THE ANALYSIS OF INFLUENCE GEOMETRICAL PARAMETERS CHANGES OF RUNNING PART OF GAS TURBINE ENGINE ON DESCRIPTIONS OF THEIR INJECTIVITY

Authors

  • В. В. Панін National Aviation University
  • А. П. Вознюк National Aviation University
  • М. О. Шевченко National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2310-5461.4.5155

Keywords:

gas turbine engine, the geometrical parameters, radial clearance, transition regime, roughness, engine diagnostics

Abstract

The paper deals with gas turbine engine flow channel geometrical parameters changes due to blades roughness and value of radial clearance in the compressor during the long operation. The proposed method of assessing the impact of these changes on engines transit modes.

References

Панин В.В. Анализ корреляционных связей термодинамических и геометричиских параметров ГТД // Авиационно-космическая техника и технология /В. В. Панин, О. Ч. Чумак, В. В. Ратынский и др.— Тр. ЦИАМ, 1988. — № 2. — 15 с.

Бутончников А. П. О влиянии наработки в летной эксплуатации на ухудшение параметров двухконтурных турбореактивных двигателей /А. П. Бутончиков,Е. Д. Нестеров, С. С. Акимов, Э. Л. Симкин // Тр.ЦИАМ, 1976. — № 31. — 11 с.

Arnold B.R., Gast J.R. A cooperative airline program to evaluate engine parts aging effect on a current turbofan engine model.SAE «Preprints», s.a., №700329,10 pp., ill. Экспресс-информация ВИНИТИ, Воздушный транс-порт, 1971. — № 16.

Черкез А. Я. Инженерные расчеты газотурбинных двигателей методом малых отклонений / А. Я. Черкез. — М. : Машиностроение, 1975. — 380 с.

Добрянский Г. В. Динамика авиационных ГТД / Г. В. Добрянский, Т. С. Марьянова. — М. : Машиностроение, 1989. — 240 с.

Сосунов В. А. Неустановившиеся режимы работы авиационных газотурбинных двигате-лей / В. А. Сосунов, Ю. А. Литвинов. — М. : Машиностроение, 1975. — 216 с.

Published

2009-10-05

Issue

Section

Avionics and Engineering