LOCALIZATION OF CRITICAL AREAS OF DAMAGE HEATPROOF MATERIALS AND ROTOR DETAILS OF TURBO-ENGINES

Authors

  • М. С. Кулик National Aviation University
  • О. Г. Кучер National Aviation University
  • М. О. Ковешніков National Aviation University
  • С. С. Дубровський National Aviation University
  • Я. А Петрук National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2310-5461.2.5317

Keywords:

gas turbine engine, heat-resistant material, hazoturbina, thermal cyclic operation, deformation, load termomehonichne

Abstract

The conception about localization of damaging samples of high-temperature materials rotor details made ofthem in conditions of thermocyclic work of aviation gas turbine engine (GTE) and power gas turbine plant(GTP) is examined in the article. At the same time it is possible that samples of materials work in conditionswhich are extremely close to critical parts of details that are being damaged and reduce the service life and resource of GTE and GTP.

References

Ветров А.Н. Исследование циклических температурных полей в образцах, испытуемых на термоус-талость / А.Н. Ветров, Н.А. Ковешников, А.Г. Кучер. — К.:Проблемы прочности, 1989. — № 9. — С. 36—41.

Лыков А.В. Теория теплопроводности / А.В. Лыков. — М. : Высш. шк., 1967. — 599 с.

Лозицкий Л.П. Результаты исследования термоциклической долговечности жаропрочных материалов при ассиметричном термомеханическом нагружении / Л.П. Лозицкий, А.Н. Ветров, Н.А. Ковешников. — К. : Проблемы прочности, 1980. — №4. — C. 49—53.

А.С. 873022 М. кл3.G01 № 3/60. Установка для испытаний материалов на термомеханическую усталость / Л.П. Лозицкий, А.Н. Ветров, Н.А. Ковешников; опубл. в Б.И., 1981 № 38.

Published

2009-02-11

Issue

Section

Avionics and Engineering