Formalization of the process of organization of the cargo delivery system
DOI:
https://doi.org/10.18372/2310-5461.45.14582Keywords:
cargo delivery system, maritime transport, transportation services, time of deliveryAbstract
The implementation of a trade deal puts the seller and buyer in need to organize the transportation of the goods to a certain geographical point within the responsibility of each of them in accordance with the goods' delivery terms. To do this, they have to resort to the services companies that provide the movement of goods and/or propose a range of services related to the movement. The organization of goods delivery system is considered in the present paper as a choice of companies that implement the necessary range of transportation services at certain stage of the movement of goods, the responsibility of which lies on the seller and the buyer. A proposed mathematical model of the organization of the goods delivery system based on the terms of the purchase contract and the interests of its parties. Considering the natural desire of the seller and the buyer to reduce their transportation expenses, one of the most important criteria for choosing a company is the cost estimate of the services provided. The key interest of each of them is the movement of goods within the time interval of delivery of goods under the terms of purchase contract - for seller and the own interests regarding the arrival of the goods at the point of destination – for buyer. Accordingly, companies that should be involved in the delivery of goods, are to provide the services on the time that ensure the relevant interests of the parties. The value of transportation costs of each of the party by stage, that this party is responsible for, should be correlated: by the seller – with the difference with the prices for goods at the point of their production and the transfer of responsibility for subsequent transportation form seller to buyer; by the buyer – in the points of the origin his obligation for transportation and final destination. Transportation costs at the appropriate stages of goods movement should not only be minimized, they should ensure the economic feasibility of the concluding the purchase contract on a certain terms of the goods delivery. The proposed mathematical model can be used in the practical activity of the companies interested/in need in organizing the delivery of goods both for organizing the transportation of goods under the terms of already concluded contract and when planning the deal.
References
Дмитриченко М. Ф., Яцківський Л.Ю., Ширяєва С.В., Докуніхін В.З. Основи тeopiї транспортних процесiв i систем. Київ: Видавничий Дiм «Слово», 2009. 336 с.
Бідняк М.Н., Біліченко В.В. Виробничі системи на транспорті: теорія і практика. Вінниця: УНІВЕРСУМ-Вінниця, 2006. 276 с.
Горбачев П.Ф., Дмитриев И.А., Основы теории транспортных систем. Харьков: Издательство ХНА-ДУ, 2002. 202 с.
Kutz M. Handbook on Transportation Engineering. McGraw-Hill Professional, 2003. 1000 p.
Ambrosio L., Gigli N. A Users guide to optimal transport. URL: https://www.math.umd.edu/~yanir/OT/AmbrosioGigliDec2011.pdf. (дата звернення 22.01.2019).
Taylor Don G. Logistics Engineering Handbook. CRC Press Taylor & Francis Group, 2007. 640 p.
Black William R. Sustainable Transportation: problems and solutions. The Guilford Press, 2010. 299 p.
Нагорний Є.В., Наумов В.С., Іванченко А.В. Аналіз сучасних підходів до підвищення ефективності логістичних систем доставки вантажів у міжнародному сполученні. Транспортні системи та технології перевезень. 2014. № 3. С. 68-72.
Гурч Л.М., Школьна О.В. Особливості проектування логістичних систем вантажних перевезень. Вісник національного університету «Львівська Політехніка». 2012. № 749. С. 388-381.
Рудєва А.С. Аналіз існуючих підходів організації транспортного процесу доставки вантажів у міжнародному сполученні. Коммунальное хозяйство городов. 2011. № 99. С. 382-388.
Акімов О.В. Державне регулювання міжнародних перевезень. Інвестиції: практика та досвід. 2011. № 10. С. 108-111.
Калініченко Л.Л. Логістичний підхід до вибору виду транспортування вантажів. Економіка: реалії часу. 2015. № 2 (18). С. 269-274.
Онищенко С.П., Смрковская В.Ю. Моделирование процесса формирования интегрированных си-стем доставки грузов. Вісник ОНМУ. 2010. № 3. С. 142-154.
Яценко А.В. Экономико-математическая модель мультимодальной системы со встречными грузо-потоками. Розвиток методiв управлiння та господарювання на транспортi. 1999. № 4. С. 204-209.
Нагорний Є.В., Шраменко Н.Ю. Аналіз критеріїв ефективності функціонування логістичних сис-теми при доставці вантажів. Наукові нотатки. 2010. Вип. 28. С. 353-357.
Чайковська Т. Модель управління доставкою «точно в строк». Економіст. 2012. № 6. С. 59-61.
Поляков А.П., Галущак О.О., Галущак Д.О., Грабенко М.Д. Методика вибору рухомого складу, маршруту і графіка перевезення вантажів. Наукові праці ВНТУ. 2011. № 3. С. 1-10.
Нагорний Е.В., Шептура А.Н., Музылев Д.А. Критерий оценки эффективности функционирования схем доставки специфических грузов через передвижные распределительные центры. Вісник ХНАДУ. 2011. Вип. 53. С. 60-65.
Бабурин В.А., Бабурин Н.В. Оптимизация параметров логистической системы доставки грузов. Журнал университета водных коммуникаций. 2009. № 1. С. 121-126.
Забара С.С., Дехтярук Н.Т. Оптимизация функционирования транспортно-технологических си-стем перевозки грузов. Управляющие системы и машины. 2014. № 4. С.10-17.