ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ТА МОДЕРНІЗАЦІЇ ПРАВОВОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.18372/2307-9061.65.17059Ключові слова:
правова освіта, правова компетентність, стандарти європейського освітнього простору, демократичні цінностіАнотація
Мета: визначити особливості розвитку правової освіти в Україні та тенденцій її модернізації у контексті євроінтеграції. Методи: з використанням методу історико-правового аналізу окреслено передумови становлення та особливості розвитку правої освіти в Україні; метод порівняльного аналізу застосовано задля обґрунтування шляхів модернізації системи вітчизняної правової освіти у контексті гармонізації її стандартів та технологій з тенденціями розвитку європейського освітнього простору; з використанням методу синтезу визначено взаємозв’язок цілей, функцій, змісту та технологій сучасної правової освіти. Результати: актуалізовано проблему розбудови правової освіти в Україні як чинник подолання правового нігілізму, задоволення потреби особистості в знаннях про право та правову систему, формування правової свідомості та правової культури; окреслено історико-правові особливості становлення правової освіти в Україні; наголошено, що розбудова демократичного громадянського суспільства в Україні потребує перегляду системи формування правових знань у здобувачів вищої освіти з акцентом на усвідомлене дотримання норм правової культури; визначено тенденції розвитку правової освіти в Україні та обґрунтовано їхню суголосність європейським трендам; зроблено висновок, що одним із ключових результатів сучасної правової освіти є правова компетентність, правова свідомість і правова культура як система правових знань, переконань, навичок та особистісного досвіду, які забезпечують ефективну взаємодію в правовому полі. Обговорення: ефективні механізми модернізації правової освіти в Україні та технології формування усвідомлення важливості переосмислення цивілізаційних цінностей в умовах воєнної агресії.
Посилання
Шаравара І. Правова свідомість та правова культура в Україні: проблеми їх формування. Jurnaluljuridicnațional: teorieșipractică. 2015. № 3. Ч. 1. С. 9-12.
Мануйлов Є.М. Правове виховання студентів в умовах сучасного ВНЗ. Вісник Національної юридичної академії України імені Ярослава Мудрого. Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія. Харків: Право, 2010. Вип. 5. С. 244-246.
Дмитрієнко І. Проблеми та перспективи історичного осмислення української правової культури. Держава і право. Юридичні і політичні науки: зб. наукових праць. Вип. 38. Київ: Ін-т держави і права ім. В. Корецького НАН України, 2007. С. 234.
Уханова Н.С. Правова культура молоді в Україні. Інформація і право. 2019. № 2. С. 156-166.
Про заходи по організації юридичного всеобучу в Українській РСР: Постанова Ради Міністрів Української РСР від 29 черв. 1990 р. № 143. URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2. nsf/link1/KP900143.html
Потапенко Н.А. Етапи становлення правової освіти в Україні. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 18: Економіка і право. 2011. Вип. 15. С. 104-109. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_018_2011 _15_16
Про організацію вивчення гуманітарних дисциплін за вільним вибором студента: Наказ Міністерства освіти і науки України від 9 лип. 2009 р. № 642. URL: http://zakon.rada.gov.ua/
Про визнання таким, що втратив чинність, наказу МОНУ від 09.07.2009 № 642: Наказ Міністерства освіти і науки України від 25 лист. 2014 р. № 1392. URL: http://zakon.rada.gov.ua/
Ammerer, Heinrich; Geelhaar, Margot; Palmstorfer, Rainer: Demokratie lernen inder Schule. Politische Bildung als Aufgabe für alle Unterrichtsfächer. Münster; New York:Waxmann, 2020. 234 р. URL: https://doi.org/10.31244/ 9783830991946
The project of the Youth Department of the Council of Europe on Human Rights Education is a direct contribution to the core mission of the organisation to promote and protect human rights. URL: https://www.coe.int/en/web/human-rights-education-youth.
Голосніченко І. Правосвідомість і правова культура у розбудові Української держави. Право України. 2005. № 4. С. 25.
Макеєва О.М. Актуальні проблеми формування правової культури суспільства як визначального чинника становлення правової держави в Україні. URL: https://er.nau.edu.ua/ bitstream/NAU/27282/1/.
Салогуб В.С. Особливості формування правової культури майбутнього вчителя технологій. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2016. Вип. 46. С. 152-156.
Оніщенко Н. Правова освіченість у контексті рівнів правової освіти. Віче. 2012. № 23. С. 35-37.
Огороднійчук І.А. Новітні підходи щодо формування правової компетентності майбутніх інженерів. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2019. № 2 (18). С. 215-219. URL: https://doi.org/10.32342/2522-4115-2019-2-18-27
Купчак М.Я. Вплив європейських інте-граційних процесів на розбудову правоосвітніх систем в Україні. Вісник ЛДУБЖД. 2019. № 19. С. 146-152.
References
Sharavara I. Pravova svidomist ta pravova kultura v Ukraini: problemy yikh formuvannia. Jurnaluljuridicnațional: teorieșipractică. 2015. № 3. Ch. 1. S. 9-12.
Manuilov Ye.M. Pravove vykhovannia stu-dentiv v umovakh suchasnoho VNZ. Visnyk Natsionalnoi yurydychnoi akademii Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho. Seriia: Filosofiia, filosofiia prava, politolohiia, sotsiolohiia. Kharkiv: Pravo, 2010. Vyp. 5. S. 244-246.
Dmytriienko I. Problemy ta perspektyvy istorychnoho osmyslennia ukrainskoi pravovoi kultury. Derzhava i pravo. Yurydychni i politychni nauky: zb. naukovykh prats. Vyp. 38. Kyiv: In-t derzhavy i prava im. V. Koretskoho NAN Ukrainy, 2007. S. 234.
Ukhanova N.S. Pravova kultura molodi v Ukraini. Informatsiia i pravo. 2019. № 2.
S. 156-166.
Pro zakhody po orhanizatsii yurydychnoho vseobuchu v Ukrainskii RSR: Postanova Rady Ministriv Ukrainskoi RSR vid 29 cherv. 1990 r. № 143. URL: http://search.ligazakon.ua/ l_doc2.nsf/link1/KP900143.html
Potapenko N.A. Etapy stanovlennia pravovoi osvity v Ukraini. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 18: Ekonomika i pravo. 2011. Vyp. 15. S. 104-109. URL: http:// nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_018_2011_15_16
Pro orhanizatsiiu vyvchennia humanitarnykh dystsyplin za vilnym vyborom studenta: Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 9 lyp. 2009 r. № 642. URL: http://zakon.rada.gov.ua/
Pro vyznannia takym, shcho vtratyv chynnist, nakazu MONU vid 09.07.2009 № 642: Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 25 lyst. 2014 r. № 1392. URL: http://zakon.rada.gov.ua/
Ammerer, Heinrich; Geelhaar, Margot; Palmstorfer, Rainer: Demokratie lernen inder Schule. Politische Bildung als Aufgabe für alle Unterrichtsfächer. Münster; New York: Waxmann, 2020. 234 p. URL: https://doi.org/10.31244/ 9783830991946
The project of the Youth Department of the Council of Europe on Human Rights Education is a direct contribution to the core mission of the organisation to promote and protect human rights. URL: https://www.coe.int/en/web/human-rights-education-youth.
Holosnichenko I. Pravosvidomist i pravova kultura u rozbudovi Ukrainskoi derzhavy. Pravo Ukrainy. 2005. № 4. S. 25.
Makeieva O.M. Aktualni problemy formuvannia pravovoi kultury suspilstva yak vyznachalnoho chynnyka stanovlennia pravovoi derzhavy v Ukraini. URL: https://er.nau.edu.ua/ bitstream/NAU/27282/1/.
Salohub V.S. Osoblyvosti formuvannia pravovoi kultury maibutnoho vchytelia tekhnolohii. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. 2016. Vyp. 46. S. 152-156.
Onishchenko N. Pravova osvichenist u konteksti rivniv pravovoi osvity. Viche. 2012. № 23. S. 35-37.
Ohorodniichuk I.A. Novitni pidkhody shchodo formuvannia pravovoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv. Visnyk universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia «Pedahohika i psykholohiia». Pedahohichni nauky. 2019. № 2 (18). S. 215-219. URL: https://doi.org/10.32342/2522-4115-2019-2-18-27
Kupchak M.Ia. Vplyv yevropeiskykh intehratsiinykh protsesiv na rozbudovu pravoosvitnikh system v Ukraini. Visnyk LDUBZhD. 2019. № 19. S. 146-152.