МЕТОДИКА ОЦІНКИ ВПЛИВУ СУЧАСНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ КОНТРОЛЮ ТА ІНТЕРАКТИВНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ НА ГОТОВНІСТЬ ЛІТАКА ДО ПОЛЬОТІВ

Автор(и)

  • Євгеній Тачинін Акціонерне товариство «Антонов», Київ, Україна
  • Сергій Єнчев Державний університет «Київський авіаційний інститут», Київ, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18372/2310-5461.66.20348

Ключові слова:

експлуатаційна технологічність, контролепридатність, технічне обслуговування, готовність, літак

Анотація

Упродовж останніх років спостерігаються значні зміни в розвитку авіаційної техніки та поява нових тенденції та підходів до її технічної експлуатації. Успішне виконання цих завдань багато в чому визначається конструкцією авіаційної техніки, її придатності до виконання експлуатаційних і ремонтних робіт з використанням найбільш економічних з точки зору трудових і часових витрат технологічних процесів. Ці нові тенденції та підходи можна охарактеризувати як перехід у області  технічної експлуатації на сучасні інформаційні технології. Обладнання літаків нового покоління базується на використанні обчислювальних компонентів і мережевих технологій. Це дозволяє значно зменшити вагу та розміри обладнання, також підвищити обчислювальні і, як наслідок, функціональний можливості. У бортові системи широко впроваджуються інформаційні технології самоконтролю, які дозволяють значно знизити тривалість пошуку та усунення несправностей та зменшують необхідність у наземних засобах контролю. Крім цього відбулася якісна зміна експлуатаційної документації, вона стала не тільки електронною, але й інтерактивною. При цьому, вона при впровадженні сучасних стандартів стає усе більш змістовною та зручною. Метою дослідження є розробка методики раннього прогнозування та детальної оцінки всіх видів обладнання, яка дозволяє проаналізувати експлуатаційну технологічність з урахуванням можливостей діагностики та усунення несправностей, конструкції замінного компоненту (виробу) й інтенсивності відмов. Виконано оцінку впливу впровадження розробником технологій CMS, IETP, MMEL на готовність літака до польотів. Результати моделювання показують, що значення готовності літака до польотів змінюються в межах у діапазоні 0,913…0,994, при ефективному впровадженні та застосуванні технологій CMS, IETP і MMEL на етапі проектування, що відповідає зниженню неготовності до вильоту для одного літака від 87 до 6 на 1000 польотів.

Біографії авторів

Євгеній Тачинін, Акціонерне товариство «Антонов», Київ, Україна

Начальник відділу.

Сергій Єнчев, Державний університет «Київський авіаційний інститут», Київ, Україна

Доктор технічних наук, професор

Посилання

MIL-HDBK-470A. Designing and Developing Maintainable Products and Systems. 1997. 719 p.

Benjamin S. Blanchard. Logistics Engineering And Management. Virginia Polytechnic Institute and State University, 1998. 526 р.

Louis Y. Ungar. Causes and Costs of No Fault Found Events. Advanced Test Engineering (A.T.E.) Solutions, Inc. El Segundo, CA, IPC APEX EXPO 2015, 36 p.

Zhang J.J., Liu Z., Li F., Dong D.Y., Liu H.T. Interactive simulation design for civil aircraft cockpit assessment and optimization. Lecture Notes in Electrical Engineering, 2019. Vol.459. pp. 2160-2168.

Tan W., Boy G.A. Tablet-based information system for commercial aircraft: Onboard Context-Sensitive Information System. 15th International Conference on Engineering Psychology and Cognitive Ergonomics, July 2018, pp. 701-712.

Hagen C.I., Brouwers G. Reducing software life-cycle costs by developing configurable software. IEEE Proceedings of the National Aerospace and Electronics Conference, May 1994, pp. 1182-1187.

Sudolsky M.D. ARINC 573/717, 767 and 647A: The logical choice for maintenance recording and IVHM interface control or frame updates. Annual Conference of the Prognostics and Health Management Society, September 2009.

Tan W., Jiang Y. An Overview of Paper Documentation Moving to Onboard Information System (OIS) for Commercial Aircraft. 22nd International Conference on Human-Computer Interaction, July 2020, pp. 116-126.

Kadner K., Roussel D. Documentation for aircraft maintenance based on topic maps. 2nd International Conference on Topic Maps Research and Applications, October 2006, pp. 56-61.

Peterson G.D., Hines J.W. Advanced avionics system development: Achieving systems superiority through design automation. IEEE Aerospace Conference, March 1998, pp. 231-238.

K. Bain and David G. Orwig, F/A-18E/F Built-in-test (BIT) Maturation Process, Proceedings of NDIA Third Annual Systems Engineering & Supportability Conference, August 2000, p. 419-429.

K. Westervelt, Applying the Quality Function Deployment on the V-22 Osprey, 2010 IEEE Aerospace Conference, 2010, p. 212.

Kinseng K, Holt M, Precht M., Physics of failure assessment of a cruise control module, Microelectronics Reliability 39,1999, pp. 1423-1444.

ASD S1000D International specification for technical publications using a common source database. AeroSpace and Defence Industries Association of Europe, Aerospace Industries Association of America, ATA e-Business Program, 2019. 3503 p.

Gerald J. Belcher, Randy P. Neisler. Cost-Benefit Assessment of Interactive Electronic Technical Manuals in Navy Training and Education. Logistics Management Institute Corporate Ridge Mclean, Virginia, 2000, 53 p.

Esker, E.A., Martin, J., Simpson, W.R., Sheppard, J.W, Integrating Design for Testability and Automatic Testing Approaches, IEEE Systems Readiness Technology Conference, Maryland, USA, 1990; pp 509 514.

Niebel B.W. Engineering Maintenance Management. New York, Marcel Dekker, 1994. 247 p.

Тачинін Є.В. Передумови розробки методики оцінки впливу сучасних інформаційних технологій контролю на готовність літака до польотів // АВІА-2025: ХVІІ МНК, Київ, Держ. ун-т «Київський авіаційний інститут, 22-24 квітня, 2025: Матеріали конференції.– 5 c.

Тачинін Є.В., Єнчев С.В. Методологічні основи створення методики забезпечення експлуатаційної технологічності авіоніки на стадії проектування // СЕУТТОО-2024: ХV МНПК «Сучасні енергетичні установки на транспорті і технології та обладнання для їх обслуговування», 13-15 березня 2024 р. : тези доп. Одеса : ХДМА. С.89-91.

##submission.downloads##

Опубліковано

30.07.2025

Як цитувати

Тачинін, Є., & Єнчев, С. (2025). МЕТОДИКА ОЦІНКИ ВПЛИВУ СУЧАСНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ КОНТРОЛЮ ТА ІНТЕРАКТИВНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ НА ГОТОВНІСТЬ ЛІТАКА ДО ПОЛЬОТІВ. Наукоємні технології, 66(2), 263–269. https://doi.org/10.18372/2310-5461.66.20348

Номер

Розділ

Транспорт, транспортні технології