VIRTUAL UNIVERSITY OF ADULT EDUCATION - PROSPECTS OF TRANSITION TO A NEW MODEL OF POSTGRADUATE EDUCATION
adult education; digitalization of education; digital technologies; open education; postgraduate education; virtual university
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.19.16240Keywords:
didactic game; foreign language; cognitive approach; communicative approach; crossword puzzle; professional orientationAbstract
The modern transformation of society on the path to digital inevitably requires qualitative changes in all areas of its operation, especially in education. The relationship between the university and society is increasingly becoming a business relationship, which leads to the development of the relationship "supply and demand" and forces universities to change and improve ways of providing educational services and anticipate the demands of their customers.
The purpose of scientific research is to study the implementation of the paradigm of open education in Ukraine and the prospects for the transition of postgraduate education to a new model - a virtual university of adult education. This will help to solve the problem of equal access to quality postgraduate education, which must meet the needs of modern society. The basic concepts of the research are considered, namely: "open education", "open educational environment", "virtual university" and the author's vision of their relationship is presented. The advantages of the activity of virtual universities are described and the foreign and domestic experience of their functioning is presented. The study was conducted using the bibliographic method, the method of structural-scientific analysis, comparison and systematization.
This allowed to determine the feasibility of maximum use in the educational process of adult modern digital technologies, the implementation of training on the basis of a virtual university. Result. It is determined that the work of virtual universities is pedagogically, economically and socially expedient, and therefore should be a priority of public policy in the field of higher education in general and postgraduate in particular. Virtual University of Adult Education should become a new model of postgraduate education. Conclusions. The implementation of the concept of lifelong learning has a positive impact on economic growth and competitiveness of the country in the high-tech market and acts as a catalyst for reforming education in general. Modern human must not only adapt to new conditions, but also be effective in his professional activities, be the initiator of activity, the subject of life and work. For a partial solution to this problem, virtual universities are effective, which have already confirmed the pedagogical, economic and social feasibility of their creation and operation. Examples of their positive functioning are in foreign countries, the experience of their activities is observed in Ukraine
References
Антонова О. Є. (2012). Сутність поняття креативності: проблеми та пошуки. Теоретичні і прикладні аспекти розвитку креативної освіти у вищій школі: монографія / за ред. О.А. Дубасенюк. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 14–41.
Вишнякова Н. Ф. (1996). Психологические основы развития креативности в профессиональной акмеологии: дис. ... доктора психол. наук : спец. 19.00.13. Москва, 394.
Гриненко І. В. (2008). Педагогічні умови розвитку креативності майбутніх учителів гуманітарного профілю у процесі фахової підготовки : дис. канд. пед. наук : 13.00.04. Тернопільський нац. пед.. ун-т ім. В.Гнатюка. Тернопіль, 192.
Дімітрова-Бурлаєнко С. Д. (2017). Дефініції понять «творчість» і «креативність» у сучасному науковому дискурсі. Педагогічні науки, 135, 82-89.
Литвиненко С. (2006). Креативність як загальна здібність до творчості: сучасні підходи. Збірник наукових праць полтавського державного педагогічного університету імені В.Г. Короленка. Полтава. Серія «Педагогічні науки», 3 (50), 215-219.
Лобода О. В. (2011). Психолого-педагогічні умови розвитку творчого потенціалу особистості майбутнього практичного психолога : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Київ, 21.
Малахова Н. Н. & Бессарабова О. Н. (2014). Формирование креативной компетентности в системе образования инновационного общества. Гуманитар., соц.-экон. и общест. науки, 1, 139-143.
Малій Н. Ю. (2011). Психолого-педагогічні особливості розвитку креативної складової професійного мислення у майбутніх педагогів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Хмельницький, 20.
Словарь практического психолога (1998). Ред. С. Ю. Головин. Мн: Харвест, 800.
Павлюк Р. (2006). Критеріальна готовність майбутніх вихователів до використання казки при навчанні іноземної мови дошкільників. Наукові здобутки студентів і магістрантів – школі XXI століття: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Полтава, 14-15 березня 2006 року : ПДПУ, 16-17.
Кокарєва А. (2019) Особливості системи інженерної підготовки студентів у закладах вищої технічної освіти зарубіжних країн. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. Класич. приват. ун-т. Запоріжжя: [б. в.], 2019, №66, ІІ (11), 17-23.
Кокарєва А. (2019) Професійний розвиток особистості інженера. Вища освіта України, 2019, 2 (27), 234-240.
Саврасов М. В. (2012). Емоційно-мотиваційні складові креативності особистості : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.01 «Загальна психологія, історія психології». Харків : Б.в., 18.
Соловьева, О. В. & Халилова, Л.А. (2010). Креативность в структуре педагогического мышления будущих преподавателей высшей школы. Прикладная психология и психоанализ : научное издание 2. https://ppip.idnk.ru/index.php/-2-2010/6-2011-02-24-12-27-14/-2-2010/129-2011-05-16-10-49-27
Энгельмейер П.К. (2009). Теория творчества. Москва : ТЕРРА, Книжный клуб, Санкт-Петербург: Северо-Запад, 256.