INTEGRATION OF VOCATIONAL TRAINING AND FOREIGN LANGUAGE EDUCATION AS THE BASIS FOR THE FORMATION OF PROFESSIONALLY IMPORTANT QUALITIES OF FUTURE IT SPECIALISTS IN TECHNICAL UNIVERSITIES
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.18.15473Keywords:
integrated approach, foreign language education, professionally important qualitiesAbstract
The purpose of research is to theoretically substantiate the essence of the concept “professionally important qualities of future IT specialists” and empirically study the content of integrating professional and foreign language training for forming these qualities of IT professionals in a technical higher education institution. The concept “professionally important qualities of future IT specialists” has been defined as a set of integrated characteristics, abilities and properties that should be formed in a person for the successful and effective performance of professional functions in dynamic and innovative activities, achieving a high level of competences in the process of personal development and professional growth in a new social and intercultural environment. Using the methods of questionnaire, survey and observation for studying the state of the problem in practice, the content of integrating vocational training and foreign language education for forming professionally important qualities of future IT specialists in a technical university educational and information environment have been substantiated. Results. It has been proved the importance of foreign language teaching for the professional development and personal growth of IT specialists. It has also been confirmed the necessity of choosing the disciplines “Foreign language”, “Foreign language (for specific purposes)” as a means for forming professionally important qualities of future IT specialists and their readiness for the professional activity taking into account the peculiarities of using mobile technologies and modern interactive learning methods, which provide the increasing ability to adapt to technological, social, economic and communication changes in the innovative society, as well as the possibility to show their professional competence and the motivation for lifelong education. It has been concluded that the priority in solving the research problems is the implementation of an integrated approach in the professional training of future IT specialists, which is based on integrating knowledge from professional and humanities disciplines and coordinating their curricula; promotes continuity and vocational education of future professionalsReferences
Акмалдінова, О.М., Балацька, Н. І., Гурська О. О., Муркіна, Н.І, & Теремінко, Л.Г. (2018). Professional English for IT Students: навчальний посібник. Київ: НАУ, 220 с.
Акмалдінова, О. М., Бугайов, О. Є., Теремінко, Л. Г., Гурська, О. О., Мислива, Т.А., & Муркіна, Н. І. (2015). Professional English. Fundamentals of Software Engineering : навч. посіб. Київ : НАУ, 2015, 300 с.
Аитов, В. Ф. (2007). Проблемно-проектный подход к формированию иноязычной профессиональной компетентности студентов (на примере неязыковых факультетов педагогических вузов) : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.02. Санкт-Петербург, 49 с.
Горбатюк, Л. В., Кравченко, Н. В., Алєксєєва, Г. М., & Розумна, Т. С. (2019). Мобільні додатки як засоби формування іншомовної лексичної компетентності студентів нефілологічних спеціальностей. Інформаційні технології і засоби навчання. Том 74, 6, 150‒164.
Гурська, О. О. (2019). Іноземна мова як засіб формування професійно важливих якостей майбутніх ІТ-фахівцівв умовах освітнього середовища технічного університету. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. Budapest, Hungary. Vol. VII (76), 187, 27–30.
Гурська, О. О. (2020). Методичні функції і дидактичні властивості мобільного додатку «Appinall» для формування складових професійно важливих якостей майбутніх ІТ-фахівців в процесі іншомовного навчання. Лінгвістичні та методологічні аспекти викладання іноземних мов професійного спрямування. Збірник матеріалів ІІ міжнародної науково-практичної конференції. (Київ, 25-26 березня 2020 р). Київ, 29–31.
Давиденко Т. А., Бабій Г. В., & Теремінко Л. Г. Professional English. Software Engineering: Theory and Practice : практикум. Київ : НАУ, 2019, 104 с.
Джеджула, О.М. (2007). Теорія і методика графічної підготовки студентів інженерних спеціальностей вищих навчальних закладів: автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04. Тернопіль, 42 с.
Корнєва, З. М. (2018). Система професійно орієнтованого англомовного навчання студентів технічних спеціальностей у вищих навчальних закладах : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.02. Київ, 670 с.
Люта, А. В. (2012). Сучасні методи вивчення іноземних мов. Держава та регіони. Серія «Гуманітарні Науки». 2, 98-106.
Міхненко, Г. Е. (2016). Формування інтелектуальної мобільності майбутніх інженерів в умовах освітнього середовища технічного університету: дис.... канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 245.
Ніколаєва, С. Ю. (2003). Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання. Київ: Ленвіт, 273 с.
Руда, С. В. (2011). Використання мережі Інтернет для формування професійної комунікативної компетентності майбутніх програмістів у вищому технічному навчальному закладі. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 21 (232), ІІ, 11-18.
Тарнопольский, О. Б., & Корнева, З. М. (2013). Интеграция обучения языку и специальности в неязыковом вузе: монография. Заабрюкен, Германия: Lambert Academic Publishing, 324 с.
Тарнопольский, О. Б., Момот, В. Е., & Кожушко, С. П. (2008). Методика англоязычного погружения в обучении английскому языку и специальным дисциплинам в экономических вузах: монография. Дніпропетровськ: ДУЕП, 236 с.
Тітова, В. В. (2001). Модульно-проектна методика навчання англійської мови студентів вищих технічних закладів освіти: автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 19 с.
Хейзинг, Й. (1997). Homo ludens: статьи по истории культуры/ Пер., сост. и вступ. ст. Д.В. Сильвестрова; коммент. Д. Э. Харитоновича. Москва: Прогресс-Традиция, 416 с.
Bruner, J. S. (1966). Toward a Theory of Instruction. Cambridge, MA: Harvard University Press, 369 p.
Ellet, W. (2007). The case study handbook: how to read, discuss, and write persuasively about cases. Boston, MA: Harvard Business School Press, 369 p.
Hutchinson, T. (1994). Project English. Student's Book. Oxford, UK: Oxford University Press, 369 p.
Jonassen, D. H. (1995). Supporting communities of learners with technology: A vision for integrating technology with learning in schools. Educational Technology. Vol. 35, 4, 60-63. URL: https://www.jstor.org/stable/44428289.
Luzik, E., Akmaldinova, O., & Tereminko, L. (2019). Developing software engineering students’ readiness for professional mobility through blended learning. Advanced Education, 13, 103-111.
Luzik, E., Kokarieva, A., Hurska, O., Veselska, О., М., & Konivitska, Т. (2019). Information technology for formation and implementation of the personal trajectory of a future specialist's success in the information and educational environment. Cyber Hygiene (CybHyg-2019): proceedings of the international workshop. Kyiv, Ukraine, November 30, 2019. Kyiv, 556-570. URL: http://ceur-ws.org/Vol-2654/
Sharma, P., & Barrett, B. (2007). Blended Learning. Using Technology in and beyond the Language Classroom. Oxford, UK: Macmillan, 369 p.
Snow, M. A., Met, M., & Genesee, F. (1989). A conceptual framework for the integration of language and content in second/foreign language instruction. TESOL Quarterly, 23, 201-217.
Tarnopolsky, O. (2012). Constructivist Blended Learning Approach to Teaching English for Specific Purposes. London, UK: Versita, 369 p