OPTIMIZATION OF THE EVAQUATIVITY PROCESS OF ENVIRONMENTS FOR AIR-WORTHINESS SANITARY TRANSPORT AFTER THE DETERMINED AIRPLANE LOCATION ON THE WATER SURFACE

Authors

  • В. М. Стратонов Flight Academy of the National Aviation University
  • Л. М. Кукалець State University of Infrastructure and Technology
  • В. М. Марченко State University of Infrastructure and Technology
  • O. В. Мельник State University of Infrastructure and Technology

DOI:

https://doi.org/10.18372/2310-5461.40.13287

Keywords:

evacuation, ditching, optimal route, ambulance transport, integer programming, category of injured

Abstract

This article examines a current problem of passengers’ and aircraft crew members’ survival assurance while performing ditching. In particular, the situation is considered when victims will be transported by the air sanitary transport - helicopter. Defined that the search and rescue forces used at this time the Mi-8MT helicopters, which have a cruising speed of 225-230 kph, and the capacity for accommodating 12 seriously injured persons (with accompanying personnel), or 24 passengers (lightly injured).

Working on the problem, it is carried out the analysis of bodies and forces which bear responsibility for the search and rescue operations performance in the Black Sea area; standby forces, their readiness condition, and the mission of search and rescue facilities are determined. To develop an adequate model of evacuation process optimization, we have analyzed legislatively established categories of injured and a probable distribution of injured according to types and severity of injuries at air crashes. Based on analysis of the statistics of aviation accidents and the results of the scientists for calculations we selected the correlation: from the total number of people on board the aircraft - 90% will be injured, 20% of which will belong to the first category (red), 30% - to the second category (yellow), and 50% to the third category (green).

It was also taken into account the distribution of medical institutions on categories according to the volume of services to be provided by. We have proposed three categories of injured (sorting category): " SC I" " SC ІІ", " SC ІІІ", and two categories of medical institutions (Multiprofile Intensive Care Hospitals) - "MICH-ІІ" and " MICH -І&quot.

A mathematical problem statement about the optimization of evacuation has been formulated according to the principles of problems of integer programming and considered sorting categories of injured, hospitals, and indicators of fatalities at transportation. We were guided by statistics to determine the probability of death during the transportation of injured people.

The article reflected results will form the ditching optimum place choice method.

Author Biographies

В. М. Стратонов, Flight Academy of the National Aviation University

senior lecturer

Л. М. Кукалець, State University of Infrastructure and Technology

senior lecturer

В. М. Марченко, State University of Infrastructure and Technology

candidate of pedagogical sciences, associate professor

O. В. Мельник, State University of Infrastructure and Technology

candidate of economic sciences, associate professor

References

Aviation Safety Network. URL: http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Event=REED. (дата звернення 25.10.2018 р.)

Aviation Safety Network URL: http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Event=RECW. (дата звернення 25.10.2018 р.)

Кипер А.В., Станкевич Т. С. Система для выбора кратчайшего безопасного маршрута спасения людей из горящего здания на территории морского порта. Вестник Астраханского ГТУ. 2013. №2. С. 144-152.

Шаповалова С. І., Радченко Д. К. Оптимізація пошуку маршруту на топографічних. Міжвідомчий науково-технічний збірник «Адаптивні системи автоматичного управління». 2013. №1(22). С. 60-65.

Неділько В. М., Семенюта М. Ф., Стратонов В. М. Застосування методів теорії графів для визначення оптимального шляху евакуації постраждалих від місць тимчасового розміщення постраждалих до місць надання спеціалізованої медичної допомоги. East European Scientific Journal. 2017. № 6(22). С. 92-97.

Мандрик Я.С. Формування професійної готовності майбутніх диспетчерів координаційного центру пошуку та рятування: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Кіровоград. 2015. 287 с.

Defense technical Information Center. URL: http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a279164.pdf (дата звернення 25.10.2018 р.)

Defense technical Information Center. URL: http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a276473.pdf (дата звернення 25.10.2018 р.)

Наказ МОЗ від 18.05.2012 № 366 “Про затвердження Загальних вимог щодо проведення медичного сортування постраждалих і хворих та форм медичної документації”.

Стрельников М.О., Бадюк М. І., Гудима А. А., Горобець М. М. Проблемні питання організації надання екстреної медичної допомоги у Збройних Силах України. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров'я України. 2016. № 2. С. 20-26.

Про екстрену медичну допомогу: Закон України від 05.07.2012 року № 5081-VI. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2013. № 30. Ст. 340.

Тулупов А. Н., Бесаев Г.М., Синенченко Г.И. Особенности оказания медицинской помощи пострадавшим с сочетанной травмой, полученной при дорожно-транспортных происшествиях в Санкт-Петербурге. Экология человека. 2015. № 6. С. 3-8.

Мартыненко Н. П. Практический опыт лечения пациента с политравмой. Наука и здравоохранение. 2014. №2. С. 112-113.

Топчиев М. А., Плеханов В.И., Гуреев П.Г., Гречухин И.В. Проблемы лечения больных с сочетанной скелетной и черепно-мозговой травмой. Acta Biomedica Scientifica. 2011. №4 (80). С. 186-189.

Published

2019-01-31

Issue

Section

Transport, transport technology