QUALITY OF EDUCATIONAL ACTIVITY: CURRENT PROBLEMS OF DEFINITION AND SUPPLY
DOI:
https://doi.org/10.18372/2307-9061.50.13574Keywords:
education quality management, quality management, quality management system, the principles of law, educational services, educational activity, subjects of educational activities, national standards for educational activitiesAbstract
Purpose: to highlight the modern problems of determining and ensuring the quality of educational activities and suggest ways to solve them. Methods of research: general scientific and special methods - epistemological, comparative-historical, sociological and hermeneutical. Results: the role of quality management principles for the development and implementation of a quality management system for education was determined; defined criteria for forming a list of principles is advisable to implement taking into account the general provisions on the introduction of a quality management system and the specifics of the subject of quality management - educational activities. A list of these principles is defined. Discussion: the problem of quality management education from the standpoint of predominantly the sciences of public administration, pedagogy.
The article highlights current problems in determining and ensuring the quality of educational activities and proposed ways to solve them. The necessity of development and implementation of the quality management system of educational activity with the account of the peculiarities of the management level of the functioning of the system - national, regional, local, and local - is substantiated. The necessity of taking into account the formation of the quality management system of the peculiarities of types of education, forms of education, educational and qualification level of higher education is pointed out. The list of principles of quality management of educational activity, which should be general for all levels of the quality management system, is proposed.
It is substantiated that the principles of quality management are of paramount importance for the development and implementation of a quality management education system. It is proved that formation of the list of principles is advisable to take into account the general provisions on the introduction of a quality management system and the specifics of the subject of quality management - educational activities. Therefore, it is attributed to the following principles: continuous monitoring of the implementation of the education development strategy in Ukraine; dissemination of discovered stories in the implementation of the strategy at all levels of education management; formation of a quality management system for educational activities at all levels of education management and others.
References
Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38-39. Ст. 380.
Наказ Міністерства оборони України «Про затвердження Положення про особливості організації освітнього процесу у вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів України» від 20.07.2015 № 346. Офі-ційний вісник України. 2015. № 87. Стор. 132. Ст. 2911.
Философия: энциклопедический словарь / под ред. А.А. Ивина. – М.: Гардарики, 2006. – 1072 с.
МОН затвердило 11 стандартів вищої освіти: сайт МОН https://mon.gov.ua/ua/news/mon-zatverdilo-11-standartiv-vishoyi-osviti
Великий енциклопедичний юридичний словник / за ред. акад. НАН України Ю.С. Шемшученка. – 2-ге вид., переробл. і доповн. – К.: Вид-во «Юридична думка», 2012. – 1020 с.
Сороко В. М. Функціонування і розвиток системи управління якістю: навч.-метод. матеріали / В. М. Сороко. – К.: НАДУ, 2013. – 80 с.
Якименко Ю. І. Якість освіти – крок до європейської інтеграції [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://kpi.ua/530-3
ДСТУ ISO 9000-2001 «Системи управління якістю. Основні положення та словник» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dbn.at.ua/_ld/11/ 1128_432_iso9000-1-.pdf
Указ Президента України «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року» від 25.06.2013 № 344/2013. Офіційний вісник Президента України. 2013. № 17. Ст. 550.
References
Zakon Ukrai’ny «Pro osvitu» vid 05.09.2017 № 2145-VIII. Vidomosti Verhovnoi’ Rady Ukrai’ny. 2017. № 38-39. St. 380.
Nakaz Ministerstva oborony Ukrai’ny «Pro zatverdzhennja Polozhennja pro osoblyvosti organizacii’ osvitn’ogo procesu u vyshhyh vijs’kovyh navchal’nyh zakladah Ministerstva oborony Ukrai’ny ta vijs’kovyh navchal’nyh pidrozdilah vyshhyh navchal’nyh zakladiv Ukrai’ny» vid 20.07.2015 № 346. Oficijnyj visnyk Ukrai’ny. 2015. № 87. Stor. 132. St. 2911.
Filosofija: jenciklopedicheskij slovar’ / pod red. A.A. Ivina. – M.: Gardariki, 2006. – 1072 s.
MON zatverdylo 11 standartiv vyshhoi’ osvity: sajt MON https://mon.gov.ua/ua/news/mon-zatverdilo-11-standartiv-vishoyi-osviti
Velykyj encyklopedychnyj jurydychnyj slovnyk / za red. akad. NAN Ukrai’ny Ju.S. Shemshuchenka. – 2-ge vyd., pererobl. i dopovn. – K.: Vyd-vo «Jurydychna dumka», 2012. – 1020 s.
Soroko V. M. Funkcionuvannja i rozvytok systemy upravlinnja jakistju: navch.-metod. materialy / V. M. Soroko. – K.: NADU, 2013. – 80 s.
Jakymenko Ju. I. Jakist’ osvity – krok do jevropejs’koi’ integracii’ [Elektronnyj resurs]. – Rezhym dostupu: https://kpi.ua/530-3
DSTU ISO 9000-2001 «Systemy upravlinnja jakistju. Osnovni polozhennja ta slovnyk» [Elektronnyj resurs]. – Rezhym dostupu: http://dbn.at.ua/_ld/11/ 1128_ 432_ iso9000-1-.pdf
Ukaz Prezydenta Ukrai’ny «Pro Nacional’nu strategiju rozvytku osvity v Ukrai’ni na period do 2021 roku» vid 25.06.2013 № 344/2013. Oficijnyj visnyk Prezydenta Ukrai’ny. 2013. № 17. St. 550.