Using economic prejudice in the resolution of tax disputes
DOI:
https://doi.org/10.18372/2307-9061.40.10835Keywords:
public law, private law, administrative litigation, commercial litigation, the presumption of legality of the transaction, prejudiceAbstract
Based on the principle of unity of public and private law deals with the effective protection of rights and legal interests of business entities in Ukraine in the economic-administrative relations. It is shown that in the conditions in disregard of administrative activity of the presumption of legality principle agreement increasing the effectiveness of protection is achieved at the expense of creating a judicial economic prejudice.
Thus, the Supreme Administrative Court of Ukraine (hereinafter – SACU) issued a letter of 02.06.2011 № 742/11/13-11 (hereinafter – the letter № 742/11/13-11), which reported that no tax relations can apply article 204 of the Civil Code of Ukraine, according to which the transaction is legitimate if its invalidity is not directly established by law or if it is not recognized by the court as invalid. Thus, SACU alone «canceled» Article 204 of the Civil Code regarding the presumption of legality of the transaction.
«Denial» letter № 742/11/13-11 presumption of legality of the transaction is the need for more effective remedies contracts. One of these tools is a relatively judicial preclusion validity of contracts in the courts of another specialization – civil or economic. The method of business (Civil) preclusion is that in an environment where tax spontaneously recognize invalid, fictitious, worthless and so any contracts at their discretion, and administrative courts tax authorities in that condone should advance (although it is sometimes possible in during inspection) recognize valid contract or acknowledge delivery of the court – in economic or (rarely) the general court. The advantage of this approach is, first, a reverent attitude to the system of economic courts evidence of unlawful transaction. But the second and perhaps more important advantage is that formally considering purely economic relations, economic courts will not interfere in relations budget and not «solve» the issue of filling the budget. And the administrative courts, which in the sense of power, «responsible» for filling the budget simply have to reckon with the decision of (general) courts, because under Part. 1, Art. 72 of the Code of Administrative Procedure Ukraine, the circumstances established by the court decision in an administrative, civil or commercial matters, which came into force is not proved when considering other cases which involved the same person or persons against whom these circumstances.
That is, there is risk diversification for administrative judges being branded an «enemy of the budget».
Of course, direct recognition of the contract valid or finding of direct deliveries to Ukrainian commercial proceedings impossible. But perhaps in some instances to develop and implement specific legal structures that would achieve the desired objective.
We give examples tested jurisprudence of such legal structures.
So, based on the principle of unity of public and private law and given state-legal pressure on the entities proposed a set of measures aimed at the use of economic preyudytsiy with tax disputes, including through forced replacement of the presumption of legality of obtaining legal business transaction preyudytsiy. Generalized jurisprudence.
References
Гриб Є. Захист прав та законних інтересів суб’єктів господарювання / Є. Гриб // Юридична газета. – 10.12.2013. – № 50 (392). – С. 32-34.
Язикова С. Розгляд адміністративними судами податкових спорів / С. Язикова // Юридична газета. – 22.10.2013. – № 43 (385). – С. 27-28.
Головань І. В. Правова робота у механізмі захисту прав суб’єктів підприємництва: автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.04 / І. В. Головань. – Донецьк, 2003. – 16 с.
Непряхина Н. ГФС продолжает закручивать бизнесу налоговые гайки / Н. Непряхина // РБК-Україна [Электронный ресурс]. – 21.09.2015. – Режим доступа: https://daily.rbc.ua/ rus/show/gfs-prodolzhaet-zakruchivat-biznesu-nalogovye -1442863889.html
Абакумов В. Часто виникають ситуації коли суди під час судового розгляду встають на бік державних органів / В. Абакумов // Юридична газета. – 08.06.2010. – № 23 (244). – С. 6.
Бєлкін Л. М. Проблема співвідношення законності та «державної доцільності» при прийнятті рішень адміністративними судами України / Л. М. Бєлкін // Часопис Академії адвокатури України. – 2011. – № 4 (13).
Мінін О. Податковій службі вдається продавити свою позицію в дуже багатьох випадках / О. Мінін // Юридична газета. – 29.10.2013. – № 44 (386). – С. 14-17.
Бєлкін Л. Як адміністративні суди органам державної податкової служби потурають / Л. Бєлкін // Юридична газета. – 24.04.2012. – № 17 (308). – С. 13-14.
Деледивка С. Доказування у податкових спорах: тенденції судової практики / С. Деледивка // Юридична газета. – 09.02.2016. – № 6 (504). – С. 22-23.
Бєлкін Л. Захист правомірності договорів в податкових спорах / Л. Бєлкін // Юридична газета. – 28.02.2012. – № 9 (301). – С. 14-15.
Сокуров Я. Практика визнання угод, укладених платником податку з контрагентами, нікчемними і порушують громадський порядок, набула поширення в органах державної податкової служби / Я. Сокуров // Сайт спілки підприємців «Стіна» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://stina. org.ua/
Марченко В. Б. Адміністративно-правове регулювання у сфері справляння податків: автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.07 / В. Б. Марченко. – Ірпінь, 2009. – 20 с.
Мартинюк Н. Практичні підсумки нереальних операцій / Н. Мартинюк // Юридична газета. – 09.02.2016. – № 6 (504). – С. 26-27.
Бєлкін Л. Судова преюдиція як чинник захисту безпеки платників податків / Л. Бєлкін // Юридична газета. – 28.01.2014. – № 3-4 (397-398). – С. 40-42.
Бєлкін Л. М. Забезпечення законності в діяльності органів виконавчої влади: адміністративно-правовий вимір: монографія / Л. М. Бєлкін. – Ужгород: ФОП Бреза, 2014. – 552 с. – ISBN 978-966-2668-66-7.
Масюк В. В. Презумпції і преюдиції в цивільному судочинстві: автореф. дис. ... канд. юрид. наук: 12.00.03 / В. В. Масюк. – Х., 2010. – 20 с.
Алексеев С. С. Право: азбука – теория – философия. Опыт комплексного исследования / С. С. Алексеев. – М.: Статут, 1999. – 712 c.
Тімуш І. С. Реформація галузей та інститутів публічного права на засадах інтегрального праворозуміння / І. С. Тімуш // Право України. – 2011. – № 3. – С. 220-227.
Вінник О. М. Теоретичні аспекти правового забезпечення реалізації публічних і приватних інтересів в господарських товариствах: автореф. дис. ... д-ра юрид. наук: 12.00.04 / О. М. Вінник. – К., 2004. – 32 с.