TENDENCIES OF DEVELOPMENT AND MODERNIZATION LEGAL EDUCATION IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.18372/2307-9061.65.17059Keywords:
legal education, legal competence, standards of the European educational space, democratic valuesAbstract
Purpose: to determine peculiarities of developing legal education in Ukraine and trends in its modernization in the context of European integration. Methods: the method of historical and legal analysis is used to outline prerequisites for formation and peculiarities of developing legal education in Ukraine; the method of comparative analysis is used to substantiate the ways of modernizing the system of national legal education in the context of harmonization of its standards and technologies with trends in the European educational space; using the method of synthesis, interrelation of goals, functions, content and technologies of modern legal education is determined. Results: the problem of building legal education in Ukraine as a factor in overcoming legal nihilism, meeting the individual’s need for knowledge of law and the legal system, forming legal consciousness and legal culture is actualized; historical and legal features of forming legal education in Ukraine are outlined; it is emphasized that development of a democratic civil society in Ukraine requires a revision of the system of forming legal knowledge among applicants for higher education with an emphasis on conscious compliance with the norms of legal culture; trends in developing legal education in Ukraine are determined and their accordance with European trends is justified. It was concluded that one of the key results of modern legal education is legal competence, legal consciousness and legal culture as a system of legal knowledge, beliefs, skills and personal experience that ensure effective interaction in the legal field. Discussion: effective mechanisms of modernizing legal education in Ukraine and technologies for forming awareness of the importance of rethinking civilizational values in the conditions of military aggression.
References
Шаравара І. Правова свідомість та правова культура в Україні: проблеми їх формування. Jurnaluljuridicnațional: teorieșipractică. 2015. № 3. Ч. 1. С. 9-12.
Мануйлов Є.М. Правове виховання студентів в умовах сучасного ВНЗ. Вісник Національної юридичної академії України імені Ярослава Мудрого. Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія. Харків: Право, 2010. Вип. 5. С. 244-246.
Дмитрієнко І. Проблеми та перспективи історичного осмислення української правової культури. Держава і право. Юридичні і політичні науки: зб. наукових праць. Вип. 38. Київ: Ін-т держави і права ім. В. Корецького НАН України, 2007. С. 234.
Уханова Н.С. Правова культура молоді в Україні. Інформація і право. 2019. № 2. С. 156-166.
Про заходи по організації юридичного всеобучу в Українській РСР: Постанова Ради Міністрів Української РСР від 29 черв. 1990 р. № 143. URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2. nsf/link1/KP900143.html
Потапенко Н.А. Етапи становлення правової освіти в Україні. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 18: Економіка і право. 2011. Вип. 15. С. 104-109. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_018_2011 _15_16
Про організацію вивчення гуманітарних дисциплін за вільним вибором студента: Наказ Міністерства освіти і науки України від 9 лип. 2009 р. № 642. URL: http://zakon.rada.gov.ua/
Про визнання таким, що втратив чинність, наказу МОНУ від 09.07.2009 № 642: Наказ Міністерства освіти і науки України від 25 лист. 2014 р. № 1392. URL: http://zakon.rada.gov.ua/
Ammerer, Heinrich; Geelhaar, Margot; Palmstorfer, Rainer: Demokratie lernen inder Schule. Politische Bildung als Aufgabe für alle Unterrichtsfächer. Münster; New York:Waxmann, 2020. 234 р. URL: https://doi.org/10.31244/ 9783830991946
The project of the Youth Department of the Council of Europe on Human Rights Education is a direct contribution to the core mission of the organisation to promote and protect human rights. URL: https://www.coe.int/en/web/human-rights-education-youth.
Голосніченко І. Правосвідомість і правова культура у розбудові Української держави. Право України. 2005. № 4. С. 25.
Макеєва О.М. Актуальні проблеми формування правової культури суспільства як визначального чинника становлення правової держави в Україні. URL: https://er.nau.edu.ua/ bitstream/NAU/27282/1/.
Салогуб В.С. Особливості формування правової культури майбутнього вчителя технологій. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2016. Вип. 46. С. 152-156.
Оніщенко Н. Правова освіченість у контексті рівнів правової освіти. Віче. 2012. № 23. С. 35-37.
Огороднійчук І.А. Новітні підходи щодо формування правової компетентності майбутніх інженерів. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2019. № 2 (18). С. 215-219. URL: https://doi.org/10.32342/2522-4115-2019-2-18-27
Купчак М.Я. Вплив європейських інте-граційних процесів на розбудову правоосвітніх систем в Україні. Вісник ЛДУБЖД. 2019. № 19. С. 146-152.
References
Sharavara I. Pravova svidomist ta pravova kultura v Ukraini: problemy yikh formuvannia. Jurnaluljuridicnațional: teorieșipractică. 2015. № 3. Ch. 1. S. 9-12.
Manuilov Ye.M. Pravove vykhovannia stu-dentiv v umovakh suchasnoho VNZ. Visnyk Natsionalnoi yurydychnoi akademii Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho. Seriia: Filosofiia, filosofiia prava, politolohiia, sotsiolohiia. Kharkiv: Pravo, 2010. Vyp. 5. S. 244-246.
Dmytriienko I. Problemy ta perspektyvy istorychnoho osmyslennia ukrainskoi pravovoi kultury. Derzhava i pravo. Yurydychni i politychni nauky: zb. naukovykh prats. Vyp. 38. Kyiv: In-t derzhavy i prava im. V. Koretskoho NAN Ukrainy, 2007. S. 234.
Ukhanova N.S. Pravova kultura molodi v Ukraini. Informatsiia i pravo. 2019. № 2.
S. 156-166.
Pro zakhody po orhanizatsii yurydychnoho vseobuchu v Ukrainskii RSR: Postanova Rady Ministriv Ukrainskoi RSR vid 29 cherv. 1990 r. № 143. URL: http://search.ligazakon.ua/ l_doc2.nsf/link1/KP900143.html
Potapenko N.A. Etapy stanovlennia pravovoi osvity v Ukraini. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 18: Ekonomika i pravo. 2011. Vyp. 15. S. 104-109. URL: http:// nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_018_2011_15_16
Pro orhanizatsiiu vyvchennia humanitarnykh dystsyplin za vilnym vyborom studenta: Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 9 lyp. 2009 r. № 642. URL: http://zakon.rada.gov.ua/
Pro vyznannia takym, shcho vtratyv chynnist, nakazu MONU vid 09.07.2009 № 642: Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 25 lyst. 2014 r. № 1392. URL: http://zakon.rada.gov.ua/
Ammerer, Heinrich; Geelhaar, Margot; Palmstorfer, Rainer: Demokratie lernen inder Schule. Politische Bildung als Aufgabe für alle Unterrichtsfächer. Münster; New York: Waxmann, 2020. 234 p. URL: https://doi.org/10.31244/ 9783830991946
The project of the Youth Department of the Council of Europe on Human Rights Education is a direct contribution to the core mission of the organisation to promote and protect human rights. URL: https://www.coe.int/en/web/human-rights-education-youth.
Holosnichenko I. Pravosvidomist i pravova kultura u rozbudovi Ukrainskoi derzhavy. Pravo Ukrainy. 2005. № 4. S. 25.
Makeieva O.M. Aktualni problemy formuvannia pravovoi kultury suspilstva yak vyznachalnoho chynnyka stanovlennia pravovoi derzhavy v Ukraini. URL: https://er.nau.edu.ua/ bitstream/NAU/27282/1/.
Salohub V.S. Osoblyvosti formuvannia pravovoi kultury maibutnoho vchytelia tekhnolohii. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. 2016. Vyp. 46. S. 152-156.
Onishchenko N. Pravova osvichenist u konteksti rivniv pravovoi osvity. Viche. 2012. № 23. S. 35-37.
Ohorodniichuk I.A. Novitni pidkhody shchodo formuvannia pravovoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv. Visnyk universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia «Pedahohika i psykholohiia». Pedahohichni nauky. 2019. № 2 (18). S. 215-219. URL: https://doi.org/10.32342/2522-4115-2019-2-18-27
Kupchak M.Ia. Vplyv yevropeiskykh intehratsiinykh protsesiv na rozbudovu pravoosvitnikh system v Ukraini. Visnyk LDUBZhD. 2019. № 19. S. 146-152.