EDUCATIONAL WORK ON THE FORMATION OF SPIRITUAL CULTURE AMONG CITIZENS OF TERRITORIAL COMMUNITIES
DOI:
https://doi.org/10.18372/2411-264X.13.13410Keywords:
spiritual culture, territorial community, elucidative work, democratic reforms, making healthy of society, religion, decentralization, manAbstract
The religious understanding of the world and people is based on the evangelic values of love, good, mercy, forgiveness, humaneness. In the process of elucidative work in territorial communities the accent must be done on personality presentation and perception of spirituality as public phenomenon, that denies neglect to the man, deception, corruption and other negatives. Long alienation of man from religion and church, from a spiritual culture, national root, from a faith resulted in the crisis of public consciousness that showed up in an extremely unfavorable public atmosphere : strengthening of criminogenic situation in society, violence, corruption, erroneous standards of culture, sometimes negative pluralism of ideas, "hybrid wars" and others.
The first condition of forming of spirituality of society type is realization of process of self-knowledge and appeal of man to the culture, that exists in a certain symbolic form - language, mythology, art, science, religion, as to the necessary condition her vital orientation. Exactly and that is why it is important to understand that a problem of spirituality is not only a problem of survival of civilization but also problem of personality existence of man and perfection of personality.
In the process of elucidative work in territorial communities on issue of forming of spiritual culture of must especially to distinguish the role of family. Family is the first bose of spiritual education of man, it carries out his primary socialization, in forming of the valued, moral, social, ecological and spiritual culturesReferences
Бех І. Д. (2012). Особистість у просторі духовного розвитку: навч.посіб. Київ: Академвидав.
Бродецький О. Є. (2016). Етичні цінності в релігіях: гуманістична синергія ідей: Монографія. Чернівці: Чернівецький націон. ун-т.
Ващенко Г. Г. (1994). Виховний ідеал. Полтава: Полтавський вісник.
Докаш В. І. (2007). Кінець світу: еволюція протестантської інтерпретації. Київ. – Чернівці: Книги – ХХІ.
Єленський В. Є. (2013) Велике повернення: релігія у глобальній політиці та міжнародних відносинах кінця ХХ – на початку ХХІ століття . Львів: Видавництво Українського католицького університету.
Закон Божий : підручник для сім’ї та школи. – 3 вид. – Київ : Вид. від УПЦ Київського Патріархату.
Климинишен О. І. (2008). Теорія і методика розвитку духовності особистості. Навчально методичний посібник. Івано-Франківськ: Нова Зоря.
Колодний А. М. (Ред.). (2000). Академічне релігієзнавство: підручник. Київ: Світ знань.
Колодний А. М. (2016). Релігійна мережа України 2015р. в її конфесійному зрізі і проблемах.
Колодний А. М. (Ред.).(2015-2016) Релігійна свобода на перехресті епох, країн і культур. Київ: УАР.
Огієнко І. І. (1993). Українська Церква. Київ: Україна.
Пірен М. І. (2008). Соціологія релігії. Підручник. Київ: ДП «Видавничий дім» «Персонал».
Пірен М. І. (2001). Національна ідея – стрижнева основа утвердження цінностей громадянського суспільства в Україні: стан, проблеми, перспективи: Зб. наук. праць. Укр. Акад. держ. управління при Президентові України. Київ: Вид-во УАДУ.
Пірен М. І. Стратегія управлінської культури в соціальній роботі територіальних громад: навч. посібник-практику / М.І. Пірен – Чернівці: Чернівецький нц. ун-т, 2017. – 328с.
Савчин М. (2013). Духовна парадигма психології. Київ: Академвидав.
Саган О. Н. (2004). Вселенське православ’я: суть, історія, сучасний стан. Київ: Світ Знань.
Святое Євангелие. Украинская православная церковь Полтав. епархия Спасо – Преображенский Магарский монастир, – 2004.
Яроцький П. Л. (2013). Протенстантизм в Україні. П.Л. Яроцький (Ред.), Релігієзнавство. Сучасні процеси в світі й Україні. Київ: Кондор.