Про вплив завад у сигналі курсової радіомаякової системи на точність автоматичного заходу літака на посадку
DOI:
https://doi.org/10.18372/2310-5461.47.14933Ключові слова:
безпека польотів, захід літака на посадку, курсовий радіомаяк, завадиАнотація
Забезпечення безпеки польотів є актуальною, але й водночас складною проблемою. Її складність полягає в тому, що рівень безпеки польотів визначається багатьма чинниками. До основних чинників, які істотно впливають на рівень безпеки польотів, відносяться: стан авіаційної техніки, правильність дій авіаційного персоналу, стан зовнішнього середовища, в якому відбувається експлуатація авіаційної техніки, та інші
Статистика свідчить, що більшість усіх інцидентів на світовому авіаційному транспорті відбувається на етапах заходу на посадку і посадки. тому що вони характеризуються значними змінами швидкості, висоти, курсу літака, режимів роботи його двигунів, зміною конфігурації з польотної на посадкову в умовах психологічного тиску на екіпаж чиннику близькості землі і незначного запасу швидкості та дефіциту часу на аналіз ситуації і прийняття правильних рішень щодо управління літаком.
На рівень безпеки польотів у процесі заходу літака на посадку за сигналом курсової радіомаякової системи,поруч з іншими технічними чинниками, впливає точність виходу літака в площину посадкового курсу та точність руху по ній з погляду на те, що зазначений сигнал містить статичні та динамічні завади.
Для проведення дослідження впливу динамічних завад у сигналі курсової радіомаякової системи на точність автоматичного заходу літака на посадку авторами статті розроблена цифрова математична модель динаміки польоту середньомагістрального літака, яка дозволяє дослідити процеси його виходу в площину посадкового курсу та стабілізації літака в цій площині в умовах відсутності або дії завад у сигналі курсової радіомаякової системи.
Проведено дослідження впливу на точність автоматичного заходу літака на посадку низькочастотних та високочастотних завад у сигналі курсової радіомаякової системи максимальної, передбаченої нормативними документами, інтенсивності. Показано, що зазначені завади оказують незначний вплив на траєкторні параметри польоту літака, хоча й викликають його «розгойдування» за бічним відхиленням від площини посадкового курсу, креном та курсом з амплітудами, які збільшуються по мірі наближення літака до курсового радіомаяка, залишаючись в межах допустимих нормативними документами значень.
Посилання
Укрінформ. URL: https://www.ukrinform.ru/
rubric-world/2833131-segodna-mezdunarodnyj-den-grazdanskoj-aviacii.html (Дата звернення 21.02.2020).
Eurostat. Air passenger transport in the EU. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-
press-releases/-/7-06122019-AP (Дата звернення 11.11.2019).
Звіт Голови Державної авіаційної служби України за 2019 рік. URL: https://www.kmu.gov.ua/ storage/app/sites/1/17-civik-2018/zvit_2019/zvit-2019-avia.pdf (Дата звернення 07.03.2020).
Statistics. Causes of Fatal Accidents. Fatalities by Phase of Flight. URL: http://www.planecrashinfo.
com/cause.htm (Last accessed 11.11.2019).
Управление безопасностью полетов. Приложение 19 к Конвенции о международной гражданской авиации. Издание второе, июль 2016 года. Монреаль: ИКАО. 2016. 48 с. URL: http://caa.gov.by/
uploads/files/ICAO-Pr19-ru-izd-2-2016.pdf (Дата звернення 25.11.2019).
Безопасность полетов: Учебник для вузов. Р. В. Сакач, Б. В. Зубков, М. Ф. Давиденко и др.: Под ред. Р. В. Сакача. Москва: Транспорт, 1989. 239 с.
Polukhin A.V., Ostapenko O.S. Features of landing approach for aircraft in automatic and yoke control modes in conditions of horizontal lateral wind shear. Science-based technologies. 2018. Т. 4. Вип. 40. P. 512-517. DOI: 10.18372/2310-5461.40.13280.
Руководство по навигации, основанной на характеристиках (RBN). Издание четвертое – 2013. Doc 9613. Монреаль: ИКАО. 2013. 444 с. URL: file:///D:/Documents/Downloads/-images-access-9613 _cons_ru.pdf (Дата звернення 17.01.2020).
Авиационная электросвязь. Приложение 10 к Конвенции о международной гражданской авиации. Том I. Радионавигационные средства. Издание шестое (с поправками). Монреаль: ИКАО. 2006. 636 с. URL: http://www.aviadocs.net/icaodocs/annexes/an10
_v1_cons_ru.pdf (Дата звернення 01.12.2019).
Михалев И. А., Окоемов Б. Н., Чикулаев И. С. Системы автоматической посадки. Москва: Машиностроение, 1975. 216 с.
ГОСТ 20058-80. Динамика полета летательных аппаратов в атмосфере. Москва: Издательство Стандартов, 1980. 51 с.
Ярлыков М. С. Статистическая теория радионавигации. Москва: Радио и связь, 1985. 344 с.
Полухін А.В., Закалата Д.Ю., Ляховський В. Про вплив завад у сигналі глісадної радіомаякової системи на точність автоматичного заходу літака на посадку. Наукоємні технології. 2019. Т. 4. Вип. 44. С. 409-416. DOI: 10.18372/2310-5461.44.14316.
Вентцель Е. С., Овчаров Л. А. Теория вероятностей и ее инженерные приложения: учебное пособие. 5-е изд., стер. Москва: Юстиция, 2018. 480 с.
Дубров А. М., Мхитарян В. С., Трошин Л. И. Многомерные статистические методы для экономистов и менеджеров. Москва: Финансы и статистика, 2003. 352 с.