PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR FORMATION OF ECOLOGICAL COMPETENCE OF FUTURE ARCHITECTS IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

  • Ольга Юрівна Осипенко Національний авіаційний університет
  • Тетяна Василівна Саєнко Національний авіаційний університет

DOI:

https://doi.org/10.18372/2411-264X.18.15483

Keywords:

architectural education, environmental competence, competency model of training a specialist architect, pedagogical conditions, professional training of future architects

Abstract

The results of theoretical analysis and practical work in the field of professional training of future architects are presented, which allowed to establish ways of greening their professional functions, namely value-based ecological installations, which are a means of modern noosphere scientific approach. The aim of the study was to develop pedagogical conditions for the formation of environmental competence of students of architectural, construction and design faculties of higher education in the structure of the competency model of specialist training, elements of which are formed on the basis of state standards, industry qualification requirements, surveys of experts, industry representatives, research and design organizations. The objectives of the study are as follows: to provide a comparative analysis of the concept of "pedagogical conditions" for different areas of education; to offer the author's interpretation of this term for features of architectural preparation; determine the place and role of environmental competence in ensuring effective professional competence of future architects in terms of updating the content of education in accordance with modern environmental requirements, scientific and technical achievements focused on the development of creative personality capable of growth and self-realization. Using the methods of questionnaires, comparisons, observations, systematic analysis of pedagogical experiment data and content analysis of programs and content of educational disciplines, four pedagogical conditions were identified and substantiated, as a result of which changes in personal qualities of students of architectural specialties and their professional training were revealed. Done conclusion that all these pedagogical conditions of the development of environmental competence are interconnected and interdependent, so their formation should be approached consistently, carefully, persistently, comprehensively, continuously

Author Biographies

Ольга Юрівна Осипенко, Національний авіаційний університет

завідувач лабораторії «Інноваційні технології архітектурного проєктування» кафедри архітектури  факультету архітектури, будівництва та дизайну

Тетяна Василівна Саєнко, Національний авіаційний університет

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри екології

References

Андреев, В.И. (2006). Педагогика: учебный курс для творческого саморазвития / 2-е изд. Казань: Центр инновационных технологий.

Ашеров, А.Т., & Логвіненко, В.Г. (2005). Методи і моделі оцінки педагогічного впливу на розвиток пізнавальної самостійності студентів. Харків: УІПА.

Булгакова, Н.Б., & Рахманов, В.О. (2012). Методика викладання у вищій школі: навч. посіб. К.: НАУ.

Висоцький, С.В. (1999). Структура психолого-педагогічних умов формування пошуково-творчої направленості особистості у процесі навчання. Одеса: ПДУ ім. К.Д. Ушинського.

Лузік, Е.В. (2011). Філософія і методологія. Розвиток вищої освіти України в контексті євроінтеграційних процесів. Монографія. К.: Педагогічна думка.

Максимов, В.Г. (1996). Технология формирования профессионально-творческой личности учителя. Чебоксары: ЧГПИ.

Манько, В.М. (2000). Дидактичні умови формування у студентів професійно-пізнавального інтересу до спеціальних дисциплін / Соціалізація особистості. Київ: Логос. С. 153-161.

Негруца, Н.А. (2003). Формування екологічного світогляду студентів вищих навчальних закладів І–ІІ рівнів акредитації аграрного профілю у процесі вивчення економічних дисциплін: дис… канд. пед. Наук: 13.00.04. Київ.

Освітньо-професійна програма «Дизайн архітектурного середовища» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (2018) за спеціальністю 191 Архітектура та містобудування галузі знань 19 Архітектура та будівництво [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/9120.

Пєхота, О.М. (2003). Підготовка майбутнього вчителя до впровадження педагогічних технологій: навч. посібник / О. М. Пєхота та ін. К.: А. С. К.

Пономарьова, Г.Ф. (1997). Педагогічні умови формування екологічної культури студентів педагогічного коледжу: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Харків.

Федорова, О. Ф. (1970). Некоторые вопросы активизации учащихся в процессе теоретического и производственного обучения. М.: Высшая школа

Published

2021-06-01

Issue

Section

Статті