MEAN OF «QUALITY MANAGEMENT SYSTEM» AND ITS MANAGEMENT METHODS FOR CARGO AIRLINE COMPANY DEVELOPMENT

Authors

  • А. А. Гасимов Department of Corporate Governance Systems "Silk Way" Airlines
  • В. Є. Мільцов National Aviation University

DOI:

https://doi.org/10.18372/2310-5461.41.13536

Keywords:

Quality Management System, Integrated Management Systems, international standards, airline, flight safety, risk level

Abstract

This article aims to consider the effectiveness and benefits of improving management in aviation enterprises by creating, implementing and developing Integrated Management Systems (including the Quality Management System). As noted earlier, at the basis of the creation and development of management systems, the requirements and regulations of international standards should be laid down so that compliance with the requirements of aviation regulations (ICAO, IATA, EASA, etc.) effectively harmonizes with the projects and procedures developed in accordance with such guidelines and requirements like: International Standard ISO:9001-2015 (Quality Management System Standard); Document ICAO-9859 (Safety Management System Manual); Document ICAO-8973 (Aviation Security Manual); ISO:45001-2018, previously known as OHSAS-18001 (Occupational Health and Safety Management System); İSO:14001-2004 (Environmental Management), etc. The integration of aviation safety management systems with Quality Management System procedures provides an orderly approach to monitoring work processes and procedures aimed at identifying hazards and risks to flight safety and their consequences, as well as to improve and develop the activities of any airline, which provides internal and external cargo airline company. Saying that the Integrated Management System is based on the basis of international ISO standards, it should be noted that the standards are only a “skeleton”, a reinforcement that needs to be filled with specific creative solutions. The effectiveness of the future system depends on the expediency and progressiveness of these decisions. And this is ensured by the knowledge, experience, professionalism of the management and staff, the arsenal of methods they own, the ability to see the result behind the chain of industrial relations, the ability to establish these relationships both in the production environment as a whole and in each workplace.

Author Biographies

А. А. Гасимов, Department of Corporate Governance Systems "Silk Way" Airlines

head

В. Є. Мільцов, National Aviation University

researcher

References

Гуриева Мадина Таймуразовна. Современ-ные тенденции развития мирового рынка грузовых авиаперевозок: дис-я канд. эконом. наук: 08.00.14, Моск. гос. ин-т междунар. отношений. Москва, 2010. 194 с.: ил. РГБ ОД, 61 11-8/110.

Международный Стандарт ISO-9000:2015. Система менеджмента качества — Основные положения и словарь, 2015. 59 с.

Международный Стандарт ISO-9001:2015. Система менеджмента качества — Требования , 5-ое издание, 2015. 38 с.

Doc ICAO 9859. Руководство по управлению безопасностью полетов, издание третье, ИКАО, 2013. 300 с.

Doc ICAO-8973/9. Руководство по авиационной безопасности, издание девятое, ИКАО, 2014. 818 с.

Международный Стандарт ISO-45001:2018. Система менеджмента охраны здоровья и безопасности труда — Требования и рекомендации по применению, ISO, 2018. 55 с.

Международный Стандарт ISO 14001:2004. Системы экологического менеджмента — Требова-ния и руководство по применению. Международ-ная организация по стандартизации (ИСО), 2004. 30 с.

Трейси Б. Менеджмент. Манн, 2016. 144 с.

Учитель Ю. Г., Учитель М. Ю. SWOT-ана-лиз и синтез — основа формирования стратегии организации. М. : Либроком, 2010. 328 с.

Темплар Р. Правила Менеджмента: Как ведут себя успешные руководители: пер. с англ. М. : Альпина Паблишер, 2016. 230 с.

Благов Ю. Е. Корпоративная социальная ответственность. Эволюция концепции. Санкт-Петербургский государственный университет. Высшая школа менеджмента, 2017. 350 с.

Материалы сборника процедур и рабочих процессов практического применения Системы Менеджмента Качества в Авиакомпании «Silk Way», г. Баку, Азербайджан, 2018.

Joseph M. Juran. Architect of Quality. The autobiography of Dr. Joseph M. Juran. McGraw-Hill, 2004. 379 p.

Juran J. M., Godfrey A. Blanton. Juran’s Quality Handbook. McGraw-Hill Handbooks. McGraw Hill Professional, 1999. 1872 p.

Сулейманов Н. Т. Управление качеством: учебное пособие для студентов вузов. Восточная экономико-юридическая гуманитарная акад. (Ака-демия ВЭГУ). Уфа: Академия ВЭГУ, 2015. 260 с.

Кане М. М., Иванов Б. В., Корешков В. Н., Схиртладзе А. Г. Системы, методы и инструменты менеджмента качества: Учебник для вузов.: Под ред. М. М. Кане. СПб.: Питер, 2009. 432 с.

Issue

Section

Transport, transport technology