ОБГРУНТУВАННЯ УМОВ ЕФЕКТИВНОГО ТРАНСПОРТУВАННЯ ПШЕНИЦІ З ПОРТІВ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Марина Вільшанюк Одеський національний морський університет, Україна
  • Надія Судник Одеський національний морський університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18372/2310-5461.57.17450

Ключові слова:

порт, рейс, судно, вантаж, зерно, осадка, дозавантаження на рейді, вивантаження на рейді

Анотація

Транспортування 99% всіх зернових від відправника в Україні до отримувача (наприклад, в Індонезії) відбувається морським транспортом (39 млн. тон). Найбільше відвантажують порти Чорноморська (22%), Одеси (19%), Південного (19%) і Миколаєва (18%). Аналіз портів України та методи транспортування до них пшениці, разом з правильним завантаженням пшениці на судно є запорукою отримання надійного імпортера якісної пшениці у світі.

Перевезення зерна по Україні найчастіше здійснюється наступними видами транспорту: а) зерновози-самосвальні; б) зерновози-бортові; в) зерновози-цистерни; г) зерновози-автопоїзда; ґ) баржі; д) залізничні вагони.

Оскільки Індонезія є країною лідером з імпорту української пшениці, цей ринок є перспективним для українських експортерів зернових. Це обумовлено збільшенням населення в Індонезії і її економічним розвитком. Тому у роботі було розглянуто у якості прикладу транспортування пшениці саме до цієї країни.

У статті розглянуто процес транспортування вантажів на суднах більшої вантажомісткості. При цьому враховуючи особливості глибин біля причалів у порту, дозавантаження відбувається на рейді.

Існує багато контрактів на перевезення пшениці які укладають на різних умовах. Найбільшу популярність набули контракти на умовах CIF з об’ємом поставок 50 – 400 тис. т. різних класів пшениці.

В роботі пропонується розглянути 2 українських порти: Миколаївський морський торговельний порт та Південний, оскільки в першому є технологія завантаження судна на рейді, а з останнього було експортовано за минулі роки більше всього пшениці в Індонезію.  За контрактом необхідно перевезти 300 тис. т. пшениці 3 класу за 4 місяці до порту Сурабая, що в Індонезії.(Джакарта – столиця) Для порівняння обрано 2 судна, які здійснюють перевезення за цим напрямком: «AKIJ NOOR» (Дв=53 094) та «AKIJ GLORY» (Дв=76 302).

Доставка пшениці відбувається з Кіровоградської області. Завантаження пшениці  здійснюється насипом.

Оскільки в Миколаївському морському торговельному порту і в Дніпровсько-Бузькому каналі осадка 10,3 м, то судна будуть завантажені не повністю, і буде проводитися дозавантаження на Очаківському рейдовому терміналі.

Відправник, він же і фрахтувальник, фрахтує декілька суден на умовах FIOS (Free In/Out)  означає, що навантаження і вивантаження відбуваються за рахунок відправника/одержувача.). Ставки фрахту та ціни на пшеницю відрізняються. Наприклад, в Миколаївському морського торговельному порту компанія відправник – «Нібулон», оскільки вони орендують поля, мають свої елеватори, зерновози та баржі, тому продажна ціна пшениці з доставкою до порту в них низька.

Варіант транспортування, розглянутий у статті, дозволяє його використовувати для інших портів, де осаду судна не дозволяє завантажуватись біля причалу, але глибини на рейді достатні для суден більшої вантажомісткості. Перевезення вантажу на суднах такого типу дозволяє перевезти більшу партію вантажу за менш тривалий час, що відображається на вартості вантажу та швидкості доставки всієї партії.

Біографії авторів

Марина Вільшанюк, Одеський національний морський університет, Україна

Старший викладач.

Кафедра «Експлуатація флоту і технологія

морських перевезень».

Надія Судник, Одеський національний морський університет, Україна

Кандидат економичних наук, доцент

Кафедра «Експлуатація флоту і технологія

морських перевезень»

Посилання

Andreasson N., Evgrafov A., Patriksson M. (2007). An Introduction to Optimization: Foundations and Fundamental Algorithms. Studentlitteratur AB, 400 p.

Kirca. A. (1990). Heuristic for obtaining an initial solution for the transportation problem. Journal of Operational Research Society. 41(9). pp. 865-867.

Kumar Tapojit. (2004). Comparison of Optimization Techniques in large scale Transportations. Journal of Undergraduate Research at Minnesota State University. 4. Art. 10.

Benders I.F. (1962). Partitioning procedure for solving mixed variables programming problem. Numerishe Mathematic. 4. Issue 1. pp. 238-252.

Magnanti T.L., Wong R.T. (1984). Network Design and Transportation Planning: Models and Algorithms. Transportation Science. 18. pp. 3-55.

Winston W. L. (1994). Operations Research: Applications and Algorithms. 4th edition. Cengage Learning. 1440 p.

Холоденко А.М. Оптимізація схем вантажопотоків у ринкових умовах. Розвиток методів управління та господарювання на транспорті: Зб. наук. пр. 2000. № 7. С. 50-55.

Шибаєв О.Г., Онищенко С.П., Коскіна Ю.О. Обґрунтування ефективного варіанту технологічних та комерційних умов доставки зовнішньоторговельних вантажів. Розвиток транспорту. 2018. Вип. 1. С. 78-88. https://doi.org/10.33082/td.2018.1-2.08

Вітренко Л.Д., Ананьїна В.З., Степанець А.В. Організація і технологія перевантажувальніх процесів у морських портах. М. : Транспорт, 1989. 270 с.

Журнал «Порти України». URL: https://ports.ua/ (дата звернення 15.01.2023)

Портова статистика за 2013-2021 роки. URL: https://data.gov.ua › resource (дата звернення 15.01.2023)

Марков В.В. Судновий менеджмент. Навчально-практичний посібник. Одеса, вид-во КП ОГТ, 2012. 318 с.

Ніколаєва Л.Л., Цимбал М.М. Морські перевезення. Одеса : Фенікс, 2005. 425 с.

Ніколаєва Л. Л. Комерційна експлуатація морського судна. Одеса : Феникс, 2004. 754 с.

Торським В.Г., Позолотін Л.А. МКУБ в питаннях і відповідях. Одеса: Астропринт, 1998. 212 с.

ТОП-10 експортерів пшениці з України 2018. URL: https://ambarexport.ua/ru/blog/top-10-exporters-of-wheat-from-ukraine-2018 (дата звернення 27.09.2022)

ТОП-10 експортерів зернових України. URL: https://latifundist.com/rating/top-10-eksporterov-zernovyh-ukrainy (дата звернення 05.10.2022)

Перевезення зерна та зернових вантажів по Україні. URL: https://transexpres.com.ua/perevozka-zerna.html (дата звернення 05.10.2022)

Ставки на зерно. Роль українських портів у експорті зернових. URL: https://informer.od.ua/news/stavka-na-zerno-rol-ukrainskih-portov-v-eksporte-zernovyh/ (дата звернення 05.10.2022)

Реєстр судноплавства. URL: http://shipregister.ua/books/grain_transportation2007.pdf (дата звернення 27.09.2022)

Центр транспортних технологій URL: https://cfts.org.ua/analitika/porty (дата звернення 15.01.2023)

Onyshchenko S.P., Koskina Yu. O. Cargo delivery systems–structure and forming. Modern engineering and innovative technologies. 7. рр. 97-101. DOI: 10.30890/2567-5273.2019-07-02-092.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-29

Номер

Розділ

Транспорт, транспортні технології