Culture funding problems in Ukraine in the context of the country's international commitments: the administrative and legal aspects

Authors

  • Юлія Леонідівна Юринець National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2307-9061.39.10640

Keywords:

culture, cultural rights, cultural funding, social norms, the core network of cultural institutions, the reduction of social and cultural objects

Abstract

Considered problematic issues of financing culture in Ukraine. The negative impact of insufficient funding of culture in its development. Recalls that, in adopting the Basic Laws of Ukraine on Culture (void of 01.01.2011) was an attempt to ensure adequate funding and logistical support for culture by introducing legislative standard method – at least 8 % of the national income of Ukraine. However, this ratio never followed, and sometimes these rules stop other laws. After the abolition of the Basic Laws of Ukraine about the culture of this standard no longer recovered. Expenditures on culture in the state budget 1991-2004 years. Not exceed 0.33 % of the national income of Ukraine, amounting to 1 % of the consolidated budget expenditures. In the 2005-2013 biennium. Expenditures on culture did not exceed 0.6 % of GDP, amounting to 1.7 % of the total expenditures of the consolidated budget of Ukraine. In an official document – the Law of Ukraine «On the Concept of National Cultural Policy for 2005-2007» (2005) – acknowledged that become a chronic problem of inadequate financial support for the industry of culture.

Insufficient funding of culture and/or direct reduction entails reducing the number of social and cultural facilities.

It should be noted that the requirements of Ukrainian culture increased funding from the state budget is not a budget support on an exotic culture in Europe. Budgetary funding of culture of European countries is one of the main forms of support to the sector. Expenditures for these needs in the budget range from 0.5 to 4.8 %, which in many cases more than in Ukraine, but with the much larger budgets of these countries in absolute amounts of financing culture in Europe is much more than a Ukrainian realities. Even in Britain, where it is believed there is the smallest state support for culture, state participation in the activities of this culture is from 30 % to 80 %, and the average – 40-50 % of the annual budget organizations culture.

It should also be noted that the principles of the cultural policy of the EU and provide guarantees public funding of culture. Thus, the EU resolution Meeting of Ministers of Culture within the framework of the Council of 02.04.1998 on the use of cultural policies for development provides for the need to maintain and increase investment in cultural development at the national level and to provide, where possible, a certain percentage of the government budget for this purpose in accordance with the overall objectives, priorities and programs.

It should also be emphasized that if Ukraine, recognizing national culture part of the world (Convention on the Protection of the World Cultural and Natural Heritage, 1972) and European (European Cultural Convention, 1954) Culture and committing to take care of it, does not do so, it is and violation of international obligations of the country.

This is not to recognize the justified position of authority about the lack of money in Ukraine shows that Ukraine is actually in public procurement 8 stolen budgets culture. The money for culture is not planned, because on this article cost them more difficult to steal than on public procurement.

We conclude that the Europeanization of public administration and administrative law in culture means, in particular, respect for national culture and ensuring proper funding which in Ukraine is not guaranteed.

Author Biography

Юлія Леонідівна Юринець, National Aviation University

Candidate of Juridical Sciences (Ph.D.), Associate Professor

References

Максим'як Л. Л. Державне управління у сфері культури: європейський досвід для України: автореф. дис... канд. наук з державного управління: спец. 25.00.01 / Л. Л. Максим'як. – Львів, 2012. – 20 с.

Дуленко О. А. Розрахунок фінансових нормативів бюджетної забезпеченості під час планування видатків на розвиток галузі культури України / О. А. Дуленко // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Юридичні науки». – 2014. – Т. 2. – Вип. 1. – С. 108-113.

Бабенко В. Фінансування культури в Україні 2016 року / В. Бабенко // Комітет ВРУ з питань культури і духовності [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://kompkd.rada.gov. ua/kompkd/control/uk/publish/article?art_id=534 25 & cat_id=44731

Панченко В. В. Досвід державної політики фінансування сфери культури та практики залучення позабюджетних коштів на її розвиток у державах Європи / В. В. Панченко // Економіка та держава: Електронне наукове фахове видання [Еле-ктронний ресурс]. – 2014. – № 5. – С. 141-145. – Режим доступу: http://www. economy.in. ua/?op=1&z=2791

Дубок І. П. Джерела фінансування сфери культури в Україні та напрями їх розширення / І. П. Дубок // Вісник НАДУ. – 2015. – № 2. – С. 63-70.

Белкина (Юринець) Ю. Хотілося б краще: проект Закону України «Про культуру» № 6469 / Ю. Бєлкіна // Юридична газета. – 15.06.2010 р. – № 24 (245). – С. 1, 8-9.

Юринець Ю. Л. Проблеми забезпечення законності в діяльності суб’єктів владних повноважень в сфері реалізації культурних прав громадян / Ю. Л. Юринець, Л. М. Бєлкін // Правничий вісник Університету «КРОК». – Вип. 6. – Т. 1. – К., 2010. – С. 108-117.

Беляева Е. Е. Культурная интеграция как основная стратегия культурной политики Европейского союза: автореф. дисс… канд. культурологии: спец. 24.00.01 / Е. Е. Беляева. – М., 2011. – 25 с.

Європейська інтеграція України: політико-правові проблеми / за ред. В. П. Горбатенка: монографія. – К.: Юридична думка, 2005. – 332 с.

Право и культура: монография / В. С. Нерсесянц, Г. И. Муромцев, Г. И. Мальцев и др. – М.: РУДН, 2002. – 423 с.

Политика Европейского Союза в области сохранения культурного наследия / Лекциопедия, Лекция № 8 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://lektsiopedia.org/lek-3965.html

Карлова В. В. Державна політика у сфері культури: сутність та особливості реалізації в сучасних умовах: автореф. дис. … канд. наук з держ. управління: спец. 25.00.01 / В. В. Карлова. – К., 2003. – 20 c.

Задихайло О. А. Організація управління культурою в Україні (адміністративно-правовий аспект): автореф. дис. … канд. юрид. наук: спец. 12.00.07 / О. А. Задихайло. – Харків, 2006. – 19 с.

Соціально-економічний стан України: наслідки для народу та держави: національна доповідь [Електронний ресурс] / за заг. ред. В. М. Гейця [та ін.]. – К.: НВЦ НБУВ, 2009. – 687 с. – Режим доступу: http://www.idss.org.ua/monografii/nandop1.pdf

Копієвська О. Р. Трансформаційні процеси в культурі сучасної України: моногр. / О. Р. Копієвська. – К.: НАКККіМ, 2014. – 296 с.

Названы суммы, которые проходят через госзакупки в Украине / Контракты [Электронный ресурс]. – 12.05.2012 г. – Режим доступа: http://kontrakty.ua/article/47537

Как бюджет на армию: Яценюк шокировал размерами коррупции в госзакупках / Обозреватель [Электронный ресурс]. – 23.08.2014 г. – Режим доступа: http://finance.obozrevatel.com/business-and-finance/10785

Published

2016-07-05

How to Cite

Юринець, Ю. Л. (2016). Culture funding problems in Ukraine in the context of the country’s international commitments: the administrative and legal aspects. Scientific Works of National Aviation University. Series: Law Journal "Air and Space Law", 2(39), 100–107. https://doi.org/10.18372/2307-9061.39.10640

Issue

Section

CONSTITUTIONAL AND ADMINISTRATIVE LAW