної підготовки майбутніх ІТ-фахівців у технічних університетах. Вісник НАУ. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. праць. К: НАУ, 1(10), 46–51.

Гурська, О. О. (2015). Сучасні інформаційні технології навчання іноземної мови в технічному ВНЗ в умовах компетентнісного підходу. Актуальні проблеми вищої професійної освіти. Міжнар. наук.-практ. конф., 19 березня 2015 р. : тези доп. К., 111–112.

Дахин, А. Н. (2003). Педагогічність моделирование: сущность, эффективность и … неопределенность / Педагогика, 4, 21-26.

Зимняя, И. А. (2003). Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования. Высшее образование сегодня, 5, 36–42.

Ильин, Е. П. (2010). Психология творчества, креативности, одаренности. СПб.: Питер. 496 с.

Козак, Т. М. (2007). Організаційно-педагогічні засади впровадження кредитно-модульної системи підготовки фахівців у вищих педагогічних навчальних закладах III-IV рівнів акредитації : дис... канд. пед. наук : 13.00.01 / Дрогобич, 278 с.

Ладогубець, Н. В. (2003). Імовірна модель процесу навчання. / Наукові записки: зб. наук. статей національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. К.: НПУ, LII (52), 72–79.

Лузік, Е. В. (2012). Компетентнісний підхід – як основа ефективності професійної підготовки у вищих навчальних закладах України. Українська культура та ментальність: самобутність в умовах глобалізації / Матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції 26–28 січня 2012 р. Сімферополь: Кримський інститут бізнесу УЕУ, 85–93.

Лузік, Е. В., Євтух, М. Б., & Дибкова, Л. М. (2010). Інноваційні методи оцінювання навчальних досягнень. Монографія. К. : КНЕУ, 248 с.

Лузік, Е. В. (2016). Системно-синергетичне діагностування готовності майбутніх фахівців авіаційної галузі до професійної діяльності. Вісник НАУ. Серія : Педагогіка. Психологія : зб. наук. праць. К : НАУ, 2 (9), 103–108.

Мелодинский, Д. Л. (2011). Архитектурная пропедевтика: история, теория, практика. 2-е изд. Москва: URSS: ЛИБРОКОМ, 264 с.

Мещанінов, О. П. (2005). Сучасні моделі розвитку університетської освіти в Україні: монографія. Миколаїв : Вид-во МДГУ ім. Петра Могили, 460 с.

Ничкало, С. А. (2013). Виховний потенціал архітектури. Педагогічна майстерність як система професійних і мистецьких компетентностей: зб. матеріалів Х Міжнар. пед.-мист. читань пам’яті проф. О.П. Рудницької. Чернівці: Зелена Буковина, 4 (8), 279–281.

Новиков, А. М. & Новиков, Д. А. (2007). Методология. Москва: СИН-ТЕГ, 663 с.

Осипенко, О. Ю. (2013). Інноваційні технології навчання у вищій школі. Архітектура та екологія: тези доп. міжнар. наук.-практ. конф. Київ, 80–83.

Осипенко, О. Ю. & Пивоваров, О. Г. (2017). Структура і зміст фахово-екологічної підготовки майбутніх архітекторів в університеті. International Scientific and Practical Conference «World Science», 10(26). Vol. 3. October, 57-60. ISSN 2413-1032.

Осипенко, О. Ю. & Саєнко, Т. В. (2012). Особливості екологічного виховання у вищих технічних навчальних закладах. Вища освіта України: теор. та наук.-метод. часопис. К.: Запоріжжя. Класичний приватний ун-т, 1(2). Темат. випуск: «Наука і вища освіта», 286-294.

Осипенко, О. Ю. & Саєнко, Т. В. (2013). Психолого-педагогічні проблеми компетентнісного підходу у екологічній підготовці студентів. Актуальні проблеми вищої професійної освіти : міжн. наукова-практична конф. 21-22 березня 2013р. : тези доп. Київ, 87-90.

Пришупа, Ю. Ю. (2016). Формування самоосвітньої компетентності майбутніх інженерів-будівельників у процесі професійної підготовки: автореф. дис.… канд. пед. наук: 13.00.04. Київ.

Фридман, Л. М. (1984). Наглядность и моделирование в обучении. Москва : Знание, 80 с.

Холстед, М. & Орджи, Т. (2001). Ключевые компетенции в системе Великобритании. Современные подходы к компетентностно-ориентированному образованию: матер. семинара. Самара, 24-27.

Хомич, Л. О. (2009). Професійна освіта: ціннісні орієнтири сучасності. Зб. наук. праць. К. ; Х. : НТУ «ХПІ», 172–178.

Чупахін, С. А. (2018). Формування професійної компетентності майбутніх інженерів-зв’язківців в процесі вивчення спеціальних дисциплін. Дис. канд. пед. наук. К.: Національний авіаційний університет.

Швед, М. С. (2003). Тенденції розвитку зарубіжної екологічної освіти. Вісник Львів. ун-ту. Серія Педагогічна, 17, 167-174.

Published

2022-02-05

Issue

Section

Статті